Gå til innhold

[Løst] Tips til router + løsning på problem


Martin.F

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Akkurat flyttet inn i ny leilighet. Fått ADSL fra Ventelo.

 

Layout:

Modem fra Ventelo (Zhone-modem), står plassert ca 8 m fra rommet mitt,

samt at et evt. trådløst signal må gjennom 2 vanlige trevegger.

 

Jeg ønsker et stabilt oppsett til min stasjonære pc på rommet.

Jeg spiller mye online, laster ned mye, streamer mye HD, og sitter generelt mye på pcen.

 

Kan en hel del om pc, men akkurat nettverk/routere osv. er jeg dårlig på.

 

(Klarte nå å sette opp laptopen til å fungere som en trådløs mottaker for den stasjonære pcen (ICS), så skal klare å få til andre oppgaver også).

 

Problem:

Jeg trenger først og fremst en trådløs router, som fungerer med modemet mitt (dette gjør sikkert alle routere, men noen kanskje bedre andre?). Grunnen til dette er at jeg vil ha trådløst nett i leiligheten. Har dessverre dårlige erfaringer med trådløst nett til online spilling, så til den stasjonære ønsker jeg en annen løsning.

 

Et kablet oppsett ville gitt meg den mest stabile linjen, men dette er uønsket grunnet stygt oppheng (blir i så fall en nødløsning dersom alt annet håp er ute).

_______________

 

Jeg spør derfor dere om tips til en god router, samt en løsning på problemet mitt.

 

Har prøvd å lese meg opp om gode routere, men smaken er som baken virker det som. Noen elsker D-link, andre kaller det "Dead-link". Noen har gode erfaringer med Linksys, andre byttet den ut etter 1 uke.

 

Har også prøvd å lese om alternative løsninger til et kablet oppsett, hvor noen foreslo en "repeater". Er dette en annen router som mottar det trådløse signalet fra hovedrouteren, og at man da kan kjøre et kablet oppsett fra repeateren?

 

Som dere skjønner, trenger jeg litt råd :)

 

Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kable ifra en repeater, men det blir egentlig trådløst uansett.

Du trenger nok en N-router eller N-AP om du kjøper en router som ikke er "trådløs"

 

Kabel er jo det beste og du trenger bare en kabel inn til en evt switch.

 

Hvordan er muligheten for dette?

Og hvor vil du bruke trådløs, på stasjonærsiden av veggene eller nære router?

Lenke til kommentar

Netgear WNDR3700 er en meget god router med dual band, godt med minne og er etter mine erfaringer meget stabil og fremfor alt enkel og sette opp så lenge man kaster den medfølgende cd'n rett i søpla uten at den får turen innom en cdspiller. Jada, jeg har selv en slik og den har stått i drift i nesten 2 år nå uten andre problemer enn en reboot sånn ca hver andre til tredje mnd.

 

Asus RT-N16 er også anbefalt mye her inne av folk med hue skrudd på riktig vei.

 

D-Link er som du nevner gjenstand for veldig varierende erfaringer, noen har bokser som faktisk virker mens det som for meg virker som et overveldende flertall har enormt med problemer med sine utgaver fra nevnte produsent.

Lenke til kommentar

Det bør jo ikke være så vanskelig å få det til å fungere på den avstanden. Tipper en Netgear WNR2000 vil gjøre jobben for deg. http://www.amentio.n...c/p2532028.html

 

Skal du ha noe bedre så kan jeg anbefale Buffalo WZR-HP-G300NH som har litt sterkere signal.

 

Som de andre her sier, så finnes det mange routere som kan gjøre jobben. Man må bare unngå den halvparten av routere som er mindre bra.

 

EDIT: Ønsker du kablet nett i rommet ditt, så er en repeater eller ethernet converter tingen.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Du kan kable ifra en repeater, men det blir egentlig trådløst uansett.

Du trenger nok en N-router eller N-AP om du kjøper en router som ikke er "trådløs"

 

Kabel er jo det beste og du trenger bare en kabel inn til en evt switch.

 

Hvordan er muligheten for dette?

Og hvor vil du bruke trådløs, på stasjonærsiden av veggene eller nære router?

N-router vet jeg hva er, men N-AP har jeg ingen greie på. Trådløs router vil vel være beste og eneste løsning dersom jeg vil ha trådløst nett i leiligheten?

 

Tingen med en kabel fra router til rommet mitt; ja, det er den beste løsningen. Men må trekke rundt en vegg, opp i taket, og ned på andre siden, igjennom en dør, og så er man på rommet mitt. Kabel inn i en evt. switch? Må vel uansett strekke kabelen, for å få den til rommet mitt? Hvor man putter switchen har vel ingenting å si, da kabelen må fra modemet/routeren og frem til rommet mitt?

 

Trådløst nett skal brukes i hele leiligheten. Routeren vil bli plassert sånn omtrent midt i leiligheten, i en åpen stue. Trenger ikke fryktelig kraftig signal, da leiligheten ikke er enorm, og alt er på én flate. Men betaler heller noen hundrelapper ekstra for å få noe skikkelig ;)

 

 

Netgear WNDR3700 er en meget god router med dual band, godt med minne og er etter mine erfaringer meget stabil og fremfor alt enkel og sette opp så lenge man kaster den medfølgende cd'n rett i søpla uten at den får turen innom en cdspiller. Jada, jeg har selv en slik og den har stått i drift i nesten 2 år nå uten andre problemer enn en reboot sånn ca hver andre til tredje mnd.

 

Asus RT-N16 er også anbefalt mye her inne av folk med hue skrudd på riktig vei.

 

D-Link er som du nevner gjenstand for veldig varierende erfaringer, noen har bokser som faktisk virker mens det som for meg virker som et overveldende flertall har enormt med problemer med sine utgaver fra nevnte produsent.

Takk for tips. Skal lese meg opp om de du anbefaler ;) Virker som jeg holder meg unna D-link.

 

 

Det bør jo ikke være så vanskelig å få det til å fungere på den avstanden. Tipper en Netgear WNR2000 vil gjøre jobben for deg. http://www.amentio.n...c/p2532028.html

 

Skal du ha noe bedre så kan jeg anbefale Buffalo WZR-HP-G300NH som har litt sterkere signal.

 

Som de andre her sier, så finnes det mange routere som kan gjøre jobben. Man må bare unngå den halvparten av routere som er mindre bra.

 

EDIT: Ønsker du kablet nett i rommet ditt, så er en repeater eller ethernet converter tingen.

Takk for tips ang. routere :) Som jeg prøvde å forklare, nettverk har jeg generelt lite kunnskap om.

 

En repeater skjønner jeg jo halvveis hva er for noe, ved å lese det som står på Wikipedia. Men, det jeg lurer på: Er en repeater egentlig en router, eller er den en annen type boks, bygget på en annen måte?

 

Ethernet converter må du nok forklare for meg?

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar

Du kan slå av routing på noen routere og bruke den som repeater om den støtter "bru" osv, men i teorien er det en egen boks ja.

 

Den kan du jo evt sette inn etterpå.

 

Ingen kabel så må du ha trådløst over alt utenom i nærheten av routeren om denne har en switch bygget inn.

AP er en boks som lager trådløst nett om routeren ikke skulle ha det.

Man kan for eks kable seg litt bort ifra routeren og sette på AP der eller i en switch et annet sted i huset ol.

 

Min router har ikke wifi så jeg bruker da en AP.

Lenke til kommentar

Ok :) Altså, det er ikke et problem å strekke en kabel. Jeg får det til å se pent ut, men er litt jobb, og ikke optimalt med tanke på leilighetens layout. Dvs, kabelen må opp i taket, og over til andre siden av en hallway, og deretter litt ned på veggen, og gjennom døren til rommet mitt. Litt skeptisk til å bore hull i veggen osv, da jeg kun leier leiligheten. Men for all del, er jo mulig.

 

Kommer ikke til å bruke routeren til kablet nettverk (annet enn en evt. kabel til rommet mitt). Dens eneste hensikt er WiFi i leiligheten, for det er et "must". Så en router med WiFi må jeg ha, og helst en anerkjent med godt signal. Note: Er student, så driter ikke penger.

 

Så da er vi tilbake til løsninger på et stabilt "gaming-nett" til den stasjonære pcen på rommet. (gleder meg hinsides til Battlefield 3 - stabilt nett er elementært!)

 

Scenario:

WiFi router er kjøpt inn. Den står som forklart; ca 8 m fra rommet, signalet må gjennom 2 vegger.

 

- Hvilke løsninger har jeg?

Lenke til kommentar

Jeg laget denne tråden fordi jeg ikke har nok kunnskap om andre oppsett enn å strekke kabel :)

 

Har nevnt at jeg spiller mye online, og ønsker derfor den mest stabile løsningen. Kabel kommer selvsagt på plass nr 1. Hva er løsning nr 2? Og nr 3?

 

______________

 

I tillegg ønsket jeg råd om en god trådløs router til en overkommelig pris (er som sagt student) ;)

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar

Løsning 2 er wifi-router.

Avstanden er kort og det vil fungere som trådløst gjør.

 

Løsning 2,1 er å strekke en kabel ifra router og litt nermere maskinen din , men fortsatt i samme rom og montere på et AP der så avstanden blir kortet ned.

Ser ikke noen vits i det med mindre det blir 10meter kortere osv. / kommer på et bedre sted med tanke på kjøleskap ol.

 

Metode nr 3 er å sette opp en repeater i rommet du er på , bedre signalet litt, men med så korte avstander så er ikke det noe vits i.

 

 

Ville ha kjøpt en router med wifi / (N) og bare brukt denne, skulle det vise seg at du ikke er fornøyd så ville jeg ha valgt noe mere da og ikke i første omgang.

Lenke til kommentar

Takk for svar, War :)

Da sier jeg meg fornøyd så langt, og går kun til innkjøp av en router, og en trådløs løsning til den stasjonære pcen.

 

Hva anbefales her? (nettverkskort, trådløs-usb-sak, osv?)

 

_____________________________

 

 

Har også tenkt litt på dette med router, og er villig til å betale litt mer for å få noe som fungerer, men heeelst ikke over tusenlappen. Synes i utgangspunktet det er mye penger å bruke på en slik ting, men det får så være.

 

Forslag så langt i tråden:

 

Netgear WNDR3700 - 895,- @ Komplett.no

Netgear WNR2000 - 395,- @ Komplett.no

Asus RT-N16 - 695,- @ Netshop.no

Buffalo WZR-HP-G300NH - 590,- @ Amentio.no

 

Pros / Cons ved disse routerene?

Lenke til kommentar

WNDR3700 har dual band trådløs + rask CPU. Alle utenom WNR2000 har gigabit på kablet nett.

Jeg vil anbefale Buffaloen pga lang rekkevidde trådløst. Har selv alle utenom WNDR3700 i drift her og hos madammen.

Min WZR ble forøvrig kjøpt fra Vietnam på ebay for 400kr :-)

 

Når det gjelder kort på PC, så er det litt smak og behag. En dongle med litt størrelse kan duge: http://www.ebay.com/itm/D-Link-DWA-140-300M-Duo-Band-Wireless-N-11N-USB-Adapter-/110715573903?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c729968f

 

Et kraftig Alfa-kort med lang rekkevidde finner du her: http://www.ebay.com/itm/ALFA-AWUS036NEH-1W-Wireless-N-USB-WLAN-Adapter-Antenna-/290521835605?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43a4736855

Lenke til kommentar

Jeg har en sånn 1watts alfa jeg bruker til å bryte meg inn på andres nett med, den finner 100 flere nett en de andre vanlig jeg har, men det blir kanskje litt overkill på 8 meter hus.

 

Vil anbefale inSSIDer og sjekke kanalene i wifiene rundt deg.

Sett ditt nett til en ledig kanal så får du minst forstyrrelser.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Bestilte Alfa-kortet. 130 kr er ikke så mye om den ikke skulle fungere :) satser selvsagt på at den gjør det da!

 

Regner med at det disse to produktene er det samme, og at selgerne er like troverdige?:

 

Buffalo WZR-HP-G300NH , 69.99 + 9.99

 

Buffalo WZR-HP-G300NH , 99.95

 

Hvor jeg da selvfølgelig går for den billigste, hvis den ser grei ut :)

Lenke til kommentar

Kanskje sent å komme med innvendinger nå, men.. Hjemme sleit jeg hvertfall med online spilling osv pga dårlig signal. Jeg kjøpte meg derfor http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=580427 og istede for å bruke den som trådløs router instalerte jeg DD-WRT og brukte den som en repeater. Jeg satte den sånn ca midt mellom rommet mitt og modemet, og det funket utrolig bra. Aldri slitt med noe problem angående signal. Lag i spill osv siden den gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...