Gå til innhold

Skoledebatt, hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått tildelt partiet rødt, som jeg skal representere i en debatt mellom klassen min. Siden det er lokalvalg må vi satse på lokalpolitikk, men kan også ha generell politikk fra de forskjellige partiene. Hva kan jeg "grille" de andre partiene med? Hadde også vært fint med litt spørsmål som jeg kunne brukt også.

Har en del fra før, men er litt vanskelig å bla igjennom masse aviser og surfe på internett etter forskjellige saker. Kan også sies at jeg bor i Tromsø, så noen lokalsaker hadde vært flott, men ikke nødvendig.

På forhånd, takk!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stakkars deg. Noen saker de står for er jo gratis barnehage og gratis SFO (flott for de litt svakere i samfunner), gratis norskkurs for innvandrere (flott for integreringen), vil gjøre alt bedre for de som jobber i offentlig virksomhet (tilbud om fulltid til de som jobber deltid, lønnsløft), ta i mot alle flyktninger fra krigsutsatte steder.

Lik lønn for alle, altså masse skatt til de som tjener mye, ingen skatt til de som tjener lite, så inntekten omtrent jevnes helt ut. Vil kanskje mest brukes som roasting av deg, men da har du jo argumenter som gratis ditt og datt for alle.

Ellers vil de ødelegge fremtidsøkonomien til Norge ved å nekte nye oljefelt og redusere utvinningen drastisk. Gasskraftverk og atomforsøk skal stoppes. (Argumenter om at det er bedre for miljøet.) Mer skatt ved aksjeutbytte og beskatte valutahandel, rette eiendomskatt mot de rike ved at det kun skal ramme "finere villaer eller leiligheter", slik at de med mindre råd og dårligere hustand slipper det. Alt skal styres av det offentlige, de vil ta tilbake private sykehjem etc.

Lykke til!

Endret av Nik0
Lenke til kommentar

Negativt ved privatiering ved...

Sykehjem: Offentlige sykehjem går ofte i underskudd, og spørsmålet de røde partiene stiller er hva de private hjemmene skal kutte på for å gå i overskudd. De mener altså at de private sykehjemme må gi enten dårligere mat, dårligere renhold, er underbemannet (ikke nok ansatte til å følge opp), har fler ufaglærte (mottar mindre lønn enn utdannede, og innehar ikke den samme kompetansen), dårligere fritidstilbud og trangere på rommene.

Skoler: Konkurranse mellom skoler, de private utkonkurrerer offentlige gjennom reklame etc., de private tilbyr de beste lærerne bedre lønn, og de private får de beste lærerne som igjen fører til at kun de med penger får lært best. De litt mindre pengesterke får dermed det dårligste tilbudet gjennom dårligere lærere.

Infrastruktur: (Mye er i dag offentlig, men enkelte partier vil legge ut prosjekter på anbud og åpne for utenlandske selskaper.) Ved eks. bygging av veier. Et tysk veiingeniørselskap gir Norge det beste tilbudet på å legge en strekning. Pengene vil da ende opp utenfor landet, og sirkulerer ikke lenger i Norge. Over lang tid vil dette utgjøre en stor sum.

Det er vel det jeg har å komme med.

Endret av Nik0
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har fått tildelt partiet rødt, som jeg skal representere i en debatt mellom klassen min. Siden det er lokalvalg må vi satse på lokalpolitikk, men kan også ha generell politikk fra de forskjellige partiene. Hva kan jeg "grille" de andre partiene med? Hadde også vært fint med litt spørsmål som jeg kunne brukt også.

Har en del fra før, men er litt vanskelig å bla igjennom masse aviser og surfe på internett etter forskjellige saker. Kan også sies at jeg bor i Tromsø, så noen lokalsaker hadde vært flott, men ikke nødvendig.

På forhånd, takk!! :thumbup:

Standard retorikk fra venstre siden er noe alla:

"Og høyresiden vil sette bestemoren din på anbud. Det er usosialt og urettferdig"

"Kun de rikeste vil ha råd til å å betale seg ut av den offentlige helsekøene"

"Høyresiden vil ha skattelette for de rikeste"

Etc... etc.. og bla bla blabedi bla..

Lenke til kommentar

Rødt vil at det meste skal være styrt av staten og at de bedriftene som er skal være arbeiderstyrte bedrifter, altså at hver arbeider eier like mye av bedriftene og bedriftsavgjørelser blir tatt demokratisk. Det vil også da si planøkonomi, noe de mener gir mer demokratisk kontroll over økonomien. Andre kampsaker er leksefri skole og vekk med karakterer. En del andre mer idealistiske og urealistiske ting er at de vil bli kvitt penger. Ellers er de også opptatt av feminisme og å få vekk kapitalismen. De er en plass mellom kommunister og sosialister.

Dette vil jeg påstå er en relativ objektiv framstilling av hva de mener. Stemmer overhodet ikke rødt selv, men har diskutert en del med rødt-folk.

Lenke til kommentar

Hvorfor stakkars han. Det er mye morsommere å støtte et parti du ikke støtter.

Jeg har noen tips til deg

1. Kall Høyresiden konstant for kapitalistene.

2. Si ting som "vi på venstresiden ønsker å dele pengene til felles formål. Kapitalistene i Høyre og FRP vil gi skattelettelser til de rikeste."

3. Si ofte at høyresiden driter i fattige. Nevn eindomskatten, og spør høyresiden hvorfor de ikke vil at rike skal betale noen skatt på sine luksuboliger. Si at Rødt har foreslått luksusskatt på luksusboliger.

4. Spør Høyre hvorfor de vil forby tigging. Legg til at det står i partiprogrammet deres. Fokuser på de stakkars tiggerene, som ikke får noe hjelp, som ikke har råd til mat og blir kastet i fengsel under høyrestyre. Si at Rødt ønsker å gi dem alle behandling.

5. Finn en innvandrer i klassen din, og spør FRP om de ønsker å kaste ut han og om han er Norges største plage. Si aldri FRP, men si rasistpartiet FRP.

6. Hold deg langt unna alkoholdebatten. Begynner de å prate om alkoholpriser, kom med et eksempel på lisa med alkoholiker som far. Eller nevn at kommunene som har reduserte sjenketiden har ført til høyere kriminalitet. Dereter avspor temaet og prat hvordan høyresiden driter i fattige.

Dette burde holde. Jeg misunner deg egentlig. Det er morsomt å ha et parti som Rødt, fordi du slipper å være moderat. :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...