N o r e n g Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 vet ikke hva som er best å gjøre, men jeg skriver her i stedet for å lage en ny tråd. Er på samme problemstilling selv, men jeg har et GTX460 som jeg tenkte å holde fast på en liten stund til. Her er en handleliste jeg har laget. Vil denne være en grei oppgradering? Har HX650 PSU og antec nine hundred q6600 og 4gb ram. Her er lista: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=975195&su=47BB5205-DA6E-484E-96A9-D8AD3515E804 Du kan få minne til halve prisen av det du har valgt uten å gå ned i ytelse. Raskere RAM er kun "nyttig" om du kjører flytende nitrogen og må få de siste hundre poengene i Vantage for å sette rekord. Lenke til kommentar
stranden Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Har du en anbefaling? Jeg så billig ram, men ble "skremt av at de ikke så proff ut". Jeg så bare på de populære med kjølemoduler. Takker for svar Endret 9. september 2011 av stranden Lenke til kommentar
Nala Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Hei! Ville byttet ut noen ting med det du har notert opp! Begynner med hovedkort, ville valgt dette: ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3. Link: Bruker komplett: Oversiktlig:) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593865 Isteden for Intel sin cpu ville jeg gått får AMD, pga bedre pris og mer ytelse, i steden for 4-kjerner cpu'en til Intel som koster rundt 1500 kan du få AMD sin Seks-kjerne AMD Phenom II X6 1090T Black Edition (1100T) her får du hele seks kjerner som kjører på hele 3,6 ghz hver!!! Link http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594273 Du har ikke peiling. For det første er seks kjerner kun nyttig om du klarer å utnytte dem, det gjør ingen spill. i5-2500k er videre 50% raskere MHz for MHz og overklokker 25% bedre, tilsammen vil en i5-2500k yte minst 50% raskere i spill grunnet overlegen arkitektur. Les dette. Nå sier jeg ikke at alle Phenom II-kjøp er dårlige, Phenom II X4 955 BE gir ganske mye for penga. Phenom II X6 1100T til samme pris som i5-2500k er derimot ikke i nærheten av å levere "mye" for pengene i de fleste sammenhenger. Skjermkortet (GPU) Her har du valgt ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA, det er et veldig bra skjermkort. Men 1gb videominne begynner og bli i det tynneste laget i dag, da du får opp til 4 gb minne på et kort. Ville heller ha valgt et med 2gb minne for eks. Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5 Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638546 Mye og velge mellom! 2GB VRAM er idioti for 1920x1080, i BF:BC2 med 8xAA og maks innstillinger på 1920x1080 bruker man 700MB VRAM. I Metro 2033 med maksimale innstillinger på 1920x1080 vil du nå 950MB VRAM. Har du et godt argument for at han trenger 2GB VRAM fortsatt? 4gb minne? Ville kanskje gått opp til 6 gb! Ikke mye ekstra penger det er snakk om der! For 6GB RAM må du bruke 3 moduler, dette vil hindre ytelsen siden minnekontrolleren vil stilles til singlechannel. Dette er helt grunnleggende kunnskap. 4GB RAM er også mer enn nok for spill siden ingen spill kan bruke mer enn 2GB RAM grunnet windows XP. 4GB RAM kan du få til 200 kr, siden du har et begrenset budsjett er dette et greit sted å spare. Mulig du må oppgradere psuen litt? det kan du skjekke ut hvor mye skjermkort osv trekker! Håper dette hjalp litt! Lykke til! Han har en M12-II 620W, den er like god som en HX650W. Han trenger ikke større eller bedre PSU for et slikt oppsett. Skulle han kjørt GTX 560 Ti SLI overklokket med overvolting og overklokking og overvolting på CPU samtidig som han kjørte folding@home ville det vært noe å vurdere å oppgradere, men det er de færreste som gjør dette siden det støyer mye og senker levetiden drastisk. Ærlig talt, du har null - null - peiling. Isteden for Intel sin cpu ville jeg gått får AMD, pga bedre pris og mer ytelse Venter spent på hva Arni sier om dette "gode" rådet! Hvorfor forklarte ikke du TS hvorfor dette ikke er et godt råd også? Jeg regner med at du også kan forskjellen på en i5-2500k og en Phenom II X6. TS: Bytt hovedkort til vanlig P8Z68-V, LX-varianten har litt svake komponenter for overklokking. Den vanlige varianten vil ha en god del bedre omsalgsverdi og bruksverdi, og det blir derfor et lurt valg. Overklokking av i5-2500k er også såpass enkelt at det er greit å ha muligheten. Okay Arni! Du har mest peiling her ser jeg! Må innrømme det! Ihverfall på CPU? Mener bare at Phenom II X6 er en veldig bra cpu! Alle vennene mine har denne og er storfårnøyd! Bruker ikke halvparten av ytelsen på BFBC2 på max! Mener bare at AMD gir mere for pengene! Skjermkort: Du lurte på hvorfor jeg anbefaler 2 gb videoram? Jeg selv kjører på dette skjermkortet med 3 skjermer, på en oppløsning på 3840x1024! For eks på GTA Iv, da kan man ikke maxe grafikken pga man trenger mere en 1gb vmemory. Sikkert flere spill i fremtiden som man vil trenge mere enn dette. Ram? Jeg selv har 8gb ram, veit at man nesten aldri for utnyttet så mye. Men 4gb ram begynner og bli i det yterste laget, for eks mye video redigering. Men det er jo bare snakk om rundt 200 lappen fra 4 gb til 6 gb? Psu? Sa bare at han kunne skjekke, er lurt! Men jeg inrømmer at du har mere peiling enn meg! Lenke til kommentar
hightow Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 For 6GB RAM må du bruke 3 moduler, dette vil hindre ytelsen siden minnekontrolleren vil stilles til singlechannel. Dette er helt grunnleggende kunnskap. 4GB RAM er også mer enn nok for spill siden ingen spill kan bruke mer enn 2GB RAM grunnet windows XP. 4GB RAM kan du få til 200 kr, siden du har et begrenset budsjett er dette et greit sted å spare. BF3 vil ikke støtte Windows XP og DX9 ... eller var ikke det en del av argumentet ditt? (Jeg prøver å trå varsom her fordi du virket så sint .. ) 1 Lenke til kommentar
Nala Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Arni, du har helt rett. Han har faktisk ikke peiling, og trådstarter har tydeligvis mer kunnskap enn Nala som kommer med forslaget om AMD 6-kjerner og div tull. Nå skal det sies at han kjører 1920x1200 og ikke 1920x1080. Mulig verdt å vurdere ett HD 6950 2GB, men det er det eneste jeg har å komme med etter ditt inspill. Okay, må si meg slått av alle grunnene til Arni! Men et 2gb skjermkort er bedre enn 1gb! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) BF3 vil ikke støtte Windows XP og DX9 ... eller var ikke det en del av argumentet ditt? (Jeg prøver å trå varsom her fordi du virket så sint .. ) Slapp av, jeg blir bare irritert når enkelte poster noe de ikke skjønner noe som helst av for å tipse andre. Du har rett i at BF3 ikke vil støtte XP, men jeg tviler likevel sterkt på at spillet blir 64bit og da gjelder fortsatt 2GB-grensa. Okay Arni! Du har mest peiling her ser jeg! Må innrømme det! Ihverfall på CPU? Mener bare at Phenom II X6 er en veldig bra cpu! Alle vennene mine har denne og er storfårnøyd! Bruker ikke halvparten av ytelsen på BFBC2 på max! Mener bare at AMD gir mere for pengene! Skjermkort: Du lurte på hvorfor jeg anbefaler 2 gb videoram? Jeg selv kjører på dette skjermkortet med 3 skjermer, på en oppløsning på 3840x1024! For eks på GTA Iv, da kan man ikke maxe grafikken pga man trenger mere en 1gb vmemory. Sikkert flere spill i fremtiden som man vil trenge mere enn dette. Ram? Jeg selv har 8gb ram, veit at man nesten aldri for utnyttet så mye. Men 4gb ram begynner og bli i det yterste laget, for eks mye video redigering. Men det er jo bare snakk om rundt 200 lappen fra 4 gb til 6 gb? Psu? Sa bare at han kunne skjekke, er lurt! Men jeg inrømmer at du har mere peiling enn meg! Selvfølgelig bruker ikke BF:BC2 mer enn halvparten av ytelsen på maks siden det ikke klarer å utnytte seks kjerner skikkelig, en i5-2500k vil gi over 50% bedre ytelse i dette spillet. Siden når har TS sagt han ønsker å holde på med videoredigering? Og det har ingenting å si siden i5-2500k har quicksync som er over seks ganger raskere enn noe en Phenom II X6 kan stille opp med. TS har heller ikke sagt at han skal spille på 3840x1024, så her faller 2GB VRAM-argumentet ditt ut. 1GB VRAM mot 2GB VRAM gir ikke bedre ytelse før du faktisk trenger den ekstra gigabyten med VRAM, som du ikke gjør i det hele tatt på 1920x1080/1200. Du foreslo 6GB RAM til TS, det reagerte jeg på. TS har fortsatt ikke sagt han skal drive med videoredigering. Med fare for å gjenta meg selv: Du har ikke peiling og burde heller lese deg opp på maskinvare før du kommer med slikt vås igjen. Videre må du sette deg inn i TS' situasjon før du bare kommer med det du bruker og sier at dette fungerer bra for deg. Skulle jeg bruke samme strategi på f. eks. et treningsforum kunne jeg sagt at 20kg manualer er viktig siden det er det jeg bruker, ren idioti. Endret 9. september 2011 av arni90 1 Lenke til kommentar
Nala Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) BF3 vil ikke støtte Windows XP og DX9 ... eller var ikke det en del av argumentet ditt? (Jeg prøver å trå varsom her fordi du virket så sint .. ) Slapp av, jeg blir bare irritert når enkelte poster noe de ikke skjønner noe som helst av for å tipse andre. Du har rett i at BF3 ikke vil støtte XP, men jeg tviler likevel sterkt på at spillet blir 64bit og da gjelder fortsatt 2GB-grensa. Okay Arni! Du har mest peiling her ser jeg! Må innrømme det! Ihverfall på CPU? Mener bare at Phenom II X6 er en veldig bra cpu! Alle vennene mine har denne og er storfårnøyd! Bruker ikke halvparten av ytelsen på BFBC2 på max! Mener bare at AMD gir mere for pengene! Skjermkort: Du lurte på hvorfor jeg anbefaler 2 gb videoram? Jeg selv kjører på dette skjermkortet med 3 skjermer, på en oppløsning på 3840x1024! For eks på GTA Iv, da kan man ikke maxe grafikken pga man trenger mere en 1gb vmemory. Sikkert flere spill i fremtiden som man vil trenge mere enn dette. Ram? Jeg selv har 8gb ram, veit at man nesten aldri for utnyttet så mye. Men 4gb ram begynner og bli i det yterste laget, for eks mye video redigering. Men det er jo bare snakk om rundt 200 lappen fra 4 gb til 6 gb? Psu? Sa bare at han kunne skjekke, er lurt! Men jeg inrømmer at du har mere peiling enn meg! Selvfølgelig bruker ikke BF:BC2 mer enn halvparten av ytelsen på maks siden det ikke klarer å utnytte seks kjerner skikkelig, en i5-2500k vil gi over 50% bedre ytelse i dette spillet. Siden når har TS sagt han ønsker å holde på med videoredigering? Og det har ingenting å si siden i5-2500k har quicksync som er over seks ganger raskere enn noe en Phenom II X6 kan stille opp med. TS har heller ikke sagt at han skal spille på 3840x1024, så her faller 2GB VRAM-argumentet ditt ut. 1GB VRAM mot 2GB VRAM gir ikke bedre ytelse før du faktisk trenger den ekstra gigabyten med VRAM, som du ikke gjør i det hele tatt på 1920x1080/1200. Du foreslo 6GB RAM til TS, det reagerte jeg på. TS har fortsatt ikke sagt han skal drive med videoredigering. Med fare for å gjenta meg selv: Du har ikke peiling og burde heller lese deg opp på maskinvare før du kommer med slikt vås igjen. Videre må du sette deg inn i TS' situasjon før du bare kommer med det du bruker og sier at dette fungerer bra for deg. Skulle jeg bruke samme strategi på f. eks. et treningsforum kunne jeg sagt at 20kg manualer er viktig siden det er det jeg bruker, ren idioti. Nei! Men du vet jo aldri hva man begynner med, vips så vil du redigere en video etter du har tatt opp noe bra på ett spill! Har aldri brukt mere en en skjerm, men vips og der satt jeg med 3! Så er jo fint! din anbefaling 2gb vdram, og 4gb minne, mitt 2gb vdram og 6gb minne! Du trenger ikke og hisse deg opp bare fordi jeg ikke har like mye erfaring som deg, du kan si at jeg hadde noen feil på en litt mere vennlig måte, i stedenfor og si! Ærlig talt, du har ikke peiling! Endret 9. september 2011 av Nala Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 /facepalm 1 Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Arni. Hvor mange faser har dette da: ASUS P8Z68-V LE Z68 S-1155 ATX ( http://www.dustinhome.no/product/5010600532 ) ? Den har seks faser. Les her for flere hovedkort. Takk for linken. Lærte noe nytt i dag også da Nå frister Asus P8Z68-V Pro mest Lenke til kommentar
BroXenBein Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 @Nala: Dei klaskar fjeset av di arni90 allereie har forklart at det ikkje er smart med 6GB ram. Konfigurasjonane vi snakkar om her køyrer minnet i to kanalar, til dømes ein 4gb-brikke i éin kanal og ein i ein annan kanal for 8gb, eller to 2gb-brikker i kvar kanal. Teoretisk sett doblar dette informasjonsmengda som kan gå gjennom minnet i løpet av ei viss tid. Med 6gb får du ikkje symmetri i begge kanalane (t.d. to 2gb-brikker i den eine kanalen og éin 2gb-brikke i den andre kanalen). Då får du ikkje fordelane med to kanalar. Skjønar eg forumkulturen rett, er det heilt greitt å ikkje ha peiling, men ikkje å dytte på folk misvisande informasjon. 2 Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 @Nala: Dei klaskar fjeset av di arni90 allereie har forklart at det ikkje er smart med 6GB ram. Konfigurasjonane vi snakkar om her køyrer minnet i to kanalar, til dømes ein 4gb-brikke i éin kanal og ein i ein annan kanal for 8gb, eller to 2gb-brikker i kvar kanal. Teoretisk sett doblar dette informasjonsmengda som kan gå gjennom minnet i løpet av ei viss tid. Med 6gb får du ikkje symmetri i begge kanalane (t.d. to 2gb-brikker i den eine kanalen og éin 2gb-brikke i den andre kanalen). Då får du ikkje fordelane med to kanalar. Skjønar eg forumkulturen rett, er det heilt greitt å ikkje ha peiling, men ikkje å dytte på folk misvisande informasjon. Amen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 @Nala: Dei klaskar fjeset av di arni90 allereie har forklart at det ikkje er smart med 6GB ram. Konfigurasjonane vi snakkar om her køyrer minnet i to kanalar, til dømes ein 4gb-brikke i éin kanal og ein i ein annan kanal for 8gb, eller to 2gb-brikker i kvar kanal. Teoretisk sett doblar dette informasjonsmengda som kan gå gjennom minnet i løpet av ei viss tid. Med 6gb får du ikkje symmetri i begge kanalane (t.d. to 2gb-brikker i den eine kanalen og éin 2gb-brikke i den andre kanalen). Då får du ikkje fordelane med to kanalar. Skjønar eg forumkulturen rett, er det heilt greitt å ikkje ha peiling, men ikkje å dytte på folk misvisande informasjon. Absolutt Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Da har jeg satt opp følgende: CPU: Intel Core i5 2500K, kr 1 495,- Minne: Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz, 2x4GB, CL9-9-9-27, kr 375,- HD: Hitachi Deskstar 7K3000 2TB SATA3, 64MB cache, 7200RPM, 6GB/S, kr 795,- GPU: ASUS GeForce GTX 570 1280MB "DirectCU II", GDDR5, kr 2 489,- Musmatte: Corepad® C1 Medium, kr 95,- Tastatur: Logitech Wireless Keyboard K350, kr 375,- HK: ASUS P8Z68-V, Socket-1155, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, kr 1 168,- CPU-kjøler montering: Thermalright CPU monteringssett, Core i7, kr 99,- Pasta: Arctic Silver 5 Termisk Pasta, 3.5 gram, kr 65,- Rensemiddel: Arctic Silver Arcticlean, Rensemiddel, kr 69,- Totalt ink. mva: kr 7 025,- Ser det bra ut? Budsjettet sprekker med en tusenlapp, men la gå Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 ja, 7k for det er billig Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Bare for ordenskyld, dette har jeg allerede: CPU-kjøler: Thermalright Ultra 120 (socket 775) PSU: Seasonic M12-II 620 BRONZE Skjerm: Samsung 24" 1920x1200 Kabinett: Lian Li PC-7 Scand V2 SSD: Crucial RealSSD C300 64GB Lydkort: Creative SB X-Fi Xtreme Audio PCI OS: Win 7 64bit Mus: Logitech G5 Lenke til kommentar
pmbpictures Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 20kg manualer er viktig siden det er det jeg bruker Bruker du 20kg manualer Arni ? Damn... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 20kg manualer er viktig siden det er det jeg bruker Bruker du 20kg manualer Arni ? Damn... Noe må man bruke tida si på ved siden av musikk, løping og studier Lenke til kommentar
pmbpictures Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Er imponert av vekten på manualene dine må jeg si ; ) Endret 11. september 2011 av pmbpictures Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå