Gå til innhold

[Løst] Hvor mange kuldegrader tåler et kamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, hvis man passer på å aklimatisere kameraet mellom kaldt og varmt så ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle tåle meget lave temperaturer.

Det som evt vil knekke det er hvis man tar kameraet rett fra -30 inn i +20 uten å la kameraet få tid til å utjevne temperaturen før det skrus på.

Lar du kameraet ligge avslått i veska i romtemperatur i en 5,6,7 timer så skal det godt gjøres å ødelegge det.

 

Mulig at det bør pakkes inn litt også slik at det ikke blir husvarmt for fort da det kan skape kondens.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

I følge manualen din er det flere offisielle temperaturer:

 

- Batteriet må brukes i temperaturområdet 0 til +40 grader

- Lading av batteriet må skje i temperaturområdet +5 til +35 grader

- Optimalt skal batteriet lades ved +20 grader

- Oppbevaring/lagring av kameraet må skje i temperaturområdet -10 til +50 grader

- Bruk av kameraet må skje i temperaturområdet 0 til +40 grader

 

I praksis kan du regne med dårligere/fraværende skjermbilde og dårligere batterikapasitet under 0 grader. Kameraet vil antagelig virke i minusgrader, men det er ikke garantert og kanskje ikke så bra for levetida. Plast blir jo gjerne ganske skjørt ved lave temperaturer og knekker fort om man dulter borti noe.

 

Kondens er bare et problem når man skal ta kameraet fra et kaldt til et varmt sted. Aldri omvendt. Temperaturen på kameraet og luftfuktigheta på det varme stedet er avgjørende for om det kondenserer eller ikke. En måte å omgå problemet på er som vidarkri sier å la kameraet temperere seg i kamerabagen. En raskere måte er å putte det kalde kameraet i en plastpose og knyte igjen før man går inn. Kamerabager isolerer ganske godt mot varme så der vil oppvarmingen ta lengre tid. I en plastpose skjer det raskt, helt uten tilgang til luftfuktigheta på det varme stedet. Kondens utenpå posen er ikke noe problem for kameraet. Når kameraet er temperert etter kanskje en times tid så kan du ta det ut av posen.

Lenke til kommentar

Det samme som det står om mitt Olympus e-330, men i vinter var jeg på fjellet og hadde kameraet ute i -27

 

Før jeg gikk inn tok jeg ut minnekortet, puttet kamerat i vesken og lot den ligge noen timer der. Minnekortet puttet jeg i jakkelommen og lot det ligge der ca 15 min.

Deretter kunne jeg plugge det i PCen og kose meg med bildene :-)

 

Siden jeg ikke skulle ta noen bilder inne, ble kameraet bare liggende i vesken. Eneste jeg gjorde var å lade batteriene til neste dag.

 

Tror du helt trygt kan ta det ut i kulden, men som Simen1 skriver, la det temperere seg i vesken/sekken før det kommer inn i peisvarmen..

Lenke til kommentar

Det er som oftest kondens = fuktighet som tar livet av kameraet før kulda gjør det, som flere har nevnt, går man inn fra - 20 til + 25 så er det større sjanse for at ødelegger det enn selve kulden.

Aldri brydd meg, fra -30 rett inn overoppvarmet hytte på over +30; søkeren kan bli litt kanglete å se gjennom en liten stund; men aldri oppplevd at utstyr har fått problem/tatt skader.

 

Tror denne frykten er sterkt overdrevet ;)

 

Edit:

Tips => bruk utstyret, om det dør så dør det; forsikring pleier fikse slik. NB! husk backup-kamera om mot formodning kamera skulle dø.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på hvilket kamera man har. TGB har i følge en annen tråd Nikon D3/D3s. Mitt kamera, en Pentax K-5, er garantert å klare -10 grader og er værtettet. Noe som i praksis betyr at den skal overleve litt regn i blant. Uten at jeg har direkte utfordret den på det akkurat, men jeg regner det for ganske trygt selv om det dugger heftig på kameraet.

Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på hvilket kamera man har. TGB har i følge en annen tråd Nikon D3/D3s. Mitt kamera, en Pentax K-5, er garantert å klare -10 grader og er værtettet. Noe som i praksis betyr at den skal overleve litt regn i blant. Uten at jeg har direkte utfordret den på det akkurat, men jeg regner det for ganske trygt selv om det dugger heftig på kameraet.

K-5 tåler mye regnvær, det er jeg helt sikker på. Kjenner andre som har prøvd, samtidig prøvde jeg med D3; jeg var gjennomvåt til huden gjennom 3 lag med klær ("vanntette" klær ytterst), følte jeg tok mer skade enn kamera :) NB! viktig å bruke værtettet objektiv om man er tvunget til å jobbe under slike forhold.

 

Ikke minst, blåser det; ha vinden i ryggen ellers blir det svært mye dråper på optikken som kan være en smule forstyrrende for bildekvaliteten. Solblender er uansett en vinner.

 

Edit:

Simen1: Jeg hadde samme holdning med D70 (og alle etterfølgende kamera) også, helt problemfritt; men pushet ikke strikken like langt på D70 må jeg innrømme.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det er som oftest kondens = fuktighet som tar livet av kameraet før kulda gjør det, som flere har nevnt, går man inn fra - 20 til + 25 så er det større sjanse for at ødelegger det enn selve kulden.

Aldri brydd meg, fra -30 rett inn overoppvarmet hytte på over +30; søkeren kan bli litt kanglete å se gjennom en liten stund; men aldri oppplevd at utstyr har fått problem/tatt skader.

 

Tror denne frykten er sterkt overdrevet ;)

 

Edit:

Tips => bruk utstyret, om det dør så dør det; forsikring pleier fikse slik. NB! husk backup-kamera om mot formodning kamera skulle dø.

 

Samme problemer får man ved bruk av kamera under vann grunnet temperatursvingninger, bare at dette skjer relativt fortere grunnet større mengder kondens. Har selv kverka litt forskjellig utstyr i løpe av de første årene jeg drev på med dette, etter at jeg begynte og ta vare på utstyret har det fungert smertefritt i mange år.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det mange glemmer er at kamera ikke bare består av batteri, elektronikk og glass (som påvirkes av temperaturer og kondens) men i tillegg også har nekaniske deler (som speil, fokusmotor etc). De mekaniske delene påvirkes av kulde (tregere eller ikke_virkende). dette er ikke noe problem ved få kuldegrader men er selvsagt med på den totale oppførselen av kamera.

 

Alt tatt i betraktning, benytt gjerne kamera i kulden - men ta hensyn til teknologiens begrensninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...