Gå til innhold

Høy temp med i5 2500k & Noctua D-14

Smellyglove

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje riktig forum å poste på.

Har nettopp satt sammen den nye maskinen og la inn Core Temp (tror jeg det heter) for å titte litt på temperaturene.

Idle ligger på noen og førti grader. Når jeg testet Bad Company 2 så rapporterte den at maks hadde vært oppe i ca 75 grader, er ikke det ganske mye? Eller er kanskje programmet av noen grunn unøyaktig? Når jeg testet med Intel burn på very high så ble resultatet det samme.

Har et asus p8z68 hovedkort og definerte R3 kabinett. Da jeg satte på kjøleren tok jeg en liten dert kjølepasta på en halv cm og satte på kjøleren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det er alt for mye.

Er du sikker på at kjøleren har god kontakt med CPU? Måten du kan sjekke dette på er å ta den av igjen og se på mønsteret som kjølepastaen har etterlatt seg på både CPU-overflaten og undersiden av kjøleren.

Greit om du poster bilder av disse her så blir det lettere å finne ut hva som er problemet.

Ellers må du huske at kjølepasta kan bruke opptil et par timer på å legge seg på plass, men alikevel så høres disse temperaturene veldig høye ut.

Lenke til kommentar

Ikke sikker på det nei, virker jo som om den ikke har det.

Det holder å bare ta en liten dert midt på, så blir det smørt utover av seg selv når kan strammer til kjøleren? Eller må man hjelpe til litt selv med å smøre det utover.

Ikke sikker på det nei, virker jo som om den ikke har det.

Det holder å bare ta en liten dert midt på, så blir det smørt utover av seg selv når kan strammer til kjøleren? Eller må man hjelpe til litt selv med å smøre det utover.

Da jeg tok på kjøleribbene var de ikke i nærheten av spesielt varme

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt BurnTest to ganger og det ser mer riktig ut. I underkant av 60 grader. Både CoreTemp og HW Monitor viste mer eller mindre det samme.

Jeg har montert de interne kabinettviftene slik at de styres med et potmeter som fulgte med kabinettet. Da jeg kjørte testene og spilte Bad Company så stod de på minimum, nå stod de på maksimum, rart at det kan gjøre så stor forskjell.

Lenke til kommentar

BIOS viser gjerne litt høyere temp pga. at strømsparingsfunksjoner ikke aktiveres der så 5-10 grader høyere temp er helt normalt.

Litt avhengig av hvilket skjermkort du har kan CPU-tempen påvirkes relativt mye da enkelte kort pøser ut det meste av varmluften de produserer inne i kabinettet. Dette samt dårlig lufting fra før kan jo forsåvidt stemme med tempen du så under BFBC2. Det er dog litt vel høy temp med NH-D14. Prøv å remontere kjøleren og bruk kun en dert på 2-3mm i diameter/ca. et ukokt riskorn. En halv cm er alt for mye hvis det stemmer at du pøste på med så mye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...