Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sein utbetaling av stipend.

Anbefalte innlegg

At du er forumveileder er vell egentlig litt rart siden det eg har sett av dine bidrag her er kveruleringer som egentlig er helt urelevante.

Men for å ta det her så det fjerner all tvil.

Eg startet på skolen 1. August, startet då med 2 uker rein matte som var utenfor min direkte skolegang, alså et frivilligt kurs.

Den 18 August starta skolen, då burde stipendet vært komt på konto.

Den 25 August fikk vi beskjed om at Stipendet kunne være forsinket med 2 uker.

Etter det så har vi fått lite/ingen informasjon, før vi fekk beskjed om at stipendet ikkje kommer før 15 Oktober.

18 August

15 September

15 Oktober.

Der teller eg 3, så slutt med det tullet dit.

I staden for å være tverr og vansklig så kan du enten velge å bidra, eller du kan velge å lavær.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du er forumveileder er vell egentlig litt rart siden det eg har sett av dine bidrag her er kveruleringer som egentlig er helt urelevante.

Men for å ta det her så det fjerner all tvil.

Eg startet på skolen 1. August, startet då med 2 uker rein matte som var utenfor min direkte skolegang, alså et frivilligt kurs.

Den 18 August starta skolen, då burde stipendet vært komt på konto.

Den 25 August fikk vi beskjed om at Stipendet kunne være forsinket med 2 uker.

Etter det så har vi fått lite/ingen informasjon, før vi fekk beskjed om at stipendet ikkje kommer før 15 Oktober.

18 August

15 September

15 Oktober.

Der teller eg 3, så slutt med det tullet dit.

I staden for å være tverr og vansklig så kan du enten velge å bidra, eller du kan velge å lavær.

Når du velger å studere egne kurs som ikke direkte henger sammen med din skolegang så er det noe du må ta på egen kappe, og ikke noe lånekassen eller skolen kan lastes for.

Det jeg sier er at 2 måneder (18. august til 15. oktober) er noe man rett og slett bare må lære seg å leve med når det kommer til å få penger fra staten.

Det eneste som går fort når det kommer til penger hos staten er å kreve dem inn.

DEtte gjelder stipend, andre lån, bidrag til forskjellige organisasjoner osv, lånekassen tar lang tid. Og selv om det i dette tilfellet er utenforstående faktorer, så er ikke 2 måneder noe du kommer noen vei med å klage på, hverken til media eller skolen.

3 måneder som du forespråker hadde vært i november sett fra skolestart (som er den eneste relevante dato), og da hadde nok større media begynt å være intresert.

Ikke at min status som forumveileder har noenting i denne diskusjonen å gjøre, men mitt hovedområde er lydforumene, jeg er også rimelig aktiv på visse hardware-forum, spesielt rundt de som omhandler skjermer og lydkort.

Tingen er at å flytte ut uten å ha midler for to måneder frem i tid strengt tatt er rimelig dårlig planlegging. Såpass med penger bør man ha til evt nødsituasjoner uansett. Å skaffe en jobb er jo også noe å vurdere uavhengig av stipendforsinkelser - tror siste nytt var at over halvparten av studentene ved UIO jobbet ved siden av studiene (bare som eksempel).

18 August

15 September

15 Oktober.

Dette er fortsatt bare to måneder, uansett hvor mange datoer du setter opp i midten.

18. august er start, 15. september er en mnd forsinket, og 15. oktober er to mnd forsinket.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

^

Joda for eg var inn og godkjente planen min da eg startet på kurset, ergo så skulle dei papirene vært sendt inn 1 August.

Tingen er at å flytte ut uten å ha midler for to måneder frem i tid strengt tatt er rimelig dårlig planlegging. Såpass med penger bør man ha til evt nødsituasjoner uansett. Å skaffe en jobb er jo også noe å vurdere uavhengig av stipendforsinkelser - tror siste nytt var at over halvparten av studentene ved UIO jobbet ved siden av studiene (bare som eksempel).

Så det du sier her er at alle som ikkje har 30.000 ståande på bok ikkje burde ta ei utdanning?

Stipendsaker omhandler litt mer en bare enkelte fastsatte datoer, men det handler om å ha dei pengane du skal ha når du skal ha dem.

Om du mener å gå halve første semesteret uten nokon direkte innpuls i frå staten er greit så er det fint og flott, men for min del så har eg nok med skolearbeidet, så at eg har en helge jobb som dørvakt ol. er rett å slett ikkje nok.

Lenke til kommentar

Det er ingen som får 15 000kr i mnd i stipend.

Avhengig av hvor mye penger du bruker på småting og festing og teknologi, så vil de aller fleste fint klare seg på 6 000kr i mnd som student. Anta at de bor i rimelig avstand fra sitt universitet, og kun leier et rom som er rimelig standard som student.

Og 12 000kr bør du strengt tatt ha tilgjengelig når du flytter hjemmefra ja.

Første semester er vel 18. august til ~4. januar. Så halve første semester er fortsatt en mild overdrivelse, det er ingenting som blir bedre i denne situasjonen med konstant overdrivelse.

Å regne med at du _får_ penger i tide fra staten første gangen du søker penger derfra er faktisk - igjen - dårlig planlegging. Jeg har søkt penger fra staten flere ganger, både i form av stipend for egen del, og sammen med interesseorganisasjoner ved andre tilfeller, og det er ytterst sjeldent ting går på skinner for å si det på den måten. Som sagt så fikk jeg penger i siste halvdel av november når jeg startet mine studier utenlands, men jeg hadde da spart opp ~20 000kr i sommerjobbing, så det var ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar

Nei, problemet er at når det kommer til å få penger, så er det så godt som alltid forsinket, og gjerne med en god stund. To måneders forsinkelser er rimelig standard med en gang noenting går bittelitt galt et sted.

Jeg sier ikke at det skal være sånn, og om man først skal begynne å røske så skulle hele byråkratiet som er staten norge blitt røsket ut med rota og designet opp på nytt.

Men slik er faktisk systemet i dag, og se heller på det som en livserfaring enn et stort problem.

Dette er ikke kverulering, dette er faktiske observasjoner over hvordan ting faktisk fungerer i norge i dag, og ikke en tanke om hvordan det bør fungere.

Samme kan sies om kollektivtrafikk, ppt, barnevernet, diverse legesentere rundt om i landet og andre offentlig betalte organisasjoner - ting går ikke på skinner, og eneste man egentlig kan gjøre er å være forberedt på det - desverre. Disse organisasjonene er lagt opp til å beskytte seg selv i så stor grad det er mulig, og man har i prinsippet ikke mye man skulle ha sagt med mindre ting drar ekstremt ut på tiden. Om du har penger oppspart ser jeg virkelig ikke problemet, pengene kommer jo tilbake.

Lenke til kommentar

Å skaffe seg jobb nå bidrar jo ikke særlig, da det kan ta enda lenger tid før den lønnen blir utbetalt. Å forvente at folk skal ha oppsparte midler og si det er dårlig planlegging om man ikke har det vitner bare om liten innsikt i andres situasjon fra din side.

Og 12 000kr bør du strengt tatt ha tilgjengelig når du flytter hjemmefra ja.

Bør det forventes? Selv bodde jeg på hybel på VGS pga lange avstander. Hadde ikke mye midler når jeg begynte på universitetet for å si det slik.

Dette er ikke kverulering, dette er faktiske observasjoner over hvordan ting faktisk fungerer i norge i dag, og ikke en tanke om hvordan det bør fungere.

Om ikke kverulering, så hjelper det ikke trådstarter mye med etterpåklokskapen din. "Stipendet ditt er 2-3 mnd forsinket? Synes ikke synd på deg! Du skulle hatt 30k på bok!!"

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vi få en slutt på moraliseringen over trådstarters situasjon nå? Trådstarter spør om han har rettigheter, ikke om hva han burde forvente.

For å besvare spørsmålet: Jeg kan vanskelig se at man har noe krav av betydning ovenfor skolen i en slik situasjon. Et erstatningskrav betinger at du har et økonomisk tap, noe du som regel ikke vil ha hvis utbetalingen din fra Lånekassen er forskjøvet og ikke bortfalt. Erstatningsretten regner det ikke som et tap hvis utbetalingen din kommer en måned forsinket (dog kan man få erstattet rentetapet).

Her må du nok enten dyppe ned i oppsparte midler, eller kontakte ditt lokale NAV-kontor, forklare situasjonen, og be om et lån til husleie inntil du får studiestøtten utbetalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...