Parafan Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Jeg skal kjøpe en andelsleilighet av familie (to eiere), betaler kun det som står igjen i gjeld i banken. Hva er det jeg trenger for å gjennomføre dette kjøpet, utenom nok penger? 1. En gyldig kjøpskontrakt ? (ikke fast eiendom, men andelsleilighet - vet noen hvor jeg kan få tak i dette?) Har sett litt rundt...Jeg er medlem av "advokat help forsikring" Som virker til å være ubrukelig dyr. og det var et par "relaterte" skjemaer til kjøp av andelsleilighet : "Pantedokument" og "overføring av hjemmel til andel i borettslag" Kan noen med peiling forklare hva dette går ut på? Tenkte jeg kunne slippe å bruke mye kostnader advokat/megler når dette er et kjøp innad familien. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Ein del av desse spørsmåla / problema vil nok ein advokat kunne fikse ganske raskt. At ein advokat gjer den juridiske delen av "salget" tviler eg på vil koste noko meir enn 10K. Mekler er heilt unødvendig. Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Ein del av desse spørsmåla / problema vil nok ein advokat kunne fikse ganske raskt. At ein advokat gjer den juridiske delen av "salget" tviler eg på vil koste noko meir enn 10K. Mekler er heilt unødvendig. 10 000 for å nærmest "overføre" eierrettighetene til et annet familie medlem synes jeg høres helt unødvendig dyrt ut! Hadde det vært salg til en annen person hadde jeg for lengst betalt 10 000 eller mer. Helt merkelig at det skal ligge kontrakter på forbrukerportalen.no man kan laste ned men ikke at det finnes noe for andelsleiligheter! Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Det er ein del dokumenter som skal være med under eit salg. Tinglysingsgebyrer av diverse slag, osv. Pantedokumentet er hvem som har førsterett på panten i eiendommen. Normalt sett er dette banken som har gitt deg lånet eller borettslaget. "Overføring av hjemmel til andel i borettslag" er antagelig hvem som har retten til den delen du kjøper. Altså at det er du som nå er den nye eieren. Tipper dette dokumentet skal tinglyses. Problemet er at salget ikke er forskjellig mellom familie (sikkert noen unntak i aller nærmeste familie?) og andre personer. Hvilket fører til at du neppe klarer å slippe billigere unna enn ved eit vanlig kjøp, med mindre det finnes noen arvelover eller tilsvarende å benytte seg av. Det beste er nok å spørre en jurist hva som er beste og billigste metode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå