tinemelch Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Hei! Jeg skal snart begynne på særemne og jeg tenkte å ha vinklingen rundt 2. verdenskrig som tema. Med dette har jeg tenkt å velge 2 bøker; en som "glorifiserer" krigsheltene og en som stiller et mer kritisk syn til enkeltpersonen som ses på som helter. Bøker som fremstiller personene som helter: Max Manus, Det største spillet, 9 liv / We die alone? noen andre forslag her? Når det kommer til kritiske bøker er jeg blank og det hadde vært veldig fint med forslag til bøker som passer her! På forhånd takk! Lenke til kommentar
AtheusNor Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Jeg har ikke lest boken, men jeg tror "Krigshistorien TM : Toralv Fanebust og sannheten" av Frode Fanebust hadde passet bra. Den tar et oppgjør med de mytene om Norge under andre verdenskrig. Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Du kan muligens vurdere De gode mot de onde (Egil Ulateig). Da forfatteren Egil Ulateig høsten 1996 utga boken "Med rett til å drepe", skapte han en av de mest omfattende og hete debatter i Norge de siste tiår. Boken satte søkelyset på motstandsgruppers likvidasjoner under den annen verdenskrig, og provoserte så vel krigsveteraner som historikere. "De gode mot de onde" er en revisjon av "Med rett til å drepe", og handler samtidig om noe langt mer enn likvidasjoner. Den presenterer et syn på hele krigen som rokker ved forestillingen om at bare en part hadde rett og den andre bare feil. I ettertid har mange av Ulateigs avsløringer fått stadig bredere aksept. http://www.forlaget-reportasje.no/utgivelser.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå