Gå til innhold

Tidsmaskiner kommer ikke til å bli oppfunnet?


Anbefalte innlegg

En venn spurte meg hva jeg ville gjort om jeg hadde en tidsmaskin.

 

Jeg tenkte på det en stund, og kom frem til at hvis det hadde blitt lagd en tidsmaskin en eller annen gang i fremtiden og jeg hadde hatt muligheten til å reise med den, ville jeg reist tilbake til 2011 eller litt tidligere og fortalt meg selv om det, og gitt meg gode råd om fremtiden.. Tanker om dette? Noen andre som har hatt besøk fra fremtiden? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som den eminente Stephen Fry sa i QI engang. Det er fullt mulig at det finnes tidsmaskiner i fremtiden, men det er jo også mulig at de er avhengige av en maskin som genererer start og slutt effekt og at man derfor aldri kan reise lengre tilbake i tid enn det tidspunkt den første tidsmaskinen ble laget...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, tidsmaskiner vil aldri bli oppfunnet. Vår tilværelse er ikke som en film som kan spoles frem og tilbake. Alt er atomer i bevegelse, celler som oppstår og brytes ned, etc. En tidsmaskin ville ha måttet kunne gjenopprette tapte liv og celler, og kontrollere alle atomer i universet/eksistensen. "Tid" er et abstrakt menneskeskapt konsept som naturen ikke forholder seg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke det blir en realitet noen gang nei ... Både heldigvis og dessverre.

Ville nok reist tilbake til min 'beste alder' og gitt råd om hva som har vært lurt å gjøre, samt gitt ut tallene til endel spill der det har vært store premier, slik at jeg har vært milliardær ifra mine beste år og ut.

Meeeennn, det har vel ikke bare vært meg som har tenkt i de baner, så spørs om premiene måtte blitt delt på xxxxxxx personer til den tid :S

Lenke til kommentar

Herregud, jeg hadde hatt planene klare med en eneste gang!

 

Jeg hadde plukket opp noen lottonumre, og vunnet noen millioner til å begynne med (forutsatt at ikke sommerfugleffekten hadde inntruffet). Deretter hadde jeg gått for de store pengene. "Spolt tilbake tiden" og investert i noen heftige IT- selskaper :)

 

Man har jo dilemmaet om at hvis jeg gjør noe i fortiden, så kan det jo hende at dette fører til at jeg aldri blir født... Da har man et problem...

Lenke til kommentar

Om det gikk å reise tilbake/frem i tiden, ville det jo bøttet over med tidsmaskiner overalt..

UFO ?

Nei, om det noengang finnes tidsmaskiner, vil de kunne sameksistere på tidslinjen, altså flere tidsmaskiner av en. Og om tid ikke er noe problem lenger vil hele universet vere fylt til randen. Siden dette ikke er tilfellet vil mennesket aldri finne opp tidsmaskinen.

Lenke til kommentar

Dere tar utgangspunkt i helt feile tanker. Dere tenker på tiden som lineær, der du hopper tilbake i den tiden som allerede har vært. Det som er mer plausibelt er at du reiser tilbake til et punkt som, ja har eksistert, men hele tidslinjen for dette universet er foralltid forandret etter ditt besøk.

 

Om du bruker eksempelvis bestefarparadokset; du reiser tilbake i tid og dreper din bestefar som ung, vil du da slutte å eksistere?

Nei. Straks du har flyttet deg tilbake i fortiden har du skapt et nytt univers med utfall som er anderledes enn det som du kommer fra har.

Du trenger ikke vise deg for bestefaren din om du reiser tilbake i tid. Sommerfugleffekten sørger for at din interferens vil gjøre så små endringer at din bestefar mest sannsynlig vil befrukte din bestemor med en annen spermie enn det som ble din far/mor og da er løpet kjørt for deg.

Lenke til kommentar

Nei, tidsmaskiner vil aldri bli oppfunnet. Vår tilværelse er ikke som en film som kan spoles frem og tilbake. Alt er atomer i bevegelse, celler som oppstår og brytes ned, etc. En tidsmaskin ville ha måttet kunne gjenopprette tapte liv og celler, og kontrollere alle atomer i universet/eksistensen. "Tid" er et abstrakt menneskeskapt konsept som naturen ikke forholder seg til.

rent teoretisk kan en tidsmaskin eksistere, i den form at den lagrer data om alle atomer (eller kvarker for de som vil være mer nøyaktige)

det kunne da vært mulig å bryte ned alle kvarker i en senere tid for å danne kvarkene i den lagrede tiden.

 

dette er da totalt umulig for et menneske å lage, og jeg mener egentlig det er totalt umulig å lage i det hele tatt.

men i teorien så ville dette vært "tidsreise"

Lenke til kommentar

Herregud, jeg hadde hatt planene klare med en eneste gang!

 

Jeg hadde plukket opp noen lottonumre, og vunnet noen millioner til å begynne med (forutsatt at ikke sommerfugleffekten hadde inntruffet). Deretter hadde jeg gått for de store pengene. "Spolt tilbake tiden" og investert i noen heftige IT- selskaper :)

 

Man har jo dilemmaet om at hvis jeg gjør noe i fortiden, så kan det jo hende at dette fører til at jeg aldri blir født... Da har man et problem...

ved å investere i et IT-selskap øker du automatisk budsjettet for det it-selskapet, det kan ta høyere risikoer, dette kan da være possitivt/negativt, men enkelt og greit: fører lett til sommerfugleffekten ved å investere.

lotto nummer tingen er nok et bedre sats :9

Lenke til kommentar

Nuet endrer seg hele tiden, tilstander forandres hele tiden. Derfor har vi begrepet tid.

Det går ikke an å "reise tilbake" i tid. Det nærmeste man kan komme er å gjenskape tilstanden slik den engang var.

Man kan teoretisk "reise" frem i tid ved å sette seg i en rakett som går usannsynlig fort for så å vende tilbake til jorden.

Lenke til kommentar

For å kunne definere tiden, så må vi definere hva eksistens er for noe.

 

Hva betyr det å eksistere?

 

Er ting som er oppfunnet i hodet ditt, virkelig?

 

Eller er det kun ting som eksistere utenfor hodet ditt som er virkelig?

 

Edit: Det eneste som er virkelig (eksistere utenfor hodene våres) er masse.

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

Det å reise i tid skal nylig ha blitt "avkreftet". Begrunnelsen er at universet er konstant. Universet består av en del materie og en del antimaterie. Gitt at det gikk an å flytte seg i tid, så vil man da fjerne materie fra ett tidspunkt og så legge det til i ett annet tidspunkt. Dette skal vistnok ikke gå. Siden like mye antimaterie og materie er nødt til å eksistere på samme tidspunkt.

 

Har ikke kilden forhånd akkuratt nå. Håper folk forstår tankegangen bak dette.

Endret av nekronos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...