screenman Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Har legevesenet lov til å opplyse foreldre om f.eks medikamentbruk de ikke vet noe om fra før, uten å spørre meg først? Eller går dette under "taushetsplikten", som sier at foreldre ikke skal bli opplyst om noe jeg personlig har opplyst om eller sagt til helsevesenet, uten min tillatelse, etter fylt 16 år? Når jeg tenker på helsevesenet, så tenker jeg hovedsakelig på psykologer, psykiatere, BUP og fastlegen. Gjelder eventuelt det samme for barnevernet? Kan de opplyse foreldre om noe som de har fått opplyst gjennom helsevesenet, uten min tillatelse? Til opplysning er jeg 17 år gammel. Takker for svar Lenke til kommentar
runerask Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Jeg kan ikke detaljene men mener at reglene er slik at så lenge du er under 18 år så er foresatte ansvar for enn, og da har i utgangspunktet leger o.l. "plikt" til å gi oppslyningene videre. Men jeg trur at leger og andre tar å bruker kjønn.... Lenke til kommentar
Nesa_til_Nuffene Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Mener å huske at om det er noe som er av alvorlig grad eller lignende så kan di gå inn å prate med foreldre om det. Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Hvis det er fare for liv er det deres plikt å opplyse foresatte/ politi osv. Hvis ikke det er det, så har de taushetsplikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå