Gå til innhold

Halvparten av alle PC-brukere er pirater

Anbefalte innlegg

Stygt gjort av artikkelen å påstå at disse "piratene" har KOSTET software bransjen penger. En piratkopi er IKKE sammenlignbart med ett garantert kjøp. Veldig mange bruker ett spill\program fordi de fikk tak i det gratis, og ikke fordi de bare MÅ ha det. Sjansen er stor for at over to tredjedeler av de syndige rett og slett hadde latt vær å bry seg om programmet/spillet dersom det var ett krav å dra VISA kortet.

Med mindre det var snakk om at de 50%`ene satt og seedet torrents dagen lang, kan vi ikke snakke om reelle tap. Du påfører ikke ett selskap tap når du multipliserer opp produktet. Du fjerner det ikke fra eksisterende kunder.

Ellers er det bare 13% som faktisk var pirater, og det var gledelige nyheter. Spesielt siden en del land fra østeuropa var med i undersøkelsen. Jeg vil anta at det er meget god grunn til å tro at tallene ser helt annerledes ut for Norge. Selv om ungdommen har en tendens til å kopiere opp en hel del, er dette en gruppe med lite midler. Det er også derfor kopiering foregår i østeuropa. De er generelt fattigere enn nordmenn i full jobb. Og den gruppen tror jeg kopierer minst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er man like ille å piratkopier ved å installere på flere pcer, som å ha piratkopi i noen måneder, for å prøve ut spillet også senere kjøpe det når prisen går ned?

Jeg vil si at det er smart, sammenlignet å piratkopiere for slippe å betale.

Husk hvor mye spill brangsen tjener f.eks på steam, og hvor mye tilbud som faktisk kommer.

De kan umulig klage slik det er nå, de mister kanskje litt av inntekten men jeg vet om få som har gått konkurs av piratkopiering, faktisk tror jeg neppe ingen store har store tap på piratkopiering.

Lenke til kommentar

"...skal ha kostet verdens programvareselskaper hele 59 milliarder dollar iløpet av fjoråret."

Syns allikevel at de fleste programvare selskapene gjør det bra. De hadde spart mye penger på å heller satse på å utvikle noe som kan konkurrere med piratene, istedenfor å bruke millioner på advokater. Som f.eks. Spotify. Grunnen til at mange bruker TPB osv, er fordi det er kjapt og enkelt. Og gratis.

Spotify er selvfølgelig ikke perfekt, det er mange band og artister som ikke finnes der, og mange som finnes kan igjen ikke spilles av på mobil, og enkelte sanger er regionsperret. Dette er ikke tilfelle av TPB.

Lenke til kommentar

Om noen husker den "stopp piratkopiering!"-siden som var med en norsk video av et snakkende headset, så skrev jeg inn hvor mange sanger jeg hadde og tydeligvis så skyldte jeg bransjen flere hundre tusen, om ikke mer. Saklig :D Om noen har lenken eller annen lignende kalkulator hadde det vært flotters om noen delte linken :)

Endret av Occi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Håper det er tatt høyde for at også mange som har installert et program de bare har én lisens av for på flere datamaskiner, faktisk IKKE gjør noe ulovlig. Både når det gjelder flytting av lisenser og lisenser som åpner for bruk på flere datamaskiner - sånn som Photoshop.

Den "normale" Photoshop lisensen kan ikke flyttes, men benyttes på en ekstra PC så lenge det er deg selv som benytter den. Har du installert på PC + laptop og laptop'en ryker så skal du kjøpe Photoshop på nytt til ny laptop. (Dvs. du kan lovlig installere en lisens to ganger)

Andre lisenser, som f.eks. Bibble, er private. Installer så mange steder du gidder, men bruk kun en av gangen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

For min del har en piratkopiering ført til ett salg flere ganger.

Jeg har aldri kommet til å betale for Adobe CS pakkene, men fordi jeg har brukt det ulovlig hjemme valgte jeg også å kjøpe dette produktet på jobb selv om det finnes rimeligere alternativer.

Samme med Maya og mange andre programmer.

Altså har disse selskapene tjent på min personlige kopiering.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Jeg vet en ting: de som holder på¨med media hadde slitt uten piratene. Får du ikke lærlingeplass med en gang i den bransjen er det bare å legge seg for å dø nesten. Du må jobbe med kreativiteten for å holde den, iallefall til den sitter godt.

Creative Suite koster hva, 20.000 spenn? Det er ikke noe en pre-lærlingetid klarer å kjøpe uten betydelige kutt i andre ting som kan være nødvendige.

GIMP er ikke et alternativ nei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Er man like ille å piratkopier ved å installere på flere pcer, som å ha piratkopi i noen måneder, for å prøve ut spillet også senere kjøpe det når prisen går ned?

Jeg vil si at det er smart, sammenlignet å piratkopiere for slippe å betale.

Klarte ikke helt å ta tak i poenget ditt her, men å piratkopiere for så å kjøpe etter prisen har gått ned er ikke godkjent grunn. Hadde mange nok gjort dette vil gode spill aldri få oppfølgere eller "kloner" fordi salgstallene viser at det ikke er nok interesse.

Jeg syns det er greit å piratkopiere dersom en demo ikke eksisterer for et spill, for eksempel.

Angående tapt salg osv; skal utgivere begynne å prate om tapt salg så kan de kanskje begynne å skjerpe seg på DRM-praksisen og demoutgivelsene sine? Er et par år siden jeg kjøpte et Ubisoft-spill nå.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Det eneste piratkopierte programmet jeg kan komme på på mine syv maskiner er HoMM3 noe jeg burde korrigere med en tur på GOG.com.

http://www.gog.com/en/gamecard/heroes_of_might_and_magic_3_complete_edition

Historisk sett har jeg tilhørt den piratkopierende halvdelen, men når du kommer inn i verden for fri programvare er ikke det nødvendig lengre.

Haha, er i akkurat same situasjon, HOMM3 er einaste piratkopierte program eg har (kjøpte HOMM2 nyleg). Uheldigvis ser GOG.com berre ut til å ha Windows-utgåva då …

EDIT: ok ikkje 100 % same situasjon. Sju maskinar? Yikes.

Endret av kiwibird
Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg (forsøker å distansere meg fra pirat-"bransjen" her) at det i veldig mange tilfeller blir lastet ned piratkopier fordi man ønsker å prøve spillet før man kjøper det.

Et eksempel kan være et spill som Mafia 2. 1-eren av spillet var fantastisk i sin tid, jeg både kjøpte det og spilte igjennom det. Jeg ventet så på oppfølgeren i år etter år, leste alt som var om rykter og slikt om spillet, i forventning om å fortsette spillopplevelsen jeg fikk fra det første spillet.

Når så spillet endelig kom, var jeg egentlig fast bestemt på å kjøpe det, usett. Så var jeg så dum at jeg leste diverse anmeldelser rundt om kring først (disse kommer gjerne 2-3 dager eller mer før spillet slippes til offentligheten). Jeg ble umiddelbart noe mer skeptisk: ville spillet vise seg å være underlegent det første i serien? Tvilen slo meg så hardt at jeg valgte å ta den omtalte snarveien for å teste spillet; jeg tenkte at dette ikke ville bety noe uansett, da jeg fikk prøve spillet noen dager før det ble sluppet i butikkene uansett.

Jeg testet spillet, ble skuffet, og la det fra meg igjen.

All denne forventningen for ingenting. Spillet var rett og slett ikke så bra som jeg hadde håpet. Om dette skyldes forhold fra min side (jeg er tross alt en del år eldre enn jeg var da det første kom) eller det skyldes spilldesignen vet jeg ikke. Det endte uansett opp med at jeg ikke kjøpte spillet.

Sannsynligvis ville jeg ha fått nøyaktig den samme konklusjonen om jeg hadde lastet ned en spillbar demo av spillet og testet denne. Nå er det dessverre slik at de aller fleste spillutviklere har sluttet med demoer, og i de tilfeller de fortsatt har dem, kommer de ut lenge etter at selve spillet er ute.

Konklusjonen? Tja, det er vel sannsynlig at piratene sørger for inntektstap for spillbransjen. At demoutvikling kan medføre et tap av inntekter er vel ikke usannsynlig heller, da det jo kan forklare at de færreste av utviklerne har dette lenger.

Lenke til kommentar

Skal foreldrene til 4 barn kjøpe fire kopier av et spill bare for at de skal få spille sammen? Mitt svar er nei! En kopi per hustand burde holde. Lenge leve piratkopiering sier nå jeg. Samme prinsippet med en film, men der trenger en heldigvis ikke 4 kopier for at alle barna skal kunne se det i lag.

Og for å ikke nevne alle de dårlige filmene som hollywood spyr ut, takk og pris for piratkopiering ellers kunne de faktisk tjent godt på det.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Nå som jeg har fattet interesse for fotografering og litt video, synes jeg hobbyen har blitt noe dyrere enn jeg først hadde forespeilet meg. Gode objektiver koster fort flere tusen. Det samme gjør et godt kvalitets kamera. Men det gjør ikke noe for disse kan jeg ta med meg hvor jeg vil, samt låne til andre uten at noen truer meg med advokater. Vel, så lenge jeg ikke tar nakenbilder av nabo kjærringa og legger de ut på flickr eller youtube. Men morroa når ikke toppen av klimaks uten programvaren, i mitt tilfelle Photoshop og Premiere! Og her tar morroa også slutt...for min del i allefall...

