Emaxine Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg har en Grand Vitara 2006 model diesel, som sliter frykelig med å ta i gang i motbakker. Når jeg skal begynne å kjøre, så er det akkurat som om bilen står i 3. gir og ikke 1. Får ikke opp turtallet. Gir jeg full gass så er det så vidt bilen greier å snirkle seg oppover. Det samme skjer om jeg skal rygge opp en bakke. Dette er ikke snakk om serlige bratte bakker, så syns det er veldig merkelig! Tidligere i sommer hadde jeg to pasasjerer i bilen, svak helling oppover (nærmere flatmark en bakke)og bilen hadde synket 5 cm ned i gresset på det ene hjulet. Det endte med at jeg måtte ta bilen i lavserie for å rygge ut! En hver annen bil hadde fint greid å rygget ut der uten 4x4 lav! Dette kan da ikke være normalt? Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Er det automat eller manuell gir? Du gir gass men turtallet går ikke opp? Går den ujevnt også, eller går motoren greit utenom? Høres det ut som den jobber tungt? Går den fint opp i turtall hvis du ikke har den i gir? De fleste problemer med dieselmotor er feil med tilførselen av enten diesel eller luft, da det ikke er tennplugger og tenning i den forstand. Har du sjekket dieselfilter/pumpe, får den nok brennstoff? Har du sjekket turboslanger osv, det er vel turbodiesel, eller vanlig? Har en transporter, der hadde en luftslange løsnet etter intercooler, da gikk bilen i en slags "sikkermodus", fikk ikke turtall i det hele tatt, men gikk an å kjøre (såvidt). Sjekket luftfilter? Ellers kan det godt være et elektrisk problem, kanskje en føler som fusker eller computeren. Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Det er manuel. Det er som den jobber tungt ja. Turtallet går fint opp om jeg har den i fri. Med en gang bilen får litt fart på seg, går turtallet kjapt opp. Det er kun mellom 0-5-10 km/t den er "dau". Den er helt normal å kjøre ellers. Dette er en turbodiesel ja. Jeg har veldig lite greie på bil, men den har akkurat vært på verkstedet etter en brann i bilen. Luftslangen til turboen hoppet av og det førte til at partikkelfilteret tok fyr. Ville tro at de gikk nøye igjennom hvordan turboen jobbet. En av mekanikerene tok til og med bilen min med seg hjem for å teste den. Men som jeg nevnte, bilen er helt normal å kjøre med ellers. Det var veldig dumt av meg å ikke spørre om dette når den først var på verkstedet. Men da er det like så greit å ringe for å bestille en ny time på verksted. Er ikke noe serlig å ha det slik. Tusen takk for godt svar. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg glemte å nevne at turboslangen som hadde hoppet av, eller den var ikke helt satt innpå rett etter et verkstedbesøk, så det er ikke umulig at det er noe som er løst etter verkstedbesøket, eller at ikke alt som var galt har blitt reparert på verkstedet. 1 Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Den har vært slik så lenge jeg har hatt bilen. (1 år) Men har blitt noe værre de siste 4-5 månedene. Så ville tro det var noe annet en luftslangen. Har vært på versksted 3 ganger i løpet av dette året. Rett etter jeg kjøpte bilen gikk turbotrykk giveren, som da ble skiftet. Senere løsnet luftslangen til turboen som måtte festest. Og nå i sommer hoppet hele slangen av og det begynte å brenne. Alle tre gangene har den stått på Suzuki verksteder. (To ulike) Det er egentlig rart de ikke har merket noe feil. Det var først den siste episoden der jeg måtte sette bilen i lavserien, jeg virkelig har reagert på at det må være noe galt. Tidligere har jeg tenkt at det var normalt. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Hvordan har drivstoffnivået på tanken vært når det har skjedd? Har det vært lite drivstoff på tanken kan det samle seg i ene enden i bakker, og ved bremsing, slik at systemet ikke klarer å ta til seg nok drivstoff. Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Hvordan har drivstoffnivået på tanken vært når det har skjedd? Har det vært lite drivstoff på tanken kan det samle seg i ene enden i bakker, og ved bremsing, slik at systemet ikke klarer å ta til seg nok drivstoff. Hmm.. kanskje? Når du sier det, den episoden der jeg måtte sette bilen i lav, hadde jeg så lite drivstoff at jeg var redd jeg ikke kom frem til bensinstasjonen. Dette skal jeg teste ut. Takk for tipset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå