Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Våpentillatelse og Asperger syndrom?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en kompis som har Asperger syndrom. Han har nettopp bestått jegerprøven og skal kanskje søke om våpentillatelse for jakt innom en snar framtid. Men han lurer på om hans sykdom kan gjøre slik at han ikke får våpentillatelse? Hans Asperger er ikke spesielt alvorlig, han er nesten som alle andre "vanlige" mennesker. Men han er litt avvikende fra mengden.

Kompisen min har for tiden ikke tilgang til datamaskin så jeg spør for ham. Vi takker for svar :)

Postet av anonym: d0bd3231296b4ba0a8cc1f31518569b1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å sette det litt i perspektiv;

Med tanke på at man i det norske forsvaret for utdelt automatvåpen på temmelig tynt grunnlag (sesjon) og 10 enkle våpenregler og en psykologtest på ca 10 sekunder, så tror jeg en person diagnostisert med aspberger med godkjent jegerprøve burde gå bra.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det ha noe å si så lenge han har bestått prøven? Leter man lenge nok kan man finne ''avvikende attferd'' hos alle sammen, så han må spørre seg selv om han føler at det er trygt for seg selv og andre rundt han at han skaffer seg våpen.

Fordi vi har noe som heter våpenloven..

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller – hvis søkeren ikke har bopel i riket – av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Det at man har bestått jegerprøven betyr lite med tanke på om man får lov til å kjøpe våpen.

Man må rett og slett sende våpensøknaden til politiet for å finne ut av det. Hva de synes om det er umulig for meg å svare på. Kanskje regner de han som uskikket til å inneha våpen, eller så blir det godkjent. Hvis det preger kameraten din i liten grad, burde du ikke se bort i fra at det går greit. Men at det KAN gå ut over søknaden burde han ikke gå ut i fra.

Jeg kjenner tre stk med Aspergers. Alle i hver sin grad forskjellig påvirket. Ingen av dem tror jeg hadde fått inneha skytevåpen. Men Aspergers påvirker folk annerledes. :)

Edit;

Fant denne linken her. Kanskje den hjelper: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=50587&p=564715

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...