Gå til innhold

Klar for hest, men hva med hesterase?

Anbefalte innlegg

Heihei.

Jeg er ei hestejente som har holdt på med hest i 6-7 år. Har hatt forhest i snart 2 år, men føler jeg er klar for en egen hest. Men hva med hesterase? Det jeg ville mest brukt den til er kanskje tur og noe sprang. Hadde vært kult med en som kunne hoppe litt i skogen også ;p Er 1, 55 m lang, så vil ikke ha en mega stor hest, men heller ikke en liten ponni. Så hva tror dere ville passet meg best?

Endret av linejw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg å holde deg unna alle typer løpshester uansett hvor fine de enn måtte virke, med mindre du virkelig er erfaren og kan holde kustus på en til tider gal hest. Det finnes selvsagt unntak, men de er veldig vanskelig å finne.

Jeg vil anbefale deg fjording, islandshest, nordlandshest, welch cob. Eller kanskje en sportsponny/hest.

Det finnes kjempemange hester til salgs i norge og finn.no er en fin side å finne de på.

Jeg vil også anbefale deg å få hjelp til kjøp av hest. Jeg ble ukritisk forelsket i min forrige hest og den hadde en rygg så lang som et vondt år og var veldig vanskelig å ri i dressur.

Finn et par hester på nettet og vis de til en trener i ditt område. Spør og grav.

Og viktigst av alt - full veterinær sjekk ved kjøp. Inklusive helt ferske bøyeprøver!

Lenke til kommentar

Hvilke raser har du drevet med tidligere da?

Jeg har drevet mest med new forest i 1 år, siden det er forhesten min. Men har jo også gått på rideskole i noen år, og da har det vært fra små welsh ponnier, til haflinger til store fullblodshester. Så det er veldig forskjellig, men mest new forest.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å holde deg unna alle typer løpshester uansett hvor fine de enn måtte virke, med mindre du virkelig er erfaren og kan holde kustus på en til tider gal hest. Det finnes selvsagt unntak, men de er veldig vanskelig å finne.

Jeg vil anbefale deg fjording, islandshest, nordlandshest, welch cob. Eller kanskje en sportsponny/hest.

Det finnes kjempemange hester til salgs i norge og finn.no er en fin side å finne de på.

Jeg vil også anbefale deg å få hjelp til kjøp av hest. Jeg ble ukritisk forelsket i min forrige hest og den hadde en rygg så lang som et vondt år og var veldig vanskelig å ri i dressur.

Finn et par hester på nettet og vis de til en trener i ditt område. Spør og grav.

Og viktigst av alt - full veterinær sjekk ved kjøp. Inklusive helt ferske bøyeprøver!

Tusen takk! :) welsh cob er også noen fantastiske hester som passer perfekt til det jeg vil bruke den til, men fortsatt veeldig usikker.. uansett, dette er noe jeg må tenke veldig mye på!

Lenke til kommentar

Ok. Som en annen sa, ikke tenk på å ta en tidligere løpshest, de er så grusomt stressende å ha med å gjøre, de har jo løp i blodet. Er du vant med islandshester? De kan være ekstremt sta og de har masse personlighet, men de kan og være herlige.

Har ikke tenkt på en tidligere løpshest ;) Har ridd litt på islandshest, men ikke noe særlig. Har egentlig ikke satt meg så veldig inn i rasen. Som du sier, kan de jo være herlige med masse personlighet. Som jeg sa i stad, så er dette jeg må tenke masse i gjennom! Er ikke bare 1-2-3, så har du en hest.

Lenke til kommentar

Ja, jeg VET det er utrolig mye ansvar å ha hest! Dette har jeg tenkt igjennom i lang tid og snakket masse med mamma, så dette er ikke noe nytt for verken mamma eller meg. Jeg ordner ikke alt dette helt alene, men selvfølgelig mest jeg. Mamma har også en del peiling på hest, så er nok ikke helt alene om ha hesten.

Og hvorfor jeg ikke vil fortsette å ha hest på for? Når jeg bare er forrytter, kan jeg selvsagt ikke "bestemme" ditt og datt om hesten. Det er jo selvfølgelig eieren som må forklare hva jeg kan/må gjøre og hva jeg ikke kan gjøre. Som på den forhesten jeg har nå, kan jeg ikke ha sprang uten at eieren er til stede. Men hun er jo aldri i stallen når jeg er det, fordi jeg rett og slett ikke har mulighet for det. Sprang er noe jeg elsker! men får allikevel ikke ha det. Når jeg har en egen hest, er den liksom MIN, jeg BESTEMMER. Derfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...