Gå til innhold

WinXP HE jobber tregt...

Anbefalte innlegg

Jeg har winXP home edition på en relativt ny og kraftig (?) PC. Pentium IV 2,67 GHz prosessor og 256 Mb Ram. Med min maskin burde vel ikke XP oppleves som tregt? Jeg benytter ikke noen digre program, bare de samme som jeg hadde på min Win98 SE PC...

(Kaaza, MSN-, Icq-, Yahoo messanger, F-secure antivirus, Sygate Brannmur, Bredbånd - 718 Mb/sec)

Med disse programmene i bakgrunnen oppleves det tregt å browse utforsker (se igjennom filene på PC'n), det å åpne word 97 tar faktisk litt tid etc etc.

Føler jo at noe er galt her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vet bare om noen få program som sinker XP. det er Norton Antivirus og kanskje Music Match, ellers så er det ikke noen andre program som sinker XP egentlig. jeg installerte XP i går, da satt jeg ikke på nett, å XP gikk ganske fort egnetlig, helt til jeg fikk inn Norton. da gikk den litt treigere, men jeg overlever. men

Lenke til kommentar

sist men ikke minst; du har for lite ram. 512MB eller mer "må" du ha.

BS :p

Kom ikke her å si at man må ha 512.. 256 er mer enn nok. Det er min PC bevis på. Jeg har 192 mb sdram og en tredjedel av CPU-hastigheten til guzzi og kjører XP i finfin hastighet. Tar under et halvt sekund å åpne utforsker/min datamaskin

Lenke til kommentar

Kravene til XP er:

Ulike versjoner av Windows XP

Den finnes i 3 versjoner: Home Edition, Professional og 64-bit Edition.

Windows XP Home Edition

Laget for hjemmebrukere. Den er blant annet uten avanserte nettverksfunksjoner.

Minimumkrav: 233 MHz CPU. 64 MB RAM.

Windows XP Professional

Laget for bedrifter. Den har avanserte nettverksfunksjoner. Støtter to prosessorer og 4 GB RAM

Minimumkrav: 233 MHz CPU. 64 MB RAM

Windows XP 64-bit Edition

Samme som Professional, men gir bedre ytelse med riktig maskinvare. Støtter 16 GB RAM.

Minimumkrav: 733 MHz, 64-bit Intel Itanium prosessor. 1 GB RAM

Minimumkravene er det som Microsoft anbefaler. Du vil nok kunne bruke Windows XP med en svakere PC, men det vil ikke gå særlig fort.

Kilde: http://windows.no

Lenke til kommentar

Kan også være noe med Service packs hvis du har installert dem, det var ett eller annet på forumet om noen patcher også. Generelt sett så sank ytelsen på min maskin etter at jeg installerte SP1, men som de andre har nevnt, Ad-aware absolutt ett alternativ hvis du har vært på Kazaa!

Lenke til kommentar

Bruk Kazaa Lite istedet..

Programmer som RegCleaner, SpyBot Remover, AdAware og WindowWasher er kjekke programmer som holder XP i form uten å fuc*e opp noe..

Defragmenter harddisken i blant, og hold deg helst unna Norton Antivirus (Ihvertfall hele Internet Security pakka..)

Få vekk de glorete XP fargene og slå av System Restore (hvis ikke du må ha det..)

Dette er min oppskrift hvis du vil slippe å reinnstallere XP hver måned :woot:

Og til alle dere som synes 256 ram er mer enn nok i XP: Dere har ikke prøvd 512+!! 256 går jo på et vis, men det er et hav av forskjell!!!

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra 256 til 768 MB ram da jeg reinstallerte XP sist og det gjorde stort utslag. men jeg tror langt fra at det er hele forklaringen.

Windows inneholder mye funksjoner og "services" som stort sett ikke er nødvendge og bare ligger og tar opp minne til vanlig.

Her er det jeg gjorde:

1. Installerte Win XP.

2. Installerte oppdaterte drivere for alskens av hardware etc.

3. Installerte Norton Systemworks. (joa, det tar en del minneplass og ressurser, men ikke mer enn at denne programpakken er _veldig_ kjekk å ha)

4. Installerte og kjørte XP-antispy (kjekt, lite gratisprogram, men kan være vanskelig å finne), Tweak-XP Pro (det beste tweakeprogrammet jeg har prøvd. føkker ikke opp noe, har gode og lett tilgjengelige forklaringer), og Ad Aware 6.0 (Gull verdt. Kjør dette med jevne mellomrom om du er mye på internett).

5. Leste meg til mye nyttig info om de ulike Windowsprosessene på denne siden. Vær spesielt obs på det som står om System restore og Indexing service.

6. Oppdater Windows. Dra innom Windows update og rask med deg det som ser ut til å være bra saker. Dette gjelder stort sett det meste av det som er anbefalt av MS, inkludert security fixes og slikt. Skaff deg siste service pack. Jeg regner med at du har slått av auto-update, for det er mye bedre å gjøre det manuelt og dermed ha kontroll med hva som egentlig installeres på maskinen din.

7. Etter hvert som du installerer programmer, hold øye med hva som blir lagt til i startup-listen din. Her kan det komme mye grums som du slett ikke trenger å ha gående hele tiden. Start>>run>>msconfig, startup og services står det du trenger å vite. Om du føler deg litt viderekommen er det utrolig mye du kan endre på i windows XP vha start>>run>>gpedit.msc

Det finnes sikkert flere punkter på listen, så for all del, fyll gjerne ut.

Gudd løkk 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...