Gå til innhold

[Løst] Valg av PC-komponenter

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk

Edit: Setter pris på innspill uansett om det er på alle mine spørsmål eller bare på enkelte av komponente! :)

Jeg bygger ny pc (veeeldig lenge siden sist) så jeg trenger helt klart hjelp. Har sondert review artikler på nett, men det er vanskelig å avgjøre om konklusjonene om at "dette er nyeste og beste" faktisk er riktig selv om artiklene bare er noen mnd gamle. Jeg prøver å holde meg under 10k inkl skjerm, (trenger god skjerm). Gi innspill :) !

PSU: i7 2600S/2600K

Grunnen til at jeg setter opp 2600S (bare 65Watt TDP mot 2600K's 95Watt) er at jeg har noen sære krav, som at jeg ønsker å kjøre cpu 100% hele tiden natt og dag, (kjører boinc (vet jeg kan redusere cpu bruk i boinc men jeg ønsker likevel å bruke 100% av cpu-tiden, mht poenggivning). Men saken er at utstyret må stå bare metere fra soverommene så den trenger å være dødens stille! Så til spørsmålet, er det enkelt få 2600K til å kjøre som en 2600S? Hvis jeg kunne det ville jo 2600K være mer fleksibel :)

Case: Antec P183 v3 (visstnok bra utgp. for en stille pc)

Hovedkort: Sikler på Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3.(Men det virker ikke som denne støtter intels kommende 22nm?)

SSD: lost! noe billig og pålitlig, rundt 120 GB. Bør støtte Intel Smart Response.

PSU: Fanless virker for dyrt, det store spørsmålet er hvor mye watt trenger med en 2600K, medium skjermkort, ssd, + en vanlig snurre-disk ?? Om 430 Watt er nok går jeg for Nexus Value 430W, den skal være under 15 dB.

CPU-kjøler: Passive kjølere virker skremmende tunge(noen erfaringer?), men Puget systems bruker "Gelid Tranquilo w/ Scythe SlipStream 120 fan" på sin Serenity-modell. Ev noe med Noctua 140mm. Innsigelser??

Casevifter: Noctua 140mm.

Skjerm: Sikler på dells U2711, men da sprekker budsjettet lol.

lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda budsjettet sprakk, det ble en U2711. Ser fram til nyte IPS. :cool:

Og ble Antec P183 V3

SSD utsetter jeg, tok en stillegående Caviar Green SATA 6 Gb/s 2TB

Og jeg tar en råsjangs på at jeg kan underklokke standard i7 2600, så får jeg med VT-d (virtualisering) også tilfelle jeg skulle få bruk for det, (2600K har ikke VT-d).

Til hovedkort ble det Gigabyte's GA-Z68X-UD3H-B3 (med DisplayPort), det har støtte for PCI Express 3, så det er nødt til å bety at det har støtte for Ivy Bridge (22nm).

Valgte G.SKILL RAM (F3-12800CL9D-8GBSR2) som skal funke på 1,25 Volt. -> Mindre varme

CPU kjøler ble THERMALRIGHT HR-02

PSU ble SEASONIC X-560 560W MODULAR som har passiv kjøling opptil ca 100W, og SPCR.com gir mye skryt for lydnivået.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...