Gå til innhold

Sterk gjærlukt fra deig

boffeeen

Anbefalte innlegg

Lagde pizza i går, og i et forsøk på å tenke økonomisk lagde jeg en ganske stor deig. Jeg kutta opp deigen i tre deler og brukte en umiddelbart. Merket ikkenoe galt og deigen smakte som normalt. I dag tidlig tok jeg ut den andre delen og merket når jeg åpnet posen at det lukta veldig gjær (nesten som øl), og gjorde et kjapt googlesøk, hvor de fleste svarene sa at det var helt normalt og bare bra. Jeg rulla ut noen rundstykker og stekte dem. De smakte greit nok, men innsiden av rundstykkene luktet fortsatt av gjær, men noe svakere.

Jeg tenkte derfor at det er mulig at jeg rett og slett har lagd en surdeig-starter, så jeg har knadd inn litt mer mel og litt salt i den tredje delen. Har nå stått en times tid og romtemperert seg, og lukter fortsatt av gjær.

Så, hva er greia? Er det greit å bruke denne deigen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deig skal jo heve en viss periode og heveperioden kan justeres med temperatur. Det du har gjort er å la deigen heve alt for lenge, jeg anta at gjæren har begynt å produsere alkohol og derfor lukter mer enn normalt.

Hadde du oppbevart deigen kjølig så kunne du tatt den frem idag og latt den etterheve på normal måte.

Lenke til kommentar

Det var tydeligvis ikke kaldt nok. Mulig den burde fryses. Det er endel produsenter av bakervarer som selger frossen deig som du kan tine og etterheve men det er godt mulig at den ikke har hevet før den ble frosset.

Selv om det kanskje ikke er spesielt farlig å spise den så betviler jeg at det smaker spesielt godt.

Et lite tips for fremtidige pizzaer er å lage deigen, heve den fullt, kjevle ut alt i passe stykker og halvsteke dem. Det er det jeg pleier å gjøre, jeg lager en kjempedeig og halvsteker 20-30 pizzabunner, steketid ca 3 minutter for en italiensk tykkelse pizzabunn. Så fryser jeg dem og tar frem ved behov, da er det bare å klinke på med godsaker og steke i ca 3-5 minutter og du har fantastisk pizzabunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...