For ifølge Adobe.no må jeg ut med ca kr. 18 000 for Photoshop og Premiere i motsetning til 1800 USD, eller ca 10 000 i kroner, fra Adobe.com. Eller hva med pakken "Production Premium" til kr. 19 000 her i Norge? Komiske er at denne pakken faktisk er billigere enn Photoshop og Premiere på Adobe.com. Der koster den fantastiske 1700 USD, eller ca 9500 i norske kroner om du vil. Små provosert? Ja gjett om! På Adobe.com sparer du 500 kroner mens du må ut med tusenlappen mer på Adobe.no! Hva forsvarer at Production Premium er dobbelt så dyrt i Norge?

Jeg må virkelig klø meg i hodet over denne prisingen. Her har Adobe klønet det skikkelig til synes jeg! Og har Adobe gjennomført en undersøkelse over hva private kan tenke seg å betale for disse programmene? Eller blir vi sett på som så dårlige melkekuer i forhold til mediabransjen, i en slik grad, at det overhode ikke er interessant...?

Uansett er 18 000 kroner for mye etter min smak og min lommebok! Titusen kroner er en pris jeg forøverig kunne svelget, kanskje tolvtusen også! Men krona over tolvtusen blir aldri å trille før jeg vinner med seks rette i Viking Lotto! Med andre ord så er sjangsen 1:12,3 millioner for at jeg er villig til å betale mer, så fremt jeg husker å levere inn en Lotto kupong! Nei slik det ser ut nå blir jeg nok sittende på gjerde og surmule litt for handelen gjennom Adobe.com lot seg ikke gjennomføre. Jeg har tydligivs lagt meg ut i en nisje hvor de pengesterke rår. Trist ...

Så jeg forstår godt frustrasjonen til folk som går til det skrittet med å laste ned ulovlige kopier når de ser prisene på enkelte programmer, hvordan de deler opp markeder, land og bundler sammen merkelige pakker osv. Alt for å melke mest ut av de fete kuene. De tynne kvega har visst for lite fettinnhold i melka og juret ser ikke like forførende ut. Jeg forstår og føler med dere. Likevel vil jeg si til dere - PIRATKOPIERING ER IKKE LØSNINGEN!

For det beste man kan gjøre for å ta opp kampen mot overprising er å støtte opp samt hjelpe til i utviklingen av åpen og gratis programvare som f.eks. GIMP. Hjelp disse til å kapre markedsandeler fra f.eks. Adobe osv. Kanskje det kan komme noe godt ut av det da.

Endret av defuzion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos Gimp vs Photoshop så er dessverre ikke Gimp helt på høyde på alle områder, men det er i hvert fall godt til ganske mye. Problemet er alle som ikke trenger mer enn Gimp og likevel kjøper Photoshop av ulike grunner. Hadde Gimp hatt større markedsandeler ville det automatisk presset prisen på Photoshop ganske kraftig. Gimp er forresten bedre enn Photoshop Elements på veldig mye selv om sistnevnte koster en knapp tusenlapp avhengig av om man vil ha med Premiere Elements.

Ikke at disse to er de eneste på området. De er bare ett eksempel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Likevel vil jeg si til dere - PIRATKOPIERING ER IKKE LØSNINGEN!

Her er jeg helt enig.

Mht. digitale bilder benytter jeg derfor FastStone, Bibble5 og GIMP. Bibble5 koster penger, men kun en brøkdel av Photoshop (samt at lisensen er privat og dermed ikke er knyttet opp mot antall installeringer).

Er prisen for dyr så benytt et alternativ istedenfor å piratkopiere. Piratkopiering fører kun til at de store blir større og det er bare dumt.

Lenke til kommentar

Hos meg heter fotoprogramvaren for redigering: Gimp + UFRaw, Rawtherapee og Hugin

.. og for visning: Faststone

Det er noen år siden jeg sluttet å piratkopiere programvare. Det var mye plunder å få til oppdateringer, overhengende fare for virus og mye annet irriterende. Samtidig var det et moralsk dillemma. Jeg valgte å droppe piratkopiering helt og støtte opp om de som lager gratis og billig, god programvare. Jeg har også donert en del penger til gratisprodusentene. Både for spill, programvare og musikk. De setter utrolig god pris på sånn støtte og de fortjener det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...