Grogg Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Har nylig kjøpt ASUS N55SF som i følge en bruker her inne har Atheros nettverkskort som er veldig dårlig. Dette er et irritasjonsmoment da min 5 år gamle laptop har bedre nettdekning enn denne. Ser nå etter laptop til mamma, og titter på ASUS X53SV. Hvordan finner jeg ut om denne laptopen har Intel eller Atheros nettverkskort, og er det slik at Intel alltid er bedre? Hvordan sjekker man sånt? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage=en