Gå til innhold

Tradisjonel kristen bønn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik:

Her er Fader Vår TurboEdition:

Himmelske Far!

Led meg ikke inn i fristelse, for fristelsene er mangfoldige i denne verden - og mange faller jeg for, mens andre ikke; og jeg trenger ingen allmektig og allvitende ledsager verken til å lede meg inn i fristelse, eller til å hindre meg fristelsene; Det er unødvendig, for jeg kan tenke selv, og er voksen nok til å ta mine egne avgjørelser!

La alle barn og voksne i hele verden bli friske fra sine sykdommer. Gjør det slik at alle får nok vann og mat, slik at ikke små barn lider unødvendig av sykdommer og plager, som du med letthet kan fjerne med et allmektig knips!

La overtroen dø i de overtroiske sinn, slik at de kan bruke hodet til noe nyttig, istedet for å missbruke hodene sine til tøys og tull.

Gud! At jeg må si dette, da det er noe du burde ha ordnet med helt fra starten av. Å be deg om å la viljen din skje på jorden som i himmelen, det burde jo være unødvendig? Hvorfor skjer ikke viljen din på jorden slik som i himmelen? Vil du ikke, eller vil du ikke enda?

Siden jeg og fruen går på butikken og handler inn mat hver uke, slik at det alltid er brød og få, hvorfor skal jeg da be deg om det? Jeg tror jeg heller sier: Du trenger ikke gi oss i dag vårt daglige brød, for det kan vi skaffe oss selv på butikken.

Jeg har ikke gjort noe galt i det siste, så be deg om tilgivelse nå, det syntes jeg er upassende. Og om jeg har gjort noe galt tidligere, og du ikke personlig er involvert, da blir det jo litt dumt å be deg om og tilgi meg, når jeg ikke har gjort deg noe.

Den som tilgir meg, den skal jeg også tilgi.

Fjern alt det onde i verden, og helst med en gang.

Amen.

Endret av turbonello
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For en gangs skyld er IHS den eneste som holder seg til topic :)

Tips: trådstarter spør ikke om han burde be, han spør hvordan.

Men det er jo lett å svare på. Det er meget kjent, men jeg kan gjenta det;

Man setter seg ned på knærne ved siden av senga, så bøyer man seg over senga med armene foran seg, og folder hendene. Når man folder hendene, så oppretter man telefonisk kontakt med Den aller Høyeste Gud (Tekopp, spagetti, eller what ever you wish), som er der hos deg, og som er villig til å lytte til det du måtte ha på hjertet.

Dette er hvordan. Den som faktisk hører på deg, er ditt indre vesen, det dypeste i deg selv, som man også kan kalle; Gud, eller Det Gode som Platon kalte det.

I alle tilfeller er bønn en slags meditasjon; Selvrefleksjon hvor man tar opp det man bekymrer seg over, eller det man har gledet seg over i løpet av dagen. Det kan faktisk være godt å meditere/be på denne måten, og hjelpe en selv psykisk; Og det gjelder både troende og ikke troende: Det har en psykologisk effekt; Man åpner opp en liten dialog med seg selv hvor man reflekterer litt over dagen og dagens hendelser - for eksempel hva man har gjort bra, og hva man kunne gjort bedre. Det siste eksemplet lærte jeg fra pytagoras. =)

Her er en artikkel fra forskning.no om meditason;

http://www.forskning.no/artikler/2010/mars/243985

Meditasjon og bønn er ofte mye av det samme, og da mener jeg når man gjør det stille for seg selv, og reflekterer. Enten man gjør dette fordi man tror at man blir hørt av et høyere vesen, eller fordi man gjør det for å kommunisere med sitt eget "høyere vesen" så går det for det samme; Begge deler føler til litt sjele-ro eller orden i sinnet - eller i alle fall har som mål å gjøre det. Det jeg mener er at man kan ha glede av det selv om man ikke er kristen eller tror på noen "Gud", eller om man tror på Guden i seg selv... Fordi dette i bunn og grunn er meditasjon; en selvrefleksjon der hvor du sier hva du ønsker, og hvor du er ærlig og oppriktig; Hvem juger vel til seg selv, eller til Gud dersom man tror på en Gud? -Det du sier til deg selv da, eller til Gud om du vil, det blir festet i underbevisstheten, slik at du underbevisst vil komme til å arbeide for å få ønskene oppfylt: Det er på denne måten og av denne grunnen jeg tror at mange også får bønnene sine oppfylt: Man etterstreber ønskene man har bedt om, underbevisst. Men selvsagt har det ikke med noen overjordisk Gud å gjøre, men det har noe med oss selv og våre tanker, og hvordan sinnet vårt fungerer, samt hva vi gjør ut av det selv.

Vel. Nå vart det mer filosofering enn det jeg hadde tenkt på forhånd. Noen som syntes jeg har ett eller annet godt poeng her?

:) Eller er det motsatt?

Endret av turbonello
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...