Vato Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Hei. Ser etter en mobil til min bestefar. Han ser etter en telefon som er enkel å bruke og som har lav stårling. Kamera er ikke en nødvendighet, men det er et pluss om den har det. Noen forslag? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Vet ikke helt ang. strålingen, men Doro er vel standardsvaret for enkle telefoner til eldre.. f.eks. Doro PhoneEasy 410? (har ikke kamera men de har modeller med kamera også.) Liker flip telefon til eldre fordi de da ikke må lære seg å slå av tastelås og bare kan flippe opp og snakke uten å måtte trykke på noen knapper. Endret 8. september 2011 av MrLee Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Strålingen fra en Doro kan vel umulig være noe voldsomt. I tillegg så er det nok helt andre kilder som vil gi høyere strålingfare. Spesielt når man ikke kan forvente såpass lav brukstid/bruksmønster. (det er vel ikke til å komme bort fra at de eldre ikke er like hissige i telefonbruken, og i dette tilfellet så trenger man vel tvilsomt telefoner med WiFi antenner, 3G etc...) Som jo gir ut sin andel stråling. Ellers er vel stråling noe av det siste jeg hadde bekymret meg for om jeg hadde vært gammel, og levd et liv uten slik stråling. Sola er nok veldig mye mer farlig enn en slik telefon. (ikke at jeg hadde vært så redd for sola heller) Endret 8. september 2011 av Andrull Lenke til kommentar
Sitronade Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Hva slags stråling snakker vi om? Eneste en mobil stråler er elektromagnetisk stråling som ikke er skadelig for noe slags biologisk vev. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Stemmer det. Selv om det er omdiskutert tema, og de største skeptikerene sier at det "kan hende" det er noen skaderisiko. Men det faktum at de påstår alt av mat er farlig, sollys er farlig, samt at alt elektrisk utstyr sender ut stråling, så er dette noe en må ta med en bøtte salt. Fant ikke noe høyoppløst bilde som viser skalaen, men kan jo nevne at i den ene enden finner du; - Gammastråling, som er den farligste typen stråling. (den har høyest frekvens) - Røntgenstråling - UV-stråling (minst farlig, men fortsatt skadelig) Dette er de tre mest høyfrekvente, og de som har så høy bølgelende med så høy frekvens at de går under ioniserende stråling. Deretter kommer: - Synlig lys (mest "skadelig" av den ufarlige typen stråling, som ikek har høy nok frekvens til å kunne forårsake skade på vev) - Infrarødt lys - Mikrobølger - Radiobølger (her imellom finner du bla. telefoner) - Veldig lavfrekvente bølger Kort sagt, så er radiobølgene (som alltid omgir oss) mindre skadelig enn selv lys fra en lyspære. Som jo ikke engang kan sammenlignes med de farlige UV-strålene i sollys. I tillegg så er det strengte gitte maksimale verdier med stråling som telefoner kan sende ut. Elektromagnetiske felt vil man omgås over alt, uansett. Så du slipper ikke unna, selv om du ikke har mobil overhode. Liste over hvor mye hver mobil sender ut får du dog tak på, og er kun ment for å brukes for at man skal føle seg "sikrere". Endret 8. september 2011 av Andrull Lenke til kommentar
Vato Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Mange takk for svar. Det er SAR stråling jeg tenkte på. Jeg for min del er sikker på at mobilstråling er skadelig og ønsker derfor å ha en mobil med lite stråling til min bestefar. Håper denne tråden kan være om hvilken mobil som passer best og ikke om stråling er skadelig eller ikke. Hva med denne: Doro PhoneEasy 409gsm Endret 8. september 2011 av Vato Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) http://www.doro.no/Vare-produkter/Mobiltelefoner-og-tilbehc3b8r/409GSM/ SAR (900MHz/1800MHz) 0,692/0,202 0,202 på 1800MHz nettet som vi har i norge er relativt lavt. Her er en test av mobilstråling: http://www.amobil.no/artikler/her_er_mobilene_som_straaler_minst/51512 Der havner samsung på 0,11. Uansett vil jeg anbefale DORO telefon til din bestefar, det er mobiler som er spesifikt designet for eldre mennesker med nedsatt syn og hørsel. Endret 8. september 2011 av Mendel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå