Gå til innhold

ubuntu som wifi router

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar maskin som er koblet til nettet gjennom kabel dette har da som resultat at jeg har en wifi tilkobbling som ikke er ibruk i det daglige. Så kan den da brukes wifi acesspoint? altså at andre enheter som Android telefoner kan bruke den bærbare som acces point?

Og i så fall hvordan gjør man det? må jeg innstalere ubuntu server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke helt rekkefølgen nå, men med NetworkManager kan du opprette et ad-hoc nettverk. Tror du velger Create New Network også setter du type til Ad-hoc. Har brukt dette selv i en del nødtilfeller, og det ahr fungert helt greit. Vet ikke hvordan det er med hastigheten, tror det er noen begrensinger på den,

Lenke til kommentar

Fant denne muligheten, men har ikke prøvd selv:

Right click on Network Manager icon, choose Edit Connections, pick a connection, click Edit button. Under IPv4 settings choose Method to be “Shared to other computers”.

Now if you have dnsmasq-base installed, your computer serves IP adresses over DHCP and shares internet connection, if any available. This works well both for wired and wireless connections.

Lenke til kommentar

Fant denne muligheten, men har ikke prøvd selv:

Right click on Network Manager icon, choose Edit Connections, pick a connection, click Edit button. Under IPv4 settings choose Method to be “Shared to other computers”.

Now if you have dnsmasq-base installed, your computer serves IP adresses over DHCP and shares internet connection, if any available. This works well both for wired and wireless connections.

Denne metoden fixet biffen :dribble: Men ikke til Android telefoner :no: de MÅ ha root tilgang.... (Og jeg gidder ikke og roote 4 nye eller nesten nye telefoner)

Lenke til kommentar

Ikke for å ødelegge prosjektet, men hvis dette skal være en del av en fast installasjon så hadde det kanskje vært like greit å investere i en liten trådløs access point.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=888108

Dette er riktig nok en router, men regner med man kan skru av DHCP.

Men absolutt en morsomt prosjekt for å kunne lære seg det, men hvis dette er en laptop som ikke er på 24/7 så blir det kanskje litt ustabilt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...