Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Avensis eller Hyundai i 40?


fleur

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny familiebil nå og har kikket litt på disse to. Noen som har klare anbefalinger for det ene eller andre? Hvordan er Hyundai kontra Toyota når det gjelder service og driftssikkerhet f.eks? Toyota er jo veldig driftssikkert og er redd for å ende opp med en bil med masse feil.

Og er de vanskelige når det gjelder å reparere ting på garanti?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror kanskje Hyundai vil få en stadig lavere verditap dersom den positive utviklingen i merket fortsetter, tror ikke dagens modeller vil tape seg så mye som de som ble produsert for 10 år siden, men jeg hadde heller kjøpt Toyota fordi jeg har et inntrykk av at marginene her i landet er høyere på Hyundai, ved egenimport tror jeg heller jeg ville valgt Hyundai.

Lenke til kommentar

Kvaliteten på interiøret på eldre Avensis, 2007 modeller er forresten ikke noe særlig bra. Jeg tror modellen er oppskrytt, og tror de hadde reim, ikke kjede, vet ikke hva de har nå, men tror hyundai har kjede. Dashbordet kan bli deformert lett på Avensis (oversiden av dashbord under vindu, passasjerside) og det er billig hele veien.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Toyota er mye bedre kvalitet enn Hyundai og holder seg atskillig bedre i pris også. Det er vel en no brainer.

 

Sikker på det? Hyundai er jo veldig i vinden for tiden og reklamerer med 5 års trippel-garanti. (Joda jeg vet at man uansett har 5 års reklamasjonsrett i Norge).

Jeg har ingen planer om å ha bilen lengre enn 5 år så får jo dekket alle reparasjoner på garantien isåfall.

Personlig syne jeg Hyundaien har finere design. Dessuten leste jeg at Toyota kommer med ny Avensis snart? Da burde man jo vente, men det har jeg ikke tid til. Trenger bil nå

Lenke til kommentar

Jeg er 293000% sikker på at Toyota er av bedre kvalitet enn Hyundai ja. Hyundai er slettes ikke noen drittbil men den kan overhodet ikke sammenlignes med Toyota.

Jeg kjører Hyundai selv så det er ikke noen kampanje fra min side, men jeg er gammel bilmekaniker og vet et og annet om bil.

Lenke til kommentar

Jeg er 293000% sikker på at Toyota er av bedre kvalitet enn Hyundai ja. Hyundai er slettes ikke noen drittbil men den kan overhodet ikke sammenlignes med Toyota.

Jeg kjører Hyundai selv så det er ikke noen kampanje fra min side, men jeg er gammel bilmekaniker og vet et og annet om bil.

Og du har erfaring av de nyeste modellene, som i40?

Lenke til kommentar

Har kjørt mye i en i-35 som er et år gammel og det er en helt grei bil men det er mye småplukk med den som dørhåndtak og andre detaljer som løsner, varsellamper som blinker og lyser uten at det er noen feil etc. Det er en smule irriterende på en ny bil. Driftsikkerheten er det dog for tidlig å si noe om men den er sikkert grei.

 

Ja, og den er god å kjøre, bremsene er noen av de beste jeg har kjent på noen bil faktisk.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt.

 

i40 er det eneste riktige valget her. Avensis er en bil som nordmenn kjøper av gammel vane. Kvaliteten er god, men den er sannsynligvis ikke noe dårligere på en i40.

 

Avensis oppleves ellers som en eldgammel bil i forhold til i40. Det gjelder på alle måter. Både kjøreegenskaper, komfort og design har utviklet seg siden den ble lansert. i40 er en splitter ny bil, og dermed har den mange fortrinn på disse områdene.

 

Tror ikke du trenger å bekymre deg for annenhåndsverdien heller. i40 var den enst mest solgte bilen i sitt segment i august, og det tyder på at folk flest har mye mer tillit til Hyundai enn for ti år siden. Og som kjent betyr tillit alt for annenhåndsverdien.

Lenke til kommentar

Jeg har de siste par årene virkelig fått sansen for arbeidet Hyundai og Kia har gjort. De har tatt kvantesprang på opplevd kvalitet og ikke minst design, og når de kan skilte med opptil sju års garanti (det hos Kia - 5 år hos Hyundai), da vet jeg hvem jeg ville valgt, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Både gode og dårlige rykter varer ganske lenge..

Hyundai er ikke hva det var, det har blitt veldig bra biler. Toyota er ikke så suverent bra som de var for 10, 20 og 30 år siden. Men ingen av dem er dårlige. Det samme gjelder forsåvidt Octavia, Superb, Mondeo, 508, C5, Legacy, Forrester m.fl, for å ha nevnt noen.

 

Og jeg ville ikke vært så redd for å ende opp med en bil med mye feil, for det første har du 5 års garanti, og du får reparert alt som går i stykker innenfor denne perioden (ikke slitedeler, selvfølgelig). Det er gjengs for alle merker. Leiebil/lånebil ved service går erfaringsmessig også greit så lenge man ikke tror man kan få det "automatisk" på 10 minutters varsel. Biler med mange feil/"mandagsbiler" forekommer, det har det alltid gjort, innenfor alle merker. Men dette er snakk om enkelteksemplarer, og er umulig å gardere seg mot.

 

Mitt generelle råd er: Prøvekjør alle innenfor den størrelsesklassen/prisklassen du har bestemt deg for og velg den som har de egenskapene som passer best for deg. Du kommer helt garantert til å tilbringe mer tid på veien enn ved skranken på verkstedet uansett hvilken bil du ender opp med og da er det etter mitt syn mye viktigere å ha noe man er fornøyd med.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder mandagsbiler, så pleier det alltid å være flest av dem i en tidlig serie. På euro biler er det blitt en trend med facelift når midtlivskrisen kommer. Facelift og spesielle sisteårsmodeller framstår etter min mening ofte som bedre kjøp enn biler av første årsmodell.

 

Toyota er sikkert bra, for de som liker det. Hyundai sammen med Skoda framstår per i dag som kloke valg for beviste forbrukere.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at det var noen som på et tidspunkt kjøpte Toyota Corolla før det ble kjent som en driftsikker bil. De var da heldige. Det kan de som kjøper visse Hyundai modeller nå være også. Men de kan også være uheldige ved at verditapet blir det samme som det har vært hittil og da tror jeg ikke i40 vil være noe bra kjøp på grunn av lav annenhåndsverdi.

Lenke til kommentar

Aiai vet ikke om jeg ble noe klokere nå..De viktigste punktene er jo driftssikkerheten og verditapet. Disse 2 bilene koster omtrent det samme. Ettersom vi har små barn er det utrolig stress med en bil som må inn på verksted i ett sett iallefall og dette vil vi helst slippe.

 

Samtidig hører jeg rykter om at det er en ny Avensis på vei? Noen som vet noe? Trenger egentlig bil nå, men lønner det seg ikke å vente isåfall?

Lenke til kommentar

Helt enig i det dsgf skriver: Ta en grundig gjennomgang av begge (evt. flere) kandidater - prøvekjøring, komplett pristilbud med utstyret du vil ha osv. - og gjør utifra det en veloverveid handel. Når det er snakk om slike biler er det fornuften som må råde, og da må alle egenskaper tas i betraktning.

Lenke til kommentar

Samtidig hører jeg rykter om at det er en ny Avensis på vei? Noen som vet noe? Trenger egentlig bil nå, men lønner det seg ikke å vente isåfall?

 

Lanseres en oppdatert versjon av Avensis på Frankfurt-utstillingen til uka. Har ikke blitt sluppet noen bilder som viser hvor store forskjeller det er enda, men hvis du følger med på bilsider på mandag/tirsdag, så dukker det nok opp. :)

 

Andrehåndsverdien ville for meg vært det springende punktet og der faller dessverre Hyundai gjennom.

 

Og hvilket grunnlag har du for å si dette? Historisk verditap nytter ikke på et merke som Hyundai. Den eneste indikatoren (Og legg merke til at jeg ikke sier at det blir slik. Jeg kan heller ikke spå fremtiden.) er nybilsalget.

 

i40 har uten tvil solgt veldig godt, og det tyder på at mange stoler på den. Med mindre bilen da får et rykte på seg for å være ekstremt dårlig (noe jeg tviler sterkt på at vil skje), vil det sannsynligvis holde seg godt i verdi.

 

For å ta et mer konkret eksempel: Skoda var skikkelige møkkabiler på 90-tallet, og du måtte nærmest gi de bort for å klare å kvitte deg med en. Nå er Octavia én av de bilene som holder seg desidert best i pris. Jeg tør faktisk å påstå at det ikke finnes noen andre som holder seg like godt hvis du velger riktig motor og utstyr.

 

Hvorfor? Jo, fordi de begynte å bygge billige og bra biler som folk likte. Det er akkurat det samme som Hyundai gjør nå.

Lenke til kommentar

Typisk Toyota vil nok oppdateringen av Avensisen være relativt moderat. Jeg tror ikke de kommer til å endre på noen fasonger - lyktene og støtfangerne beholder nok formen - men at de introduserer ting som f. eks. LED i front- og bak-lykter er ikke umulig. Litt oppdatering på kvalitetsfølelse i interiøret - nye materialer, mer utstyr og annet mønster på stoffinnredningen - kompletterer nok en ganske rolig facelift.

 

Men dette er altså bare spådom ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...