Gå til innhold

God oppgradering til BF3 for under 6000?

Anbefalte innlegg

Jeg har ventet på AMD Bulldozer, men nå orker jeg ikke å vente lenger :ermm:

Er dette en god oppgradering?

CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz Socket 1155

HK: Asus P8Z68-V LX

GPU: ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

Minne: Kingston HyperX Blu DDR3 PC12800/1600MHz CL9 XMP 2x4GB

HD: Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642 64MB 2TB

+ musmatte

http://www.prisjakt.no/mypage.php?a=amdbunny&k=11598

Det jeg har fra før er:

PSU: Seasonic M12-II 620 BRONZE

Skjerm: Samsung 24" 1920x1200

Kabinett: Lian Li PC-7 Scand V2

SSD: Crucial RealSSD C300 64GB

Lydkort: Creative SB X-Fi Xtreme Audio PCI

+ tastatur/mus og DVD-brenner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Ville byttet ut noen ting med det du har notert opp!:)

Begynner med hovedkort, ville valgt dette: ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3. Link: Bruker komplett: Oversiktlig:) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593865

Isteden for Intel sin cpu ville jeg gått får AMD, pga bedre pris og mer ytelse, i steden for 4-kjerner cpu'en til Intel som koster rundt 1500 kan du få AMD sin Seks-kjerne AMD Phenom II X6 1090T Black Edition (1100T) her får du hele seks kjerner som kjører på hele 3,6 ghz hver!!! Link http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594273

Skjermkortet (GPU) Her har du valgt ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA, det er et veldig bra skjermkort. Men 1gb videominne begynner og bli i det tynneste laget i dag, da du får opp til 4 gb minne på et kort. Ville heller ha valgt et med 2gb minne for eks. Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5 Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638546

Mye og velge mellom!

4gb minne? Ville kanskje gått opp til 6 gb!:) Ikke mye ekstra penger det er snakk om der!:)

Mulig du må oppgradere psuen litt? det kan du skjekke ut hvor mye skjermkort osv trekker! Håper dette hjalp litt! Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei! Ville byttet ut noen ting med det du har notert opp!:)

Begynner med hovedkort, ville valgt dette: ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3. Link: Bruker komplett: Oversiktlig:) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593865

Isteden for Intel sin cpu ville jeg gått får AMD, pga bedre pris og mer ytelse, i steden for 4-kjerner cpu'en til Intel som koster rundt 1500 kan du få AMD sin Seks-kjerne AMD Phenom II X6 1090T Black Edition (1100T) her får du hele seks kjerner som kjører på hele 3,6 ghz hver!!! Link http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594273

Du har ikke peiling.

For det første er seks kjerner kun nyttig om du klarer å utnytte dem, det gjør ingen spill.

i5-2500k er videre 50% raskere MHz for MHz og overklokker 25% bedre, tilsammen vil en i5-2500k yte minst 50% raskere i spill grunnet overlegen arkitektur. Les dette.

Nå sier jeg ikke at alle Phenom II-kjøp er dårlige, Phenom II X4 955 BE gir ganske mye for penga. Phenom II X6 1100T til samme pris som i5-2500k er derimot ikke i nærheten av å levere "mye" for pengene i de fleste sammenhenger.

Skjermkortet (GPU) Her har du valgt ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA, det er et veldig bra skjermkort. Men 1gb videominne begynner og bli i det tynneste laget i dag, da du får opp til 4 gb minne på et kort. Ville heller ha valgt et med 2gb minne for eks. Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5 Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638546

Mye og velge mellom!

2GB VRAM er idioti for 1920x1080, i BF:BC2 med 8xAA og maks innstillinger på 1920x1080 bruker man 700MB VRAM. I Metro 2033 med maksimale innstillinger på 1920x1080 vil du nå 950MB VRAM. Har du et godt argument for at han trenger 2GB VRAM fortsatt?

4gb minne? Ville kanskje gått opp til 6 gb!:) Ikke mye ekstra penger det er snakk om der!:)

For 6GB RAM må du bruke 3 moduler, dette vil hindre ytelsen siden minnekontrolleren vil stilles til singlechannel. Dette er helt grunnleggende kunnskap. 4GB RAM er også mer enn nok for spill siden ingen spill kan bruke mer enn 2GB RAM grunnet windows XP.

4GB RAM kan du få til 200 kr, siden du har et begrenset budsjett er dette et greit sted å spare.

Mulig du må oppgradere psuen litt? det kan du skjekke ut hvor mye skjermkort osv trekker! Håper dette hjalp litt! Lykke til!

Han har en M12-II 620W, den er like god som en HX650W. Han trenger ikke større eller bedre PSU for et slikt oppsett. Skulle han kjørt GTX 560 Ti SLI overklokket med overvolting og overklokking og overvolting på CPU samtidig som han kjørte folding@home ville det vært noe å vurdere å oppgradere, men det er de færreste som gjør dette siden det støyer mye og senker levetiden drastisk.

Ærlig talt, du har null - null - peiling.

Isteden for Intel sin cpu ville jeg gått får AMD, pga bedre pris og mer ytelse

Venter spent på hva Arni sier om dette "gode" rådet!

Hvorfor forklarte ikke du TS hvorfor dette ikke er et godt råd også? Jeg regner med at du også kan forskjellen på en i5-2500k og en Phenom II X6.

TS:

Bytt hovedkort til vanlig P8Z68-V, LX-varianten har litt svake komponenter for overklokking. Den vanlige varianten vil ha en god del bedre omsalgsverdi og bruksverdi, og det blir derfor et lurt valg. Overklokking av i5-2500k er også såpass enkelt at det er greit å ha muligheten.

Endret av arni90
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Arni, du har helt rett. Han har faktisk ikke peiling, og trådstarter har tydeligvis mer kunnskap enn Nala som kommer med forslaget om AMD 6-kjerner og div tull.

Nå skal det sies at han kjører 1920x1200 og ikke 1920x1080. Mulig verdt å vurdere ett HD 6950 2GB, men det er det eneste jeg har å komme med etter ditt inspill.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

TS:

Bytt hovedkort til vanlig P8Z68-V, LX-varianten har litt svake komponenter for overklokking. Den vanlige varianten vil ha en god del bedre omsalgsverdi og bruksverdi, og det blir derfor et lurt valg. Overklokking av i5-2500k er også såpass enkelt at det er greit å ha muligheten.

Det var jeg ikke klar over. Det vil jeg gjerne lese mer om, har du en link til tester eller lignende?

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over. Det vil jeg gjerne lese mer om, har du en link til tester eller lignende?

Takk for tipset :)

Finner ingen anmeldelser av LX-varianten, men jeg kan se på bilder og vet at dette kortet ikke vil la deg klokke høyere enn 4GHz før hovedkortet begynner å sende klokken nedover for å redde seg selv fra å si pang (ASUS har OverCurrentProtection). Dette er fordi strømforsyningen på hovedkortet (VRM) har fire faser og er ikke kraftig nok til å forsyne prosessoren med nok strøm for en overklokk til noe slikt som 4.5GHz. P8Z68-V har åtte faser og har dermed mer enn nok strøm for overklokking på alt annet enn custom loop vannkjøling, PRO-varianten har igjen 12 faser og vil la deg overklokke med en custom loop vannkjøling uten problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg venter i spenning på BF3, MW3 og Skyrim selv, og har tenkt å oppgradere PC'n(HK, RAM, GPU og CPU).

Akkurat nå er det Intel som dominerer, men ettersom AMD's nye CPU'er er rett rundt hjørnet venter jeg for å se om de gir mer bang for the buck enn Intel. Det er vel ikke noen overraskelse om Intels prosessorer går ned i pris etter AMD's Bulldozer kommer i butikkene heller :)

Om 2-3 uker ser vi vel Bulldozer i butikkene?

Så selv om du har råd og vil få i ny maskinvare så fort som mulig, ville jeg ha venta på AMD ;)

Endret av Reap
Lenke til kommentar

Jeg venter i spenning på BF3, MW3 og Skyrim selv, og har tenkt å oppgradere PC'n(HK, RAM, GPU og CPU).

Akkurat nå er det Intel som dominerer, men ettersom AMD's nye CPU'er er rett rundt hjørnet venter jeg for å se om de gir mer bang for the buck enn Intel. Det er vel ikke noen overraskelse om Intels prosessorer går ned i pris etter AMD's Bulldozer kommer i butikkene heller :)

Om 2-3 uker ser vi vel Bulldozer i butikkene?

Så selv om du har råd og vil få i ny maskinvare så fort som mulig, ville jeg ha venta på AMD ;)

AMD har forsinket FX-serien igjen, nå er det Q4. Jeg hadde ikke giddet å vente på å oppgradere med mindre jeg satt med et hovedkort som støtter AM3+, og selv da hadde jeg nok heller kjøpt en i5-2500k og vært ferdig med det.

Lenke til kommentar

Er det ikke second edition Bulldozer som kommer i Q4 ?

Jeg mener det ble sagt at de første Bulldozer-prosessorene som støtter AM3+ kommer ganske snart, mens i Q4 kommer "andre opplag" som må ha socket FM2 :ohmy:

Nope, for det første skal ikke enhanced bulldozer kjøre på noe annet enn AM3+

Bulldozer delayed to Q4

Hele prosjektet begynner å ligne på Fermi for meg, det er meget god grunn til å tro at BD ble forsinket på grunn av ytelsesproblemer eller problemer med å få strømforbruk under kontroll. Jeg har mine tvil om BD nå, men om den parkerer i7-2600k er det bare å være glad.

Lenke til kommentar

Bulldozer delayed to Q4

Hele prosjektet begynner å ligne på Fermi for meg, det er meget god grunn til å tro at BD ble forsinket på grunn av ytelsesproblemer eller problemer med å få strømforbruk under kontroll. Jeg har mine tvil om BD nå, men om den parkerer i7-2600k er det bare å være glad.

Herregud... Da lurer jeg på om jeg skal gå for i5-2500k/HK/RAM eller gå for et AM3+-HK/RAM/og muligens en X6 1100T nå, så jeg kan upgrade bare prosessor når den tid kommer. Forslag?

Endret av Reap
Lenke til kommentar

Bulldozer delayed to Q4

Herregud... Da lurer jeg på om jeg skal gå for i5-2500k/HK/RAM eller gå for et AM3+-HK/RAM/og muligens en X6 1100T nå, så jeg kan upgrade bare prosessor når den tid kommer. Forslag?

Henviser til posten min tidligere i tråden...

Lenke til kommentar

Henviser til posten min tidligere i tråden...

Prøv å forstå hva jeg mener da hvertfall :(

Jeg er fullt klar over at i5-2500k er bedre, men poenget var da om jeg skal gå for et HK med socket AM3+ så jeg kan gå for Bulldozer etter launch, eller om jeg skal glemme Bulldozer og bare gå for 2500k-oppsett.

Comprende? Gracias.

Ingen vet noe om hvor bra Bulldozer vil yte, så om du går den veien tar du en sjanse.

Uansett om bulldozer er bedre eller dårligere enn i5-2500k har du likevel betalt langt mer for en 1100T, og FX8100 skal koste over 2000 kr.

Så, enten venter du en ukjent mengde tid på at Bulldozer benchmarks skal poppe opp (det eneste ryktet som kan ha noe for seg lover ikke voldsomt bra), eller så kjøper du i5-2500k og har en prosessor som vil takle spilling i minst to år.

EDIT:

Ganske imponerende at du ikke klarer dette resonnementet selv.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

AMD har forsinket FX-serien igjen, nå er det Q4. Jeg hadde ikke giddet å vente på å oppgradere med mindre jeg satt med et hovedkort som støtter AM3+, og selv da hadde jeg nok heller kjøpt en i5-2500k og vært ferdig med det.

Jeg er fullt klar over at i5-2500k er bedre, men poenget var da om jeg skal gå for et HK med socket AM3+ så jeg kan gå for Bulldozer etter launch, eller om jeg skal glemme Bulldozer og bare gå for 2500k-oppsett.

Comprende? Gracias.

Hvorfor forklarte ikke du TS hvorfor dette ikke er et godt råd også? Jeg regner med at du også kan forskjellen på en i5-2500k og en Phenom II X6.

Var ganske sikker på at du ville komme med et mer utfyllende svar 2 timer og 23 minutter senere, ta det som et kompliment :wee:

Endret av Daxen
Lenke til kommentar

vet ikke hva som er best å gjøre, men jeg skriver her i stedet for å lage en ny tråd. Er på samme problemstilling selv, men jeg har et GTX460 som jeg tenkte å holde fast på en liten stund til.

Her er en handleliste jeg har laget. Vil denne være en grei oppgradering? Har HX650 PSU og antec nine hundred q6600 og 4gb ram.

Her er lista:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=975195&su=47BB5205-DA6E-484E-96A9-D8AD3515E804

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...