Lexiboij Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Hei, jeg har begynt å gå bort ifra auto på mitt Nikon D80 kamera, men sliter med å ta bilder når jeg velger M. Bildene blir helt svarte om jeg ikke bruker blits og de blir veldig mørke. Jeg har skrudd litt på de 2 hjulene på høyre side av kameraet. Har også prøvd å sette på samme innstillinger som når jeg tar bilde med Auto. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Vil anbefale å starte i A - så velger du blender og kameraet velger lukker. Les guiden om blender, lukker og ISO, så du får en grunnleggende forståelse av konseptene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Hvis du skal skyte i innelys så skal du veldig opp i lukkertid og/eller ISO for at det ikke skal bli veldig mørkt. Sett kameraet i P uten blits, og så ser du hva kameraet ville valgt i så dårlig lys. Innefotografering i dårlig lys: tre valg: enten blits, veldig opp i ISO eller lang lukkertid på stativ. Endret 7. september 2011 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 I manuell har du eksponerings-kontrollen og den gir deg en indikasjon på om du har riktig eksponering. Den ser slik ut +1----|---- -1, du skal alltid prøve å ha den i mitten for og få korrekt eksponering i forhold til omgivelsene, når du begynner og forstå dette kan du utforske ytterkantene. Du balansere eksponeringen med og bruke lukker,blender og iso. Men ville nok heller begynt med blender-prioritert program og la kameraet bestemme lukker. Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Takker for tipsene, blir spennende å se om jeg får til bedre bilder etterhvert nå. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 I motsetning til de to over vil jeg anbefale at du begynner på M, og blir på M. Du skyter digitalt, og du kaster ikke bort noe på å prøve deg frem. For å gjør dette lettere er det tre ting du bør vite om: 1: Lave ISO-tall krever mere lys. For hver gang du dobler ISO-nivået så blir bildet en EV (Exposure Value) lysere. Finn ut hvor høy ISO-verdi kameraet ditt klarer før du synes bildestøyen ødelegger bildet, og gå aldri over denne verdien med mindre du må. 2: De tre verdiene du kontrollerer (ISO, lukkertid og blender) er knyttet sammen, og dersom du flytter en av verdiene et helt hakk så må du flytte en annen verdi i motsatt retning på EV-skalaen for å få tilnærmet samme eksponering. Eksempel: Om du er ute og tar bilder på en normal solskinnsdag og skyter med instillingene 1/125, f16 og ISO 100, og ønsker litt mindre dybdeskarphet, setter du blenderen til f11. For å unngå at bildet da blir overeksponert, fordi f11 slipper til mer lys enn f16, blir du nødt til å enten sette ned ISO-verdien til 50 (se første punkt), eller sette opp lukkertiden til 1/250 (lukkertid fungerer i likhet med ISO-verdier på den måten at en dobling eller halvering av tiden flytter eksponeringen ett hakk på EV-skalaen). 3: Sunny 16. Google dette, og les. Igjen; du har et digitalkamera. Er du usikker på eksponeringen kan du bare ta et prøvebilde og se, og justere derifra. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 I motsetning til de to over vil jeg anbefale at du begynner på M, og blir på M. Du skyter digitalt, og du kaster ikke bort noe på å prøve deg frem. For å gjør dette lettere er det tre ting du bør vite om: Jeg ville valgt å høre på de to over jeg. Å gå direkte på M ute å ha peiling på hva du gjør blir det samme som å prøve å løse en ligning med flere ukjente med en gang. Les litt om blender, ISO-verdi og lukkertid og hva de gjør med bildene i tillegg til å endre eksponeringen (lysmengde). Prøv deg frem på kamera for å se hvordan de forskjellige parameterene påvirker bildet i praksis før du begynner på M for alvor. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Å gå direkte på M ute å ha peiling på hva du gjør blir det samme som å prøve å løse en ligning med flere ukjente med en gang. Kunne kanskje vært enig med deg om flertallet fortsatt brukte film. Men egentlig ikke da heller. Å lære seg M tar ikke lang tid, særlig ikke når kameraet ditt har en lysmåler som faktisk på et øyeblikk kan vise deg nøyaktig hvordan eksponeringen vil se ut. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Å gå direkte på M ute å ha peiling på hva du gjør blir det samme som å prøve å løse en ligning med flere ukjente med en gang. Kunne kanskje vært enig med deg om flertallet fortsatt brukte film. Men egentlig ikke da heller. Å lære seg M tar ikke lang tid, særlig ikke når kameraet ditt har en lysmåler som faktisk på et øyeblikk kan vise deg nøyaktig hvordan eksponeringen vil se ut. Å lære å ta bilder handler ikke bare om å ta rett eksponering, hvis det var slik hadde jeg nok vært enig med deg. De forskjellig innstillingen påvirker også bilder på andre måter. Å drive å knipse i M, rotere på to jul for å se på om bildet blir lysere eller mørkere mener jeg er en absolutt blindvei for de som skal lære å fotografere. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Nei, jeg bryr meg sjeldent om korrekt eksponering. Når jeg er ute og tar bilder måler jeg lyset i skyggene og i sollyset, finner de riktige blenderverdiene, setter lukkertiden, legger lysmåleren i lomma og tar bilder til lyset endrer seg. Da trenger jeg ikke bry meg om at kameraet gjør ditt og datt fordi det plutselig kjørte en hvit bil forbi. Jeg vet at 90% av bildene er nogenlunde korrekt eksponert. Grunnen til at jeg mener man bør lære seg manuell så fort som mulig er fordi lyset er det nest viktigste en fotograf må ha kunnskap om (det viktigste er form). Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg vil også anbefale blenderprioritet. Personlig bruker jeg nesten kun M dersom det er veldig vanskelig lys. Francis Lenke til kommentar
Brikka Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Slutter meg til de som fraråder deg å bruke M. Særlig når det er klart at du ikke aner hva du driver med. Jeg forstår ikke hvorfor de anbefaler det i det hele tatt. Kanskje de synes det er tøft. Skikkelig hardcore: Foto-gutta-boys. Du skal være svært erfaren for å behøve å bytte ut eksponeringsautomatikken med M. Bruk f- eks. blenderprioritet. Da har du full kontroll på både blender og lukker, og bildene blir i hvert fall noenlunde korrekt eksponert. Trenger du å kompensere er det flere enkle måter å gjøre det på. Sjekk gjerne histogrammet. Brikka 1 Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Artig at når jeg foretrekker/anbefaler en annen arbeidsmetode så er jeg "tøff" og "skikkelig hardcore". Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Artig at når jeg foretrekker/anbefaler en annen arbeidsmetode så er jeg "tøff" og "skikkelig hardcore". Ta komplimentene når du får dem.. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Artig at når jeg foretrekker/anbefaler en annen arbeidsmetode så er jeg "tøff" og "skikkelig hardcore". Du foreslo ikke en arbeidsmetode, du foreslo å knipse i M. Arbeidsmetoden kom du med senere, en metode man må være litt erfaren for å bruke noe trådstarter tydelig ikke er når han/hun ikke vet hva julene er til. Du forslår en arbeidsmetode for erfarne, vi andre foreslår metode for å lære seg kamera. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Jeg er ikke så veldig erfaren, og har lært meg å bruke kameraet mitt ved å bruke M. Jeg har riktignok ikke et valg på det kameraet jeg bruker mest, men hver gang jeg bruker X100en min nå bruker jeg alltid M, og skulle ønske jeg begynte med det tidligere. Da hadde jeg kanskje vært erfaren. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Artig at når jeg foretrekker/anbefaler en annen arbeidsmetode så er jeg "tøff" og "skikkelig hardcore". Jeg er ikke sikker på om jeg ville ha brukt de ordene. Jeg tenker mer på "fanatisk" og "ekstrem" Det er noen få der ute som har hatt suksess med gå rett over til manuell. Etter å ha vært sammen ent relativt stort antall nybegynnere, så kan jeg med hånden på hjertet si at det å gå rett på manuell, er generellt sett en dårlig ide. For de fire som dette virket for, de er allerede har på Akam og prøver å selge inn metoden Det de fleste gjør i M, er jo å stille på blender og lukketid slik at kamera er fornøyd. Og da synes jeg det er like greit å bruke A(Av) eller S(Tv), så er det en knapp mindre å holde styr på. 2 Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Artig at når jeg foretrekker/anbefaler en annen arbeidsmetode så er jeg "tøff" og "skikkelig hardcore". Jeg er ikke sikker på om jeg ville ha brukt de ordene. Jeg tenker mer på "fanatisk" og "ekstrem" Seriøst? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Jeg er ikke så veldig erfaren, og har lært meg å bruke kameraet mitt ved å bruke M. Jeg har riktignok ikke et valg på det kameraet jeg bruker mest, men hver gang jeg bruker X100en min nå bruker jeg alltid M, og skulle ønske jeg begynte med det tidligere. Da hadde jeg kanskje vært erfaren. Mer erfaren, med hva da ? Så lenge man vet hva blender, lukker og iso gjør har man den erfaringen man trenger, det og tolke lyset riktig er mer viktig. Forstår ikke hva som er viktig med og kunne justere alle parameterne manuelt individuelt, vil man ha et uttrykk i bilde som er avhengig av riktig blender så justerer man blenderen slik og lukkertiden justeres automatisk i forhold til det, eventuell kan man over/undereksponere litt i tillegg for å få riktig eksponering i forholdt til uttrykket i bildet. Jeg bruker kun manuell i samsvar med blits. Kan hende grunnen til at jeg ikke forstår dette er at jeg sjeldent bruker mange minutter på hvert bilde jeg tar, har ikke tålmodighet til å tukle i timevis Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Det gjør ikke jeg heller. Flytter blenderringen fra f16 til f8 når jeg går inn i et område med skygger (når det er solskinn ute). Jeg er ikke så god på tidsberegning, men det dreier seg i hvert fall ikke om mer enn en time per hakk på blenderringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå