Andreassen96 Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Hei, jeg sliter med å finne ut et brukbart program, eller nettside der jeg kan skrive inn noen verdier til suben, og få anbefalt kassevolum. så det jeg skal lage er en 6. ordens båndpasskasse, men har ikke peiling på hvor stor de to kamrene bør være. Qts - total kvalitet faktor: 0,53 QMS - Mekanisk Q: 6.06 QES - Elektrisk Q-faktor: 0,58 Vas - tilsvarende volum [L]: 11 MMS - Mekanisk masse av membran og Free Air Load: 264,8 CMS - mekanisk fjæring ratio (x 10-4 m / N): 0,07 BL - fluks : 18,5 Re [ohm]: 3,2 Ohm Le - den induktans av voice coil 1 kHz [MH]: 2,49 : Fs - resonansfrekvensen dynamikken [Hz]: 39 her er noen av dataene, som jeg så langt har brukt og funnet ut at suben passer best i bassrefleks eller 6.ordens båndpasskasse, men jeg vet jo ikke noe om hvordan jeg skal finne ut/beregne volumet. setter pris på hjelp Endret 9. september 2011 av skodaboy Lenke til kommentar
Andreassen96 Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 og dere kan selvfølgelig prøve å finne elementer med liknende data og se hvilket kassevolum som er anbefalt. på forhånd takk Lenke til kommentar
Andreassen96 Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 nå har jeg funnet et program, bassbox 6 pro, som sier at kammer nr.1 skal være 26 liter, og kammer nr. 2 skal være 9 liter... men det må jo være helt feil... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Du må vel finne elementets FS (free air resonant frequency) for å få til dette... http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver Lenke til kommentar
Andreassen96 Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 fs står jo der ? er det noe annet ? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Nå står det der ja, men det gjorde ikke det tidligere Skal bare være å fylle det inn i programmet da... Jeg kommer da frem til 11 liter pr kammer, og frontkammer port på 8cm x 33,3cm (så denne må vinkles hvis det i det hele tatt er mulig å få den inn) og bakkammer port på 8cm x 14,1cm Som du ser, så blir ikke dette spes bra, med tanke på lengde på rørene og blåselyder. Bassrefleks passer mye bedre. 40liter og port på 10cm x 41,5cm.... Lenke til kommentar
Andreassen96 Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 men det må være båndpass, grunnet plassering ute på planet på.en pickup, og suben får jo ikke plass inni viss kamrene skal være 11liter. Dett nærmeste jeg tror kan være noenlunde rett, er 20 l i det ene og 40i det andre kamret. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Er jo bare til å prøve da med en provosorisk kasse. Bruk porter med avrundede kanter for å unngå blåselyd. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Du ser hvordan frekvenskurven blir med 20 liter og 40 liter i winisd, og du kan velge størrelse og fasong på portene. Og med de målene så får du en voldsom topp på 100hz, og røret for det bakre kammeret skal være 1,4 METER langt... Hvis du derimot velger 20 liter i front og 60 liter bak, og tuner til 60hz og 30hz, så vil røret til font bli 10x26cm og bak 10x37cm Kurven vil da se slik ut: kurve.bmp Lenke til kommentar
Andreassen96 Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 ja jeg ser den, men nå har jeg tunet den til 75 og 30 hz, og da blir det slik , og med normale lengder på rørene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå