Gå til innhold

Lefdal luring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

jeg kjøpte en pc for 10000 kr et år siden.

 

og de sa den hadde Ati radeon hd 5770 1 Gb.

i dag merka jeg at det står på pcen ati Radeon 5570.

og på utenfor pc står det også 5770.

 

Kan jeg kreve et nytt grafikk kort fra Lefdal?

 

Det synes jeg avgjort at du kan, men spørsmålet er om du kan sansynliggjøre feilinformajonen du fikk av Lefdal.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan du klage på det.

 

Om jeg kjøper en bil som skal ha 130 hester, så viser det seg etter et år at den bare har 100, så har ikke jeg fått det jeg betalte for.

 

Ja, jeg kan ha vært fornøyd, men jeg har likevel ikke fått det jeg betalte for.

 

Edit:

Jeg ser det står "De sa". Om dette er sagt i butikken, og ikke vist på noen papirer, har du en svak sak...

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

og de sa den hadde Ati radeon hd 5770 1 Gb.

i dag merka jeg at det står på pcen ati Radeon 5570.

og på utenfor pc står det også 5770.

To spørsmål:

 

  1. Hvem sa maskinen hadde «Ati radeon hd 5770 1 Gb»?
  2. Hvor «på pcen» står det at den har et annet kort, og hvor «utenfor pcen»?

Endret av Runar waits for alice
Lenke til kommentar

og de sa den hadde Ati radeon hd 5770 1 Gb.

i dag merka jeg at det står på pcen ati Radeon 5570.

og på utenfor pc står det også 5770.

To spørsmål:

 

  1. Hvem sa maskinen hadde «Ati radeon hd 5770 1 Gb»?
  2. Hvor «på pcen» står det at den har et annet kort, og hvor «utenfor pcen»?

 

1. Ansatte i Lefdal sa det

2. det er en lapp med spes utenfor kabinett, under CD-rommet

Lenke til kommentar

For å slenge inn litt relevant lovtekst fra Forbrukerkjøpsloven:

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

[...]

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

[...]

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Ettersom maskinen er over 6 mnd gammel, vil nok bevisbyrden falle på deg - det vil si at du selv må bevise at produktet ble avertert med et HD 5770. Om det står spesifikt "HD 5770" eller "HD 57xx series" på klistrelapp på maskinen eller på maskinens eske, burde dette holde. Selger er da pliktig å rette mangelen (herunder bytte skjermkort til det du ble lovet eller tilsvarende) eller omlevere til nytt produkt. Hvis ikke vil du ha krav på prisavslag eller heving av kjøp.

 

edit: Spørsmålet er dog hvorvidt det er rimelig å anta at du ikke nødvendigvis burde ha oppdaget dette innen ett år etter kjøp. Det beste du kan gjøre er uansett å kontakte butikken i første omgang og se hva de ønsker å gjøre med saken.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...