Gå til innhold

Hva har du å tape?

Anbefalte innlegg

Det viktigste er at du tror på treenigheten, at de sto bak skapelsen og at Jesus sto opp fra de døde. Da er du good to go :)

:)

Og ellers kan du oppføre deg som et r hull... Joda, hørt dette før ja...

Nå kan jeg ikke bli troende jeg da nettopp fordi jeg ikke klarer å få meg til å tro at påstandene i bibelen (eller bibler) er noen sannhet. Klarer du å hoppe bukk over det enkle faktum er du god to go ja...

Problemet er å bli så ufattelig uærlig at en klarer å se helt vekk fra det faktumet... Noen klarer det, jeg gjør det ikke. Hva andre klarer/ikke klarer kan jeg ikke svare for.

Siden det er noe slikt som 0,006% sjanse for å havne hos den kristne gud om vi deler jundre på alle guder vi mennesker har trodd på ville jeg ikke vært så sikker som du er at andre enn deg selv kommer til å havne i helvette jeg... Kan godt hende den guden setter mer pris på mennesker som åpent og ærlig ikke har veddet alle pengene på feil gud men har ventet og sett enn de vil gjøre med deg, som jo har hoppet på en av de tre gudene fra ignorantene i ørkenen og rir ham uten å vite for sikkert om han finnes...

Men stå på. Problemet er at når vi dør så har du ødslet vekk livet med å tro på imaginære ting mens vi andre har levd det eneste livet vi kommer til å få... Og sexi himmelen? Glem det, der blir det nok ikke tid til annet enn tilbedning av den tilbednings kåte guden din tenker jeg... Sex du liksom, guden din liker jo ikke sex engang, det er jo fy fy over hele linja...

Trekk snyteskaftet ut av den påstands blekka nå og kom det ut og se lyset! Det du tror på kommer før eller siden til å gå tom for mørke kroker å gjemme påstandene i allikevel, så hva er vitsen med å tro det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så. Hva har du å tape på å være kristen?

Fornuften. Det er rett og slett ikke rasjonelt å tro på noen gud så lenge det ikke er beviser.

Selvom du er en kristen betyr ikke det at du må gå i kirken hver søndag, be til Gud daglig eller lese bibelen som en 7-åring leser Donald Duck.

Er det ikke Gud som avgjør om du må gå i kirken hver søndag? Kanskje det er et minimumskrav?

Jeg er kristen, men har sex med tilfeldige jenter. Jeg tror Gud skapte sex for at det skal nytes. Hvorfor skulle han ellers ha skapt oss med kjønnsorganer? Sex er deilig, bruk det du har blitt skapt med.

OK, så først kommer du og vifter med helvete til alle ateistene før du selv åpenbarer at du lever i synd. Hvis Bibelen virkelig er sann, og helvete finnes, så kommer jo du også til helvete. Du kan like godt bli ateist, for du har ingenting å tape.

Kristenlivet trenger ikke å være kjipt. Det viktigste er at du tror på treenigheten, at de sto bak skapelsen og at Jesus sto opp fra de døde. Da er du good to go :)

Ingenting av dette er rasjonelt, så nei takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er ikke til å komme unna at det er mange som ikke klarer/tør å tenke sjøl. At 80% av jordas befolkning ikke har kapasitet til å dra egne sluttninger sier jo sitt.

At du ser nede på 80% av verdens befolkning sier jo sitt :thumbdown: Mulig du har rett, mulig jeg har rett, men den ekle holdningen du har ovenfor religiøse gjør meg kvalm. Du bare trekker konklusjonen at du er mye smartere enn 4 av 5 i gata og innerste inne ser på dem som folk med hode "skrudd på feil vei."

Jaja. Ditt valg.

4 av 5 i gata di hjemme i Norge er faktisk ikke religiøse. Det kan vel i denne sammenheng være relevant å se på hvor folk er mest religiøse:

religion+health2.png

http://www.gallup.com/poll/114211/Alabamians-Iranians-Common.aspx

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har kommet relativt gode beviser på at evolusjonsteorien er et faktum. Big bang teorien er også en meget gjeldene teori på hvordan "universet ble til." MEN. Hverken evolusjonsteorien eller Big Bang teorien sier noe om hva som skjedde før disse hendelsene. Hvorfor står ikke Gud bak dette? Noe må jo stå bak, måtte det være kjemiske reaksjoner eller Gud - noe som forøvrig er opptil enhver å bestemme hva de tror som mest sannsynlig.

Så. Hva har du å tape på å være kristen? La oss si at alle dere ateister eller ikke-troende tar feil og at Gud eksisterer.

Himmel eller helvete? Hva ville du valgt om du fikk 5 sekunder? Akkurat, ja. Var det jeg trodde.

Jeg er oppvokst i Norge og i kristen tro. Jeg tror at noe må stå bak Big Bang. Derfor ser jeg på meg selv som kristen. Det er bedre å tro enn å ikke tro.

Selvom du er en kristen betyr ikke det at du må gå i kirken hver søndag, be til Gud daglig eller lese bibelen som en 7-åring leser Donald Duck.

Jeg er kristen, men har sex med tilfeldige jenter. Jeg tror Gud skapte sex for at det skal nytes. Hvorfor skulle han ellers ha skapt oss med kjønnsorganer? Sex er deilig, bruk det du har blitt skapt med.

Jeg er kristen, men drikker ofte alkohol. Vin er nevnt mange ganger i bibelen. Vin og øl er drikker som kan nytes. Jesus gjorde det. Disiplene gjorde det. Jeg gjør det.

Kristenlivet trenger ikke å være kjipt. Det viktigste er at du tror på treenigheten, at de sto bak skapelsen og at Jesus sto opp fra de døde. Da er du good to go :)

*Og i morgen så kommer en hinduist og sier sin versjon av dette til meg.

*Og dagen etter det kommer en budhist og sier sin versjon av dette til meg.

*Og dagen etter det kommer en jøde og sier det samme.

*Så kommer muslimen.

*Så kommer min avdøde tip-tip(10 x tip)-oldefar som trodde på Tor og Odin. Han skjønner ikke hva jeg har å tape på å gjøre blot en gang i blant? Hvorfor ikke ofre ei geit til Odin et par ganger i året?

*Og la oss ikke glemme de tusenvis av andre religionene og naturreligionene som folk gjennom menneskenes historie har blitt trukket til.

Jeg kan egentlig stille deg dette spørsmålet: Hva skader det deg å tro på alle disse religionene også? Så er du fullstendig sikret.

Tenk om Gud ikke fantes, men at sjelen ble gjenfødt i en spiral av gjenfødelser, og at man bare kan gjennom meditasjon og gode gjerninger oppnå moksha?

Greia er ikke den at jeg ikke tror på den kristne guden. Det er ikke det som er mitt poeng. Selvsagt tror jeg ikke på guden din, det er ikke det jeg sier, men for meg er det viktigere å få fram dette:

Jeg tror bare ikke på dere som forteller meg at han finnes. Jeg tror heller ikke på dem som sier at moksha eller nirvana finnes. Jeg ville ikke trodd min tiptiptiptiopttiptptptptptiptpititptt-oldefar som mente at Odin og Tor var reelle. Jeg tror ikke på at en engel viste Joseph Smith gulltavler med en ny bibelsk skrift, jeg tror ikke på dette.

Det finnes så mange trosretninger. Hvorfor skulle jeg være kristen bare fordi majoriteten av religiøse i min umiddelbare geografiske nærhet er kristne?

Endret av MækkTævvish
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Himmel eller helvete? Hva ville du valgt om du fikk 5 sekunder? Akkurat, ja. Var det jeg trodde.

Hva skjer om vi ikke velger?

Hvor godt informert blir vi først om Himmel og Helvete? Begge kan være like ille eller like gilde utifra det vi vet om dem nå.

Jeg er oppvokst i Norge og i kristen tro. Jeg tror at noe må stå bak Big Bang. Derfor ser jeg på meg selv som kristen. Det er bedre å tro enn å ikke tro.

Hva begrunner du det med? Muligheten for at det faktisk skjer noe etter døden, eller er selve livet ditt bedre med tro? Har du forsøkt et liv uten tro? Må si at for meg virker det som om du gjerne vil holde troen så svak som mulig.

For øvrig høres dette ut som Pascal's Wager, som bl.a. ignorerer muligheten for en gud som foretrekker skeptikere.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hva jeg har å tape? Integritet.

Har virkelig gevinst i forhold til tap en vektleggende sammenheng med hva du lar deg overbevise deg til? Fysj, du og dine holdninger er ingenting å se opp til. At du er Kristen har pent lite med det å gjøre; jeg ser at dine holdninger passer inn i et hvilket som helst dogmatisk, ureflektert perspektiv på verden. Enten det kler seg i religiøsitet bak navnet "Kristendom", "Islam", "Hinduisme", eller noe så enkelt som "Ateisme". Hva du tror er ikke problemet - hvorfor du tror, hvem du er - det er problemet.

Lenke til kommentar

Det har kommet relativt gode beviser på at evolusjonsteorien er et faktum. Big bang teorien er også en meget gjeldene teori på hvordan "universet ble til." MEN. Hverken evolusjonsteorien eller Big Bang teorien sier noe om hva som skjedde før disse hendelsene. Hvorfor står ikke Gud bak dette? Noe må jo stå bak, måtte det være kjemiske reaksjoner eller Gud - noe som forøvrig er opptil enhver å bestemme hva de tror som mest sannsynlig.

Så. Hva har du å tape på å være kristen? La oss si at alle dere ateister eller ikke-troende tar feil og at Gud eksisterer.

Jeg er kristen, men drikker ofte alkohol. Vin er nevnt mange ganger i bibelen. Vin og øl er drikker som kan nytes. Jesus gjorde det. Disiplene gjorde det. Jeg gjør det.

Du har rett i noen ting her. For det første er det ikke mulig å bevise at kristendommen tar feil, og siden man ikke har noe å tape på å tro, så kan man like godt gjøre det. Det jeg lurer på er hvordan du skiller ut den kristne troen fra andre trosretninger som er like (lite) sannsynlige. Tenk om muslimene har rett, da sitter du i saksen den dagen du er død. Hvordan vet du at den kristne Guden er den sanne? Hvorfor velger du han fremfor en av de talløse andre religiøse retningene der ute?

Jeg går ut ifra at du ikke kan svare godt på dette - alt er avhengig av hvor er er oppvokst og hvilke religion man er blitt opplært i - men gjør ikke det også hele denne troen veldig, veldig uplausibel?

For å summere opp: Det du argumenterer for er egentig ikke kristendom, men religiøsitet. Det er dog ingenting i din post som tilsier at akkurat kristendommen har forang fremfor andre religioner, og ergo heller ingen grunn for noen - heller ikke deg - for å være kristen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kristendommen er absolutt noe vi kan bevise eller dedusere at tar mye feil. Skapelsen, Adam og Eva, flommen, Guds rolle i naturkatastrofer, planetens form, forholdet mellom Solen, Månen og stjernene, klassifisering av flaggermus og hvaler, Herodes barnedrap, den imperievide folketellingen, at slutten skulle komme før de som levde på Jesu tid døde, alle motsetningene i evangeliene som betyr at noen av dem uansett tar feil, for å nevne det jeg kommer på nå, og det kun fra det som står i Bibelen.

De kristne klarte bl.a. også å komme fram til et umulig fødselsår for Jesus, og har hele tiden ligget etter andre som ikke søker kunnskap hos Gud. De sørget ofte for å holde oss tilbake, med vold ovenfor de som våget å gjøre noe mer enn å tro det de ble befalt å tro.

Jeg vil påstå at alle kjente guder er menneskeskapte med tilnærmet 100% sikkerhet, fordi de så tydelig blir utviklet av mennesker, og av mennesker begrenset til den kunnskapen de hadde til de ulike tidene, ikke med basis i guddommelige åpenbaringer. Og fordi det meste av all spredning av religiøs tro har fulgt menneskers erobringer og maktbruk. I dag sitter vi igjen med de to aller mest brutale som de to største. Gud kommer ingensteds uten mennesker.

Endret av KarlRoger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kristne som sier dette har alltid forvirret meg. Hvordan kan man bare "tro" på noe sånn helt uten videre. Det er som om du skal be meg tro på enhjørninger, tankene mine går direkte til "hvorfor i helvete skulle jeg gjøre noe så tåpelig". De fleste kristne er oppdratt i den troen, og det er derfor de tror. Vi som ikke tror kan ikke bare pluselig begynne å tro på en gud fordi man rett og slett ikke kan tro noe er virkelig som man aldri har sett på som logisk at skal eksistere.

Lenke til kommentar

De fleste kristne er oppdratt i den troen, og det er derfor de tror. Vi som ikke tror kan ikke bare pluselig begynne å tro på en gud fordi man rett og slett ikke kan tro noe er virkelig som man aldri har sett på som logisk at skal eksistere.

Så har du de som er så usikre på seg selv at de faktisk tror på sludderet om at det bare er å TRO så kommer resten selv.... De fatter ikke selv, eller vil ikke fatte, at det er de selv som svelger en diger overdose med kognitiv dissonans og confirmation bias der de plutselig TROR at jesus er en person som planla å bli spikret opp på et kors for å frelse alle som TROR på dette sludderet. Det de egentlig gjør er å nullstille den delen av hjernen som naturlig ville latt tulling alarmen gå hvis de ble presentert slikt rør og for at det ikke skal være så tydelig at de har kastet sin egen integritet på dør løper derundt og snakker konstant om Jesus og hva de tror jesus gjør for dem (og gjerne hva jesus kan gjøre for deg også, da de helst så at du også tror på dette for da blir de ikke så dumme alene...)

At dette ikke nødvendigvis trenger å være indoktrinert vet jeg godt, for jeg har blitt overfalt av nok nyfrelste og hørt dem lalle i vei om hvor fantastisk jesus er og når de får spørsmål om hvor de har denne informasjonen fra og hvor sannferdig den informasjonen er laller de bare videre (gjerne mens øynene ruller)med at de trenger ingen bevis, de har jo jesus og jesus tar i mot dem og han tar i mot deg....... Sukk. Slike mennesker har over hodet ingen respekt i mine øyne, for de har sagt fra seg den respekten når de lallende har latt seg frelse til å innbille seg at påstander er sannhet. For det er det nyfrelste gjør, de går på akkord med sin egen integritet og ærlighet og "juger" for seg selv og gjerne til andre (som sagt, de fleste vil jo ikke føle seg så dumme alene...) mens de laller om jesus og hva du har å tape hvis du ikke tror på de samme påstandene som dem... Trist egentlig å se mennesker forfalle så til de grader intellektuelt... Og beviser at indoktrinering ikke er eneste forklaring på dette lavmål av intellektualitet....

Så hva har vi å tape på å ikke tro på håpløse påstander? Ikke en dritt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...