Gå til innhold

Hva har du å tape?

Anbefalte innlegg

Vi vet ikke med 100% sikkerhet hva som står bak skapelsen. Er Gud en sikker teori? Neppe. Er Gud en mulig teori? Såvisst.

At noen har gud som teori har lite å si, hvem som helst kan lage en teori om hvordan liv oppstod på jorden.

Når forskere om 3 år har funnet 100% vitenskaplige bevis på hvordan liv oppstod, hva skjer med troen din da?

Det samme som har skjedd med alt som har blitt vitenskaplig bevist?

At gud skapte jorden, menneskene, dyrene og universet har lite rom for fortolkning, men det velger du bort til fordel for vitenskapen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du misforstår poenget mitt. Si meg hvorfor jeg skal tro på gud og ikke allah?

Jeg tror alle religise retninger stammer tilbake til én Gud. Jeg tror alle religiøse med en form for Gudstro kommer til himmelen :thumbup:

Vi vet ikke med 100% sikkerhet hva som står bak skapelsen. Er Gud en sikker teori? Neppe. Er Gud en mulig teori? Såvisst.

At noen har gud som teori har lite å si, hvem som helst kan lage en teori om hvordan liv oppstod på jorden.

Når forskere om 3 år har funnet 100% vitenskaplige bevis på hvordan liv oppstod, hva skjer med troen din da?

Det samme som har skjedd med alt som har blitt vitenskaplig bevist?

At gud skapte jorden, menneskene, dyrene og universet har lite rom for fortolkning, men det velger du bort til fordel for vitenskapen...

Forskere vil aldri finne 100% vitenskapelige bevis på hvordan liv oppsto så dette blir aldri en aktuel problemstilling.

Men hvis det skulle skje, ok, da tar jeg feil.

Lenke til kommentar

Jeg tror alle religise retninger stammer tilbake til én Gud. Jeg tror alle religiøse med en form for Gudstro kommer til himmelen :thumbup:

Det er ikke alle gudetroer som har noe som helst med himmel/paradis å gjøre. Hva får deg til å tro at det er himmelhypotesen som står sterkest, kontra andre religioners etter-døden-konsepter?

Endret av Pingas
Lenke til kommentar

Til himmelen og ikke til valhall?

De som tror på norrøn mytologi kommer også til himmelen, eller hvor kommer alle?

Om himmelen er riktig er det strengt tatt kun kristendommen og avarter av den som er riktig...

Lenke til kommentar

Fult plausibel teori, men det betyr uansett at NOEN er de som tar feil idag, og vil bli straffet for det. Med over 40 000 underkirker under kristendommen, kan KUN en av dem om noen som helst være den 100% korrekte, og det er kun din oppfatning at "så lenge du er inne på det" så aksepterer gud det. Igjen er det millioner av kristne som er uenig med deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Svar til alle dere som kommenterer "Jeg tror alle religise retninger stammer tilbake til én Gud. Jeg tror alle religiøse med en form for Gudstro kommer til himmelen"

Jeg har kanskje ikke den tradisjonelle kristne troen, den kan jeg være den første til å innrømme. Det jeg mener med dette utsagnet er at en person som tror at "noe større står bak", det vil si Gud/flere Guder alle har fellesnevner at NOE STØRRE STÅR BAK.

Videre velger jeg å tro at "NOE STØRRE" er den kristne Gud etter hva jeg har opplevd selv, det vil si egne erfaringer.

Det er mye mulig jeg tar feil og at det bare er kristne som kommer til himmelen. Men jeg velger å tro at en kjærlig Gud ikke lar dette skje. Jeg har selv venner som har annet religiøst syn enn hva jeg har.

Lenke til kommentar

Hva har man å tape?

Tja. Hva hvis jeg spør deg:

Hva vinner man med å gå hele livet og tro på noe som ikke er rasjonelt? Hva beviser man ovenfor seg selv da? Jo, at man ikke klarer å tenke rasjonelt og ut i fra egen, fri vilje.

Disse kristne har blitt hjernevasket. Vi lever trossalt i 2011!

Hvordan vet du om andre kristne har feil i forhold til deg? De kan ha helt rett. Og så du vet det, buddhister kan ha rett. Jøder kan ha rett. Muslimer kan ha rett. De som tror på "The Flying Spaghetti Monster" kan ha rett. Det finnes like mye bevis for at enhjørninger eksisterer som at Gud har eksistert. Begge er nevnt i bøker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har man å tape?

Tja. Hva hvis jeg spør deg:

Hva vinner man med å gå hele livet og tro på noe som ikke er rasjonelt? Hva beviser man ovenfor seg selv da? Jo, at man ikke klarer å tenke rasjonelt og ut i fra egen, fri vilje.

Disse kristne har blitt hjernevasket. Vi lever trossalt i 2011!

Hvordan vet du om andre kristne har feil i forhold til deg? De kan ha helt rett. Og så du vet det, buddhister kan ha rett. Jøder kan ha rett. Muslimer kan ha rett. De som tror på "The Flying Spaghetti Monster" kan ha rett. Det finnes like mye bevis for at enhjørninger eksisterer som at Gud har eksistert. Begge er nevnt i bøker.

Det er rasjonelt å tro at noe står bak alt vi ser rundt oss? Det har ikke alltid vært slik det er nå? Det er en grunn til at universet utvider seg, at planeter roterer og at organismer reproduserer seg.

En MULIG forklaring er at noe større står bak skapelsen, enn annen MULIG forklaring er at en kjemisk reaksjon står bak. Ja. "flying spaghetti monster" og enhjørninger også en teori hvis man tror på dette.

JEG TROR at NOE STØRRE, altså GUD står bak skapelsen av universet. JEG TROR at alle religiøse tror på "noe større" men at alt faller tilbake på at noe større er Gud. Mulig at Allah er Guden jeg tror på også.

Det bunner egentlig ned til at JEG TROR PÅ NOE STØRRE, NOE OVERNATURLIG som står bak skapelsen.

Lenke til kommentar

JEG TROR at alle religiøse tror på "noe større" men at alt faller tilbake på at noe større er Gud.

Men … Det er jo strengt tatt helt feil.

Du vet ikke spesielt mye om andre religioner enn kristendom, gjør du? Og du valgte å bli kristen? Litt av en tilfeldighet, synes du ikke?

Endret av Pingas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

JEG TROR at alle religiøse tror på "noe større" men at alt faller tilbake på at noe større er Gud.

Men … Det er strengt tatt helt feil.

Du vet ikke spesielt mye om andre religioner enn kristendom, gjør du? Og du valgte å bli kristen? Litt av en tilfeldighet, synes du ikke?

Nei, jeg vet ikke spesielt mye om andre religioner. Jeg vet at muslimer tror på Allah. Jeg vet at Hinduismen har flere Guder. Jeg vet basics om hver religion.

Jeg kan også innrømme at hadde jeg vært født i Pakistan hadde jeg mest sannsynlig vært Muslim. Hadde jeg vært født i India hadde jeg vært Hindu etc...

Det er egentlig hele poenget; religiøse tror på noe som sto bak skapelsen, noe overnaturlig.

Lenke til kommentar

Nei, jeg vet ikke spesielt mye om andre religioner. Jeg vet at muslimer tror på Allah. Jeg vet at Hinduismen har flere Guder. Jeg vet basics om hver religion.

Jeg kan også innrømme at hadde jeg vært født i Pakistan hadde jeg mest sannsynlig vært Muslim. Hadde jeg vært født i India hadde jeg vært Hindu etc...

Det er egentlig hele poenget; religiøse tror på noe som sto bak skapelsen, noe overnaturlig.

Du er rett og slett ekstremt lite reflektert altså. Men det er jo ingen bombe, det gjelder jo alle såkalte troende.

Lenke til kommentar

Ikke alle religioner har gudetro, ikke alle religioner har skapelsesmyter, ikke alle religioner tror på noe overnaturlig.

Religion er en fellesbetegnelse for ulike trossystemer som søker å svare på menneskers eksistensielle spørsmål. Religionen regner med at det finnes en virkelighet som går utover hva mennesker umiddelbart kan oppfatte med sine fysiske sanser. Religion inkluderer som oftest tro på Gud eller andre overnaturlige vesener.

Religionene som havner innenfor denne kategorien regner jeg som de religionene med fellesnevner (NOE OVERNATURLIG)

:thumbup:

Lenke til kommentar

Du er rett og slett ekstremt lite reflektert altså. Men det er jo ingen bombe, det gjelder jo alle såkalte troende.

Hvis du bare er ute etter å drite meg ut som en religiøs person så får du delta i en annen diskusjon. At jeg er lite reflektert og har hode vridd feil vei får være ditt syn.

Lenke til kommentar

Argumentet ditt gjelder også for: Mithra, Ra, islam sitt syn på Gud + alle andre religioner i verden. Er godt å høre at du er ikke så virkelighetsfjern at du benekter evolusjon(som du påpeker ikke handler om livets opphav, godt jobbet).

Er vel i grunn i det argumentet mitt er, hvordan vet jeg hvilken religion har rett?

Vitenskapen kan aldri motbevise Gud, en slik påstand har heller aldri blitt sagt, iallefall ikke av en seriøs vitenskapsmann.

Edit: Obs, Stephen Hawking, men han argumenterer heller for at universet trengte nødvendigvis ikke Gud i sin skapelse.

Lenke til kommentar

Det er jo dette livet som er "himmelen", mann! Det livet vi nå lever er så bra at det er en skam å fokusere på noe annet. Det blir som å sitte på en førsteklasses restaurant og spise en 10-retters middag, også gruble på hva det blir til frokost dagen etter.

Nicket mitt er dedikert til livet etter døden. Ingenting, for evig. Jeg eksisterte ikke fra big bang og frem til 80-tallet en gang, og det var helt uproblematisk å ikke eksistere i alle disse årene. Jeg vet at jeg skal dø en gang, forhåpentligvis nærmere år 2080, og jeg ser på det som like uproblematisk å ikke eksitere fra (f.eks) 2080 og helt inn i evigheten.

Lenke til kommentar

Argumentet ditt gjelder også for: Mithra, Ra, islam sitt syn på Gud + alle andre religioner i verden. Er godt å høre at du er ikke så virkelighetsfjern at du benekter evolusjon(som du påpeker ikke handler om livets opphav, godt jobbet).

Er vel i grunn i det argumentet mitt er, hvordan vet jeg hvilken religion har rett?

Vitenskapen kan aldri motbevise Gud, en slik påstand har heller aldri blitt sagt, iallefall ikke av en seriøs vitenskapsmann.

Edit: Obs, Stephen Hawking, men han argumenterer heller for at universet trengte nødvendigvis ikke Gud i sin skapelse.

Enkelt. Alle religioner bunner ut i den samme fellesnevneren. Se over :)

Lenke til kommentar

Det er jo dette livet som er "himmelen", mann! Det livet vi nå lever er så bra at det er en skam å fokusere på noe annet. Det blir som å sitte på en førsteklasses restaurant og spise en 10-retters middag, også gruble på hva det blir til frokost dagen etter.

Nicket mitt er dedikert til livet etter døden. Ingenting, for evig. Jeg eksisterte ikke fra big bang og frem til 80-tallet en gang, og det var helt uproblematisk å ikke eksistere i alle disse årene. Jeg vet at jeg skal dø en gang, forhåpentligvis nærmere år 2080, og jeg ser på det som like uproblematisk å ikke eksitere fra (f.eks) 2080 og helt inn i evigheten.

Hehe, du har på en måte rett :thumbup: Det er derfor jeg ikke forstår mange kristne som ikke har sex eller drikker alkohol.

Man er født med penis eller vagina, men bruker den ikke? Det er en grunn til at Gud skapte kjønnsorganer med nytelse. Hadde de bare vært for å lage barn så hadde det ikke vært noe nytelse innblandet!

At sex før ekteskap er en regel i kristendommen er tull! Dette er bare en regel laget av menn som er redde for at kona er utro :w00t:

Jesus og disiplene drakk vin også.

Nyt livet her på jorden og livet etterpå :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...