slafse Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Oppgave. Bendik har 45 liter ferdigblandet maling. Forholdet mellom gul og rød maling er 1:8 A: Hvor mye gul og hvor mye rød maling er det i denne blandingen? B: Bendik syntes fargen er feil. Han vil tilsette ekstra rød maling slik at forholdet blir 1:10 Hvor mye rød maling må han tilsette? Oppgave B skjønner jeg ikke en dritt av Ps jeg har ikke lært å regne med ligninger Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Du skal ha en liter gul maling hver gang du heller oppi 8 liter rød maling. Dette blir til sammen 9 liter maling: 1+8=9 Av gangetabellen vet du at 9*5=45. 45 er det tallet du skal ha. Ettersom du ganger med 5 på høyere side, må du også gange med 5 på venstere side (med alle ledd, ettersom det er pluss mellom leddene). 1*5(gul maling)+8*5(rød maling)=9*5(Orange maling) Resten av utregningen klarer du sikkert selv Lenke til kommentar
slafse Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 20 år siden jeg har regnet et stykke før jeg begynte på opplæringen i dag. Jeg aner at svaret i B blir 10 liter men jeg er så regneblind at jeg ikke ser logikken her, utrolig nok. Skulle gjerne likt å se hvordan du ville skrevet svaret i B dersom det var en prøve. Ellers takk så mye! Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Svaret på oppg. A er altså 5L gul maling, 40L rød maling, og vi har da 45liter orange maling. Vi ønsker nå at det skal være 10 ganger mer rød enn gul maling. Ettersom vi ikke kan gjøre noe med gul, kan vi bare øke rød. 5*10=50L. 50L - 40L (mengde rødmaling som eksisterer fra før) = 10L Så, du er nok ikke helt på jordet. Lenke til kommentar
slafse Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Takker Men jeg tenkte sånn at 1:!0 tilsvarte 2 deler ekstra altså 5liter ganger 2 deler = 10. Blir det feil fremgangsmåte? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Det blir like riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå