Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Halsbetennelse

TukkiMukki

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg sliter veldig mye med halsbetennelser.

Har lest at viss man har 2-3 halsbetennelser årlig kan man fjerne mandlene. Det er vell ca så mange jeg har på 1- 2 mnd..

Jeg er så utrolig lei av vond hals! Jeg sliter mest med virus, dvs at jeg får ikke noe behandling for det. Går på halstabeletter som ikke virker. Har prøvd det som er der ute av repsisl, Cura Med, noen apotek greier osv osv.

Blir en del fraværsdager i og med at jeg ofte har høy feber i tillegg.

Så det jeg lurer på er :

-Er jeg i ''gruppen'' til og fjerne mandlene?

-Hva innebærer det?

- Har du gjort det? Fortell gjerne historien din!

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke noe du kan ta for å gjøre halsen bedre. Alt de selger reseptfritt på apoteket er ikke annet enn sukkertøy.

Du vil nok absolutt kvalifisere til å få mandlene fjernet hvis du er så plaget, det er bare å snakke med fastlegen og få en henvisning til en øre,nese, hals spesialist.

Lenke til kommentar

Det skal nevnes at jeg også var ekstremt plaget med hovne mandler frem til jeg ble henvist til spesialist da jeg var i begynnelsen av tyveåra. Det ble aldri noe operasjon da jeg etter den konsultasjonen har hatt hovne mandler 1 gang og jeg er nå midt i førtiåra. :!:

Det er mulig at mandlene blei skremt av alt snakket om operasjon. Mest sannsynlig er det nok at jeg vokste det av meg, noe spesialisten sa at var veldig vanlig.

Lenke til kommentar

Kort fortalt og ikke uttømmende. Kriteriene for å fjerne mandlene varierer mellom helseforetakene og fra år til år. I all hovedsak er det spesialisten på sykehuset som tar avgjørelsen. Der er noen grunnleggende vilkår som skal være oppfylt: Flere halsinfeksjoner innenfor en 12-måneders periode der det har vært behov for en eller flere antibiotikabehandlinger. Resten er skjønnsvurderinger der en ser på størrelsen av mandlene, kronisk betennelsestilstand, illeluktende, eller andre plager.

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg er generelt imot å fjerne kroppsorganer fordi dem som regel er der av en funksjonell årsak.

Jeg synes det tas alt for lett på å fjerne f.eks mandler og galleblære, da dette får ganske kjedelige konsekvenser. Mandlene har bl.a. en viktig funksjon i å beskytte hjernen, og heldigvis har helseforetakene etterhvert blitt mer betenkte på å fjerne dem.

Synes du heller burde forsøke å komme til roten av problemet ditt og prøve å beholde mandlene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...