Sir-Allistair Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Nå er det ikke mange årene siden mobiltelefonen var en uaktuell spillplatform(for min egen del uansett) sammenlignet med f.eks. Ds eller Psp. Men i det siste har det skjedd mye mtp ytelsen og skjermkvalitet osv på mobilene. Likevel virker det som at mange kvier seg for å satse på større spill enn hjernetrim o.l. Nå tenker jeg generelt. Vet at ios får endel "vanlige" spill. Personlig synes jeg at Gameloft har vist at det et fullt mulig, men hvorfor satser ikke flere på samme måten? Er det fortsatt slik at mobilen er forbeholdt små historieløse vente-på-bussen-spill? Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Ved større spill blir jo gjerne utviklingen mye dyrere, som igjen fører til at de må høyne prisen for spillet. Attpåtil er det en stor sjanse for at spillet blir dårlig tatt i mot og synker stille ned i Steve Jobs' locker. Med andre ord er det tryggere å satse på enkle, "vente-på-bussen"-spill som ikke koster all verden, hverken for utvikler eller kjøper. Man kan også ta i betraktning den enorme suksessen Angry Birds fikk. De beviste at det ikke skal så mye til før man tjener bøtter med cash for et spill til 6, nå 7, kroner. Mange der ute vil sikkert ha en bit av den kaken, men da må idéen være simpel og avhengighetsskapende. My two cents. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Om ein skal sjå GameLoft som eit døme på ein mobilspelutviklar som "gjer det rett" med "seriøse" spel, er det ikkje rart mobilen er ein stigmatisert plattform. Alle titlane deira er ekstremt derivative, blotta for inspirasjon, og lid - som alle mobilspel meir komplekse enn Angry Birds - under ikkje-optimale styreløysinger, i eit fånyttes forsøk på å kompensere for eit manglande analogt styrekomponent. At ein kan feste ein sugekopp-pinne på skjermen hjelp ikkje, sidan spela må utviklast med omsyn til dei som ikkje har ekstrapinne. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Ved større spill blir jo gjerne utviklingen mye dyrere, som igjen fører til at de må høyne prisen for spillet. Attpåtil er det en stor sjanse for at spillet blir dårlig tatt i mot og synker stille ned i Steve Jobs' locker. Med andre ord er det tryggere å satse på enkle, "vente-på-bussen"-spill som ikke koster all verden, hverken for utvikler eller kjøper. Man kan også ta i betraktning den enorme suksessen Angry Birds fikk. De beviste at det ikke skal så mye til før man tjener bøtter med cash for et spill til 6, nå 7, kroner. Mange der ute vil sikkert ha en bit av den kaken, men da må idéen være simpel og avhengighetsskapende. My two cents. Ja, det er tryggest å lage enkle spill. Men finnes det ikke snart et marked for litt mer avanserte spill som kan koste litt mer? Hvis et av de store selskapene hadde turt å satse på det, så ville det garantert ha blitt skrevet endel om det og det i seg selv er nok reklame til at mange ville fatta interesse. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Om ein skal sjå GameLoft som eit døme på ein mobilspelutviklar som "gjer det rett" med "seriøse" spel, er det ikkje rart mobilen er ein stigmatisert plattform. Alle titlane deira er ekstremt derivative, blotta for inspirasjon, og lid - som alle mobilspel meir komplekse enn Angry Birds - under ikkje-optimale styreløysinger, i eit fånyttes forsøk på å kompensere for eit manglande analogt styrekomponent. At ein kan feste ein sugekopp-pinne på skjermen hjelp ikkje, sidan spela må utviklast med omsyn til dei som ikkje har ekstrapinne. Som du sier bidrar nok Gameloft endel til det dårlige rykte mobilspill har, med sine generiske og halvhjerta titler. Men de har et par gode spill imo og jeg ser ikke mange andre som vil gjøre et bedre forsøk. Når det gjelder mangel på knapper og slikt, så trenger ikke det å være en begrensning. Rpg f.eks. fungerer bra uten. Endret 7. september 2011 av Sir-Allistair Lenke til kommentar
Mightyers Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Jeg føler spill mulighetene på mobil er forferdelig begrenset. På de fleste smart telefoner, utenom : Sony Ericsson Play. Utenom denne, føler jeg mobiler er begrenset til spill hvor du trykker på skjermen for å utføre handlinger. Med de relativt små skjermene smart telefoner har, blir mulighetene ekstremt begrenset i forhold til en PC hvor du har en mus, tastatur og evt. annet utstyr du kan legge til. Jeg greier ikke å fatte at flere spår at mobilene vil ta over mye av spillingen, for det tviler jeg på. Blir akkurat som forskerne som spådde at internett ville dø etter ett par år. For min del blir "spilling" på den stasjonære PCen min. Ser ikke for meg SW:TOR, COD, BF3 på mobil, og det tror jeg ikke andre gjør heller. Endret 8. september 2011 av Mightyers Lenke til kommentar
Hratgard Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 De "avanserte" eneste spillene jeg ser for meg at kan fugnere skikkelig på touchscreen mobiler er turnbased strategi spill. X-Com (UFO Enemy Unknown), Jagged Alliance, Battle Island. Turned based rollespill. Alt som er realtime på mobil sux bigtime. På iPhone, så er det per dags dato kun Soduku som fungere som spill . Greit at Rage og Infinty Blade har imponerde grafikk etc for en telefon å være. Men det er jo triste spill. Har enda til gode å få et skikkelig bra turnbased spill til telefon. Det fins noen som Highborn turnbased spill, som Highborn, men ingen av dem er noe bra. Heros of Might and Magic 6 på mobil hadde funka. =) 1 Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg vil tippe mobilen mer eller mindre forsvinner ut av markedet for "seriøse" spillere. I stedet får vi mulighet for å bruke håndholdte konsoller som PS Vita og 3DS som telefon. Vi har allerede muligheten til det via Skype, men jeg vil tippe vi får en ny håndholdt konsoll som er en blanding av vanlig håndholdt konsoll og mobil. Da kan vi bruke den som håndholdt konsoll om vi vil, mobil om vi vil eller begge deler om vi vil. Problemet er bare at den må være så kraftig som mulig og så billig som mulig. Det er en kjip kombinasjon for utviklerne, men teknologien blir billigere og billigere. Sony, Microsoft eller Nintendo må slå seg sammen med et av mobilselskapene og dele fortjenesten, så det er en viss risiko å ta. Men når noen gjør det kan resultatet bli meget bra. Det gjelder bare å få folk til å kjøpe det. Sony Ericson Play var en bra start, men ikke på langt nær bra nok. Nokia prøvde seg også med en spillmobil for noen år siden uten hell. Men hva om Nokia og Sony slår seg sammen? Da snakker vi. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg må si meg enig med Hratgard, typen spill må tilpasses de begrensede kontrollmulighetene. X-Com (UFO Enemy Unknown) og Heroes of Might and Magic må være spill som passer ypperlig til telefonen. Det er i tillegg spill hvor du kan starte/stoppe når som helst uten at det gjør noe. Nå skal det sies at man kan spille x-com på mobilen: "Just get the app psx4droid, download the xcom rom, then bam play xcom on cellphone" Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Der er du inne på noe veldig interessant, vikingkylling. En sammensmelting av telefoner og håndholdte konsoller er i essens nettopp det jeg ønsker. SE Play er en bra start, men mangler spillutvalget. Hvis den kunne spilt psp spill(noe det er snakk om at skal bli mulig) vil den komme mye nærmere å være en sammensmelting som tidligere nevnt. Ellers håper jeg også på mer samarbeid blant de forskjellige produsentene. Nå har jo MS og Nokia gått sammen, men det jeg etterlyser finnes ikke i den retningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå