Thiral Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Hei! Tenkte det var greit å bli litt portabel med en slepbar maskin. Jeg gikk inn å justerte litt på Multicom Kunshan P170 17.3". Da ble den slik: INTEL Core i7 i7-2720QM/2.2GHz 6M 2 X SAMSUNG 4GB DDR3 PC1060 1333MHz SO-DIMM CL9 MULTICOM AMD Radeon HD6990 2GB for Kunshan P170 SEAGATE Momentus XT 7200.1 Hybrid 500GB 7200rpm 32MB HDD + 4GB SSD SLC, 2.5" SATA2 9.5mm Jeg tror 500 GB er nok plass, jeg har tross alt en kraftig stasjonær hjemme, og prosessoren trenger jeg vel neppe å justere på? Det viktigste i denne pakken er grafikkortet og hybriddisken (som jeg håper blir en slags løsning på flaskehalsen harddisker pleier å være), eller burde jeg vurdere å legge til en ren SSD i tillegg? Er 16 000 en fornuftig pris for denne pakken? Jeg lurer også på om noen vet hvor stillegående (eller bråkete..) Kunshan P170 er, har den gode løsninger for kjøling? Og sist men ikke minst, hvordan er kvaliteten på produktet? Om det ikke blir denne, så er Asus G74 også en bærbar jeg vurderer, på komplett får jeg da 3D men et mye dårligere grafikkort for 1000 kr mindre, men jeg ble litt usikker på den grunnet kommentarene folk ga, blant annet at om man skrev fort på tastaturet var det ikke alltid at den fikk med seg alt, det anser jeg som en katastrofe om så er tilfelle. Ønsker å bestille raskest mulig, håper noen kan komme med innspill =) Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Hadde aldri gidda å kjøpt en laptop på 17", men du om det Så lurer jeg på hva du har tenkt å gjøre med en SSD på 4GB? Hadde heller gått for en ren SSD på 256GB, så heller hatt film ol. på ekstern. I følge notebookcheck.net er prosessoren den 15. beste på lista (men det er prosessorer til stasjonære på lista også for sammenligning, så i realiteten noe av det beste du får til laptop), i tillegg er det svindyrt å oppgradere CPU. Grafikkortet er også i det øvre sjiktet, og du kan forvente god fps i de fleste spill. Ellers ser jeg ikke poenget med 8GB ram, med mindre du skal drive heftig videoredigering osv. De fleste sliter med å "bruke" 4GB. Men å kunne skrive awesome specs i signaturen har mye å si for e-penisen Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Stor skjerm gjør meg ingenting Så vidt jeg har forstått er 4GB med SSD satt i hybrid med harddisken, noe jeg leste skulle øke hastigheten betraktelig (noe sånt som 40% eller no, men ikke noe jeg kan verifisere). Det følger med når jeg velger den type harddisk. CPU var det den dårligste jeg kunne velge for P170, helt sikkert overkill, men ikke så mye jeg får gjort noe med. Jeg kunne like gjerne tatt en i5 om jeg fikk velge At jeg valgte å ta 8GB ram var mest fordi de andre ferdigmodellene jeg hadde sett hadde 8GB, dessuten koster ikke ram noe særlig uansett. Jeg kunne valgt å kjøre 16GB ram, men tenkte at grensen fikk gå et sted Jeg har ingen planer om å bruke 16k (som er 1k over budsjett) for å kunne legge specs inn i signatur. Jeg har derimot planer om å bruke 16k for å få en bærbar som skyter godt fra seg i en god stund fremover (og som gjerne er mest mulig lydløs og selvsagt ikke har noen kjente problemer med hverken det ene eller det andre). En bærbar er vel uansett ikke noe man skryter av i signaturen, blir jo raskt stilt i et dårlig lys av omtrent hvilken som helst stasjonær Endret 8. september 2011 av Thiral Lenke til kommentar
thomit Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Hybrid-disken vil gjøre at du får raskere oppstart, og dine mest brukte programmer vil lastes inn raskere. Utover det, har den ingen av fordelene en "ekte" SSD har ved skriving/lesing til/fra "disk". P170 har jo plass til to harddisker, og dermed den beste kombinasjonen som er 1 SSD til OS og programmer, og 1 snurredisk til lagring. Men det vil jo koste, og har man ikke råd til det, er en hybrid-disk et ok kompromiss. Men bare husk at ytelsen i en sånn er på linje med andre vanlige snurredisker, bortsett fra dette jeg nevnte. Ellers ser oppsettet ditt greit ut - jeg ville vel kanskje ha valgt 1600 RAM, i og med at prosessoren støtter dette, og prisforskjellen er såpass liten, men det er ingen viktig sak. Men helst ville jeg ha valgt P150. Skjermen (den matte) er bedre, og siden jeg har en ekstern skjerm å koble på hjemme, gjør ikke den mindre skjermstørrelsen meg noe. Det eneste jeg savner ved P150, er enda en plass til HDD. Endret 8. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Aha, så hybrid er ikke all verdens, får prøve å skrape sammen litt penger til SSD da Skal skifte ram, setter pris på at du sa i fra, slike ting er ikke jeg så veldig oppdatert på ^^ Jeg har alltid vært fan av matte skjermer, men på p170 fikk jeg ikke velge matt med mindre jeg la på enda 1800 kr fordi den da kom med 3D panel og briller, og jeg kunne ikke brydd meg mindre om dagens 3D. Jeg har en 47" jeg bruker som PC skjerm her hjemme, men har allerede koblet en stasjonær til den som er langt kraftigere enn denne bærbare jeg ønsker å kjøpe. Den bærbare kommer antakeligvis aldri til å bli brukt hjemme, kun når jeg vil til venner å spille, eller på uni osv Dessuten, gloss skjerm kan være veldig irriterende med refleks, men jeg har alltid hatt inntrykk av sterkere og klarere farger og bedre kontrast i forhold til matte skjermer, så trooor jeg fremdeles vil gå for p170. Da er den blitt slik: INTEL Core i7 i7-2720QM/2.2GHz 6M (Varenr: BX80627I72720QM) MULTICOM AMD Radeon HD6990 2GB for Kunshan P170 (Varenr: P170HM-HD6990) 2 X SAMSUNG 4GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (Varenr: M471B5273DH0-CK0) PRODUKSJONSVARE 500GB SATA 7200RPM 2.5" (Varenr: 500GBSATA72002.5) INTEL SSD 510 120GB Solid State Drive 2.5" 6Gbps SATA 9.5mm 34nm MLC Og da havna den på 18 227 kr. Finnes det tilsvarende alternativer for 18 227 kr, eller vil denne pakka være et godt alternativ for den summen? Jeg er klar over at det er jævla dyrt, men jeg kjøper bærbar 1 gang hvert 5 år. Jeg velger å ikke stresse med hvor mye penger det er, men heller fokusere på at jeg får mest mulig for de istedet Holder multicoms bærbare godt i kvalitet og lydnivå? Fremdeles litt nysgjerrig på det. Litt kjipt og få et monster som skrangler og hoster ^^ Endret 8. september 2011 av Thiral Lenke til kommentar
thomit Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Den matte skjermen på P150 er ikke bedre fordi den er matt, men fordi den har en bedre bildekvalitet. Det er den samme skjermen man kan få i noen av Dell's bærbare, som dyreste alternativ - og det er en skjerm som får mye skryt overalt hvor den testes, og regnes som noe av det beste man kan få i en bærbar. Det var det jeg mente. Også er 15 tommer atskillig bedre å hanskes med når man tar den med ut. 17-tommer er ikke bare større og tyngre i bæreveska, den tar også mye mer plass på skrivebord og pulter. Slår man opp en 17-tommer på en kafé ser det rimelig teit ut - en 15-tommer går fint. For ikke å snakke om lange buss/tog/båt/flyreiser. Det rapporteres også at P170 har et mer skranglete tastatur enn P150. Derfor ville jeg gått for P150 i stedet, til tross for at den mangler 1 HDD-plass. Jeg har også en ekstern harddisk, så jeg løser det på den måten. Men hei ... det er ditt valg, jeg bare gir deg noen nøkkelord å tenke over . Edit: ja, isolert sett ser det dyrt ut - men du kan være rimelig trygg på at du ikke får tilsvarende hardware og ytelse noe annet sted, til den prisen - langt der i fra. Alienware er i så fall alternativet, og en Alienware konfigurert med samme hardware, blir vesentlig dyrere. Og så må du tåle Alienware-designet... PS: Et tips til for å spare noen kroner: Gå for Intel 320-serie SSD. Du vil ikke merke noen forskjell i ytelse, annet enn på papiret eller ved benchmarking. Ellers får du svar på det meste du lurer på om P170 i tråden for P150/170 her i forumet. Let i Datamaskiner - Bærbare Datamaskiner. Laaaang tråd. Endret 8. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Størrelsen på skjermen føler jeg nesten er satt i stein, men trist å høre at P170 av en eller annen grunn ikke skal ha tilsvarende kvalitet på skjermen som P150. Jeg har ekstern harddisk, men tror jeg blir å se etter en USB3.0 ekstern nå, eksterne harddisker er noe jeg virkelig hater. Ille nok om jeg må dra med meg mus og matte om jeg ikke også må dra med en harddisk ekstra som fast tilbehør :-/ Slik sett føler jeg ikke P150 passer helt til mine preferanser. Men samtidig er jeg godt på vei til å skrape P170 nå, skranglete tastatur og dårligere skjerm enn andre modeller er vel egentlig ikke noe jeg forventer for den prisen.. Er vel omtrent tilbake på scratch nå Jeg ønsker en slepbar med 17" skjerm, hvor harddisken har en løsning for å ikke være den flaskehalsen den pleier å være (type SSD må nok være en del av produktet). Også føler jeg også det er viktig med et best mulig grafikkort, som jeg fikk valgt med P170. Det er jo selve hjertet i en gamerpc, så der er jeg selvsagt villig til å strekke meg langt. Jeg tåler ikke hakking, og det er trist å sette ned på grafiske innstillinger. Jeg har en veldig bra stasjonær, men nå som BF3 og DIII kommer ønsker jeg å kunne spille med venner på uni og hjemme hos dem, slik at det ikke alltid er jeg som må invitere alle hjem til den 18 kvm store hybelen min Om jeg slår meg ned på café har jeg alltids en lenovo ultraportabel, så det anser jeg ikke som et problem. Dessuten, er litt care om droget jeg drar opp er stort, det sjenerer ikke meg, så hvorfor skulle det sjenere de rundt meg så lenge jeg ikke må bruke bordet ved siden av i tillegg ^^ Lenke til kommentar
thomit Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Vel, jeg har ikke sagt at skjermen på P170 er dårlig - og tidligere i sommer kunne du også få den med matt skjerm - altså "vanlig" matt skjerm, ikke den 3D-varianten de har i dag, som jeg ikke vet noen ting om - men Multicom ga opp det pga dårlig produksjons- og leveringskapasitet hos leverandøren. Det er bare det at de matte variantene var av en bedre total kvalitet, mens de glossy'e skjermene var mer vanlig bærbarstandard, kan vi vel si. Jeg har selv en Multicom Kunshan av en litt eldre generasjon, med glossy 1920x1200 skjerm, og den er ikke dårlig til å være på en bærbar, på noen måte - men jeg har sett de beste skjermene på noen Dell-maskiner, og ble ganske imponert. Til å være TN-paneler i en bærbar, er de uten konkurranse. Bare noen rådyre IPS-paneler i MacBook Pro'er og HP EliteBook'er som er bedre. Dessuten - som du selv sier; hvis du vil ha denne spillestyrken, så er det bare 2 leverandører som kan gi deg det; Multicom og Dell/Alienware. Endret 8. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Jeg får bruke ettermiddagen til å tygge på det. Snakka med brorsan, og det siste jeg mangler av penger (for å overleve til neste lønning) er fikset, så jeg har mulighet til å bestille P170 nå. Men jeg liker å ta meg god tid for å finne den rette pcen. Jeg brukte flere uker da jeg satte sammen den stasjonære, håper prosessen går litt raskere denne gangen, men det er et engangskjøp for en høy pris, og da gjelder det å sørge for at man vet man blir fornøyd allerede fra jeg åpner esken Jeg får vel f. eks mye mer for penga i P170 jeg har satt sammen i forhold til en alienware til 18 000 kr? *tygge tygge* Endret 8. september 2011 av Thiral Lenke til kommentar
thomit Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Jeg prøvde å sette opp en Alienware 17-tommer med så nær som mulig tilsvarende hardware, og kom opp i 24 tusen. Trekk fra 2 tusen for en svinedyr (og for å være ærlig, dårligere) SSD, og vi havner på ca. 22 tusen. Og det er med en skjermkvalitet jeg tviler på er noe bedre enn P170's, men muligens med et mindre skranglete tastatur, ikke vet jeg. Endret 8. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Hehe, den er grei. Jeg lar P170 stå som en mulighet, så skal jeg prøve å lage noen mindre og billigere alternativer. Så får jeg kjenne på lommeboka og lysten. Tusen takk for hjelpen, kan hende jeg vender tilbake på et senere tidspunkt med andre muligheter! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Dersom du er villig til å gå ned et hakk i spillestyrke, vil jeg anbefale denne Asus G74SX fra DustinHome. Litt svakere prosessor, klart svakere skjermkort (bare litt mer enn halvparten så kraftig som HD 6990M, men likevel dagens nest høyeste nivå innen skjermkort for bærbare), og uten SSD, men med 2 HDD-plasser, slik at du selv kan kjøpe en og sette inn separat. Dagens høyeste nivå innen skjermkort for bærbare: Nvidia GTX 580M og AMD HD 6990M, med AMD HD 6790M litt bak. Nivå 2: Nvidia GTX 560M, og her har egentlig ikke AMD noe konkurrerende kort for tiden. Nivå 3: Nvidia GT 555M og AMD HD 6770M. Endret 8. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Artig at du drar fram AsusG74. Det var nemlig den som var utgangspunktet mitt, men så balla det på seg fordi jeg først ville ha et bedre grafikkort, og med det ble det også andre muligheter for forbedring som jeg slang meg på og plutselig var jeg på en high-end istedet Grunnen til at jeg fikk litt dårlige vibber på AsusG74 var et par kommentarer på komplett som sa at tastaturet var så som så, at om man skrev fort var det ikke alle taster den fikk med seg, og det høres ut som døden. Omm tastaturet fungerer som det skal, så vurderer jeg absolutt å spare 8000 kr på den i forhold til high-end alternativet mitt! Men det er dustin som har den beste asusG74 for den summen? Komplett var ganske mye dyrere enn dustin så jeg, selv 15" AsusG53SX koster jo 11 000 hos komplett, og den har mindre harddisk og mindre skjerm enn dustin sin G74 :o Lenke til kommentar
thomit Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Jepp, Dustin er mest for pengene på G74SX for tiden. Men du skal ikke forvente at G74SX skal kunne dra BF3 på 1920x1080 og med høyeste grafikk ... du må nok jekke ned grafikken et hakk da. Endret 8. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Du har ikke hørt noe om tastaturet? For meg er vel DIII det viktigste spillet akkurat nå, så lenge pcen kjører det fullt uten problemer er jeg vel fornøyd, BF3 blir nok på 360 uansett da alle i min vennekrets skaffer det til den plattformen. Hadde vært ok om jeg fikk dratt Secret world evt greit også en gang i fremtiden om det blir et spill som slår godt an. Kommentaren fra komplett på AsusG74 (riktignok 3D varianten til 15 000, men det er vel fremdeles G74 i seg selv kommentaren gjelder), så slik ut: "Tastaturet sliter med å få med seg alle tastene, lyden får en ekkel gjenklang om du spiller for høyt, maskinen knirker og gir etter flere steder, sliter med å vekke seg fra boot - må ofte bruke 2-3 forsøk for å laste windows, Følger ikke med gjennoppretingsdisk, og brennefunksjonen er ubrukelig, det følger med 3d demo som ligger på skrivebordet - men inget software er inkludert til å spille av denne. Skjermen flikrer under spilling, FPS "drop" til tider, du er låst til asus sine utdaterte grafikkdrivere." De andre kommentarene er positive, så jeg er usikker på hvor mye jeg skal legge i denne ene kommentaren. At han faktisk har valgt å benytte seg av ipodhøyttalerne i pcen får stå for hans regning, har man litt vett så bruker man vel headphones-inngangen Endret 8. september 2011 av Thiral Lenke til kommentar
thomit Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Nei, jeg har selv ikke vært borti G74, og kjenner ingen som har en - ennå. Jeg har vært borti G53, og var rimelig fornøyd med den. Lavt støynivå til å være en spillbærbar, og den fikset å få vekk den interne varmen på en god måte. Det jeg kan si noe om er lyden fra Multicom Kunshan's innebygde høyttalere - som er rævva. Men med eksterne høyttalere gjennom headphone-utgangen har jeg ingenting å klage på. Tastaturet på min maskin er forøvrig glimrende, men det er altså av den gammeldagse typen, ikke chiclet-typen som ble innført på de nye Clevo'ene. (Clevo er altså produsenten bak Multicom's Xishan og Kunshan-modeller). Endret 8. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Greit, tror jeg nesten bare får bestille G74 og prøve selv, er det problemer med tastaturet jeg ikke kan leve med får jeg bare returnere den om mulig Tusen takk for all hjelp, trykker bestill om 15 min! ;p Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg er litt i samme båt som deg. Ønsker egentlig et 6990 grafikkort over GTX560m, men for å få det så blir det fort nesten 5000 kroner ekstra i forhold til Asus G74 fra dustinhome. Skulle ønske Asus kunne tilbudt HD6990 i sin G74 for mellom 1500 og 2000 ekstra, så hadde de hatt en klar vinner. Sliter med å bestemme meg om jeg klarer meg med G74 eller om jeg skal fleske til med en P170/150 for å få HD6990. Går jeg for Asus'en så er jeg jo halvveis på budsjettet til en ny igjen om et år Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Asus har holdt seg unna de mest ekstreme skjermkortene etter floppen med W90 for et par-tre år siden. Det er bare Clevo og Alienware som driver med sånt nå, men så har jo begge de spesialisert seg på ekstreme laptoper over mange år nå. Endret 9. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Går jeg for Asus'en så er jeg jo halvveis på budsjettet til en ny igjen om et år Jepp, jeg konkluderte med akkurat det samma. Har bestilt G74 fra dustin-home (den til 10.499). Jeg har lest en del om den, og det er en god del klager på tastaturet, at det lagger (skriver du fort faller noen taster vekk), numpad var det mye surr med, litt på backlight og en del som klaga på at fjæren på spaceknappen var for langt mot midten, noe som resulterte i at når de trykket på sidene av space så ble det ikke registrert. Egentlig en masse problemer som når høyt på hat-skalaen Men jeg bestilte allikevel, det var noen BIOS-oppgraderinger ute. Noen sa det hjalp, andre sa de fikk svart skjerm .. Skulle gjerne brent av 18k nå, men jeg får heller ta det i to omganger. Jeg er ikke i tvil om at dette kjøpet blir bra om bare tastaturet fungerer som det skal Takker igjen for hjelp med kjøp av pc! Hva skal jeg bruke 8000 kr på nå, hmm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå