Gå til innhold

Nybegynner hjelp til java

Anbefalte innlegg

Jeg driver og jobber med noen oppgaver i Java, og det er en oppgave jeg sliter litt med. Sitter fast rett og slett, og trenger noen tips til hvordan jeg skal løse den. Oppgaven generelt er ganske enkel, men er en ting jeg ikke skjønner/jeg ikke klarer å tolke på riktig måte. Her er en Pseudo-koden til oppgaven:

<  nødvendige import-setning(er)  >

public class Konto
{
   <  Datafeltene for kontoinnehavers navn, kontornummer og saldo. >

<  Kontruktør som skal gi startverdier til ALLE datafeltene  >

<  set-metode for kontoinnehaverens navn >

<  get-metode for kontoinnehaverens navn, kontonummer og saldo  >

<  Kontoutskrifts-metode, som skriver ut kontoinnehaverens
      navn, kontonummer og saldo i et dialogvindu. >

<  Metode som setter inn et beløp på kontoen.
      Beløpets størrelse skal tas imot via en parameter til metoden.
      Metoden skal returnere en tekst som inneholder informasjon om
      den nye saldoen.  >

<  Metode som tar ut et beløp fra kontoen, under forutsetning av
      at det er dekning for beløpet.
      Uttaks-beløpets størrelse skal tas imot via en parameter til metoden.
      Hvis det er dekning på kontoen, skal metoden returnere en tekst
      med informasjon om den nye saldoen. Hvis  det ikke er dekning,
      skal den returnerte teksten inneholde informasjon om det. >

} // end of class Konto

Nedenfor ser du en skisse hovedprogrammet som du skal bruke til å teste ut klassen Konto. Din oppgave er også her å erstatte pseudokoden med java-instruksjoner. 
<  nødvendige import-setning(er)  >

public class Kontotest
{
 public static void main(String[] args)
 {
   <  Opprett to Konto-objekter, som ved opprettelsen blir tilført
      hvert sitt navn, hvert sitt kontonummer og hver sin saldo. >

<  Test ut ALLE metodene du har laget i Konto-klassen på
      Konto-objektene. Skriv resultatene ut på skjermen.
      Bruk dialogvinduer til både innlesing og utskrift. >

}
} // end of class Kontotest

Den første delen (klasse konto) har jeg nok klart. Den er som følge ganske enkel, og instrukser kommer tydelig frem. Hovedprogrammet derimot er noe jeg stusser litt på. Det er det jeg trenger hjelp til. Her er det jeg har tenkt litt på:

Konto konto1 = new Konto ();
Konto konto2 = new Konto ();

Hva mener de med at ved opprettelsen skal det bli tilført hvert sitt navn, hvert sitt kontonummer og hver sin saldo? Er det noe jeg skal taste inn selv, eller skal det skje automatisk? Det jeg tenkte var f.eks:

[u][b]Konto konto1 = new Konto ("Petter Solberg", 123456, 126.55 kr).
Hvis jeg gjør det, får konto1 tilført navn, kontonr og saldo. Eller har jeg gjort noe feil? [/b][/u]

[u][b]Her står det at jeg skal teste ut alle metodene. Hvordan gjør jeg dette? Så står det bruk dialogvinduer til både innlesing og utskrift. Hva er det som skal bli lest inn?[/b][/u] 

Hvis noen kunne gi meg noen ideer/tips/hjelpe meg til hvordan jeg skal gå frem i hovedprogrammet, hadde jeg satt stor pris på det.

PÅ forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener de med at ved opprettelsen skal det bli tilført hvert sitt navn, hvert sitt kontonummer og hver sin saldo? Er det noe jeg skal taste inn selv, eller skal det skje automatisk? Det jeg tenkte var f.eks:

Hvis jeg gjør det, får konto1 tilført navn, kontonr og saldo. Eller har jeg gjort noe feil? [/b][/u]

Jeg tror du er på riktig spor på det siste du gjør:

Konto konto1 = new Konto(argumenter);

Hvor du fyller inn de ønskede argumentene.

En annen måte å gjøre det på, er å la brukeren fylle inn navn, kontonummer, osv. i en dialogboks, for deretter å bruke input til å opprette nye Kontoinstanser. Da kan f.eks. saldoen være 0 ved opprettelse, så må brukeren "sette inn" penger.

[u][b]Her står det at jeg skal teste ut alle metodene. Hvordan gjør jeg dette? Så står det bruk dialogvinduer til både innlesing og utskrift. Hva er det som skal bli lest inn?[/b][/u] 

Når metodene skal testes må du kalle de med forskjellige argumenter, for deretter å kontrollere at de fungerer på riktig måte. En måte man kan gjøre dette på, er å la brukeren skrive inn argumentene ved hjelp av disse dialogboksene, før du skriver ut et sammendrag av kontoen(e) til skjermen, for å se om innholdet i kontoen(e) har endret seg som forventet/ønsket.

Merk: Dette er på ingen måte en fasit eller lignende, men kun mine personlige tolkninger av oppgaveteksten.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du er på riktig spor på det siste du gjør:

Konto konto1 = new Konto(argumenter);

Hvor du fyller inn de ønskede argumentene.

En annen måte å gjøre det på, er å la brukeren fylle inn navn, kontonummer, osv. i en dialogboks, for deretter å bruke input til å opprette nye Kontoinstanser. Da kan f.eks. saldoen være 0 ved opprettelse, så må brukeren "sette inn" penger.

Når metodene skal testes må du kalle de med forskjellige argumenter, for deretter å kontrollere at de fungerer på riktig måte. En måte man kan gjøre dette på, er å la brukeren skrive inn argumentene ved hjelp av disse dialogboksene, før du skriver ut et sammendrag av kontoen(e) til skjermen, for å se om innholdet i kontoen(e) har endret seg som forventet/ønsket.

Merk: Dette er på ingen måte en fasit eller lignende, men kun mine personlige tolkninger av oppgaveteksten.

Lykke til! :)

Tusen takk for tips! Det med å "sette inn" eller "ta ut" penger er to frivillige valg som er med i oppgaven, men jeg er ikke særlig flink i java, så utelukker dette i oppgaven nå som jeg har litt dårlig tid, men dette er noe jeg skal prøve ut senere! Når du sier argumenter, mener du parametre? Det jeg brukte i konstruktøren eller?

Det jeg har nå er slik at når jeg kjører programmet, så dukker det opp et vindu med "Navn: Ola Nordmann, Kontonr: 123456, Saldo: 2000", og etter dette vinduet dukker det opp enda et vindu, bare nå har jeg Kari Nordmann, et annet kontonr og saldo, altså jeg har to bank-objekter. Om dette duger eller ikke, er jeg usikker på, men skal se om jeg lager en innlesingsdialog hvor jeg skriver inn f.eks navn, så kommer kontonr og saldo ut i en utskrift.

Lenke til kommentar
Når du sier argumenter, mener du parametre?

La meg bare oppklare / konkretisere bruken av ordene "argument" og "parameter". Ta dette kodeeksempelet:

public static int doubleThis(int bar) {
   return bar * bar;
}

public static void main(string[] args) {
   int result = doubleThis(5);
}

Vi sier at doubleThis er en metode som tar én formell parameter for å være helt presis. Ofte sier vi parameter når vi mener formell parameter. Parameteren heter bar.

Tallet 5 som sendes inn til doubleThis i main-metoden er faktisk parameter (actual parameter). Ofte sier vi argument når vi mener faktisk parameter.

Argumenter og parametre henger altså sammen, men er ikke det samme. Ikke mange som er flinke til å bruke de riktige termene... Ordbruken/praksisen kan også være noe forskjellig i ulike språk.

(kilde)

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...