Gå til innhold

Hvordan ghoster jeg disken min?

wil

Anbefalte innlegg

har akkurat installert Norton Ghost 2002 men for liksom til å gjøre noe. hva må jeg gjøre for å ghoste disken. må jeg lage en bootdiskett eller en bootcd først?

Håper noen kan forklare litt. fant faktisk ut at jeg skal ta vare på det jeg har på de viktigste partisjonene mine. det er derfor jeg skal ghoste den også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på om du har begge diskene i samme maskin, eller om du ønsker å ghoste via nettverket:

Har du satt begge diskene i samme maskin er det veldig enkelt. Lag en ghost boot-floppy, reboot, ghost..

Ønsker du å ghoste via nettverket er det litt mere kronglete, men helt greit.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår ghosting riktig (vet egentlig ikke helt hva det er), så er det en nøyaktig kopi av en harddisk/partisjon til en annen...? Vil det si at man slipper å legge inn operativsystemet på nytt om man har ghostet partisjonen med operativsystemet og prøver å boote fra denne istedenfor den gamle?

Om ikke, er det noen måte å gjøre det på? Nettopp kjøpt ny harddisk og planlegger å overføre alt fra to gamle til den nye, men vil helst slippe å legge inn alt på nytt, tar jo dagesvis...

Lenke til kommentar

Jeg brukte nettopp ghost for første gang, tok meg lixom 5 minutt å fatte hvordan det virker så det kan ikke være så vanskelig for deg heller.

Jeg mener du er nødt å ha identisk hardware når du bruker ghost, uten at jeg er 100% sikker på det.

Bygde og satt opp 2 helt like maskiner, kjørte ghost fra ene disken over til den disken jeg skulle ha i den andre, satte disken i den andre maskinen, startet opp og der var begge maskinene helt identiske.

Tok meg vel et kvarter eller så :yes:

Lenke til kommentar

Jeg jobber på en skole og har ghostet litt. Man trenger ikke helt identisk Hardware, men det er anbefalt å ha så mye likt som mulig. Jeg anbefaler ikke å ghoste fra ett Intel system til AMD og omvendt. Prøv også å unngå å ghoste mellom 2 maskiner som har forskjellig utvikler av brikkesett på hovedkortet eller består av en mye eldre sort (f.eks P3 slot 1 til en P4 maskin eller mellom ett VIA brikkesett og ett Intel brikkesett).

Men det er ikke umulig at det ikke skal fungere, det vil det nok. Det har med stabilitet å gjøre.

Lenke til kommentar
Ja det høres kanskje litt ut som man trenger identisk hardware. Noen som er helt sikkre? Hvis så, andre måter å overføre OS fra en disk til en annen?

Du har jo identisk hardware (dvs hovedkort etc) ettersom du bare skal bytte disk. Det er nettopp slikt Ghost er laget for å gjøre. Disken kan være forskjellig, bare den er stor nok.

Lenke til kommentar
Nettopp kjøpt ny harddisk og planlegger å overføre alt fra to gamle til den nye
OK, tenkte kanskje han mente identiske harddisker. Da får jeg prøve meg fram. Bør jeg partisjonere den nye disken på forhånd?

Ja, tror ikke Ghost partisjonerer. Merk også at ghosting overskriver/sletter alt på partisjonen.

Lenke til kommentar

hmmm, ja vel. jeg oppretta en partisjon på 20 GB som jeg har kalt Ghost Disk eller noe sånt. den tenkte jeg at jeg skulle lagre Ghost fila i går dette bra? jeg tenkte jeg skulle lage meg bootdiskett nå, og kjører jeg den fra dos etterpå?

Lenke til kommentar
Bør jeg partisjonere den nye disken på forhånd?

Ja, absolutt. Hvis du har bare en disk og den inneholder bare en partisjon, så er det jo ingen steder å lagre imagefiler på. Lag en egen partisjon (10 - 20 GB burde passe), og den bør være FAT slik at den er tilhjengelig fra DOS (Ghost 2003 kan også lagre til NTFS). Ghost.exe bør ligge på denne partisjonen.

Dessuten bør man ha en systempartisjon © og en datapartisjon (D). Da kan du begrense størrelsen på C slik at størrelsen på imagefila blir overkommelig. For hvis man har en C partisjon som inneholder 100GB så får man et problem, da trenger man jo en tilsvarende stor partisjon å lagre på, og det vil ta lang tid å ta image.

Her skal være utførlig informasjon om bruk av Ghost:

http://ghost.radified.com/

http://users.pandora.be/soulmaniacs/ghost.html

Lenke til kommentar
Brukte nettopp copy partition-funksjonen i partition magic, funka perrfekt med systempartisjonen. Var kjempelett, tre-fire knappetrykk...

Maa bare sporre deg noe om noe av ren nysjerrighet, naar du bruker PM til aa ta backup slik du har gjort, blir filen like stor som hele partisjonen, eller okuperer den kun den plassen som den samlet sum av alle filene i den partisjonen du tar backup av...Hvis du skjonner hva jeg mener?

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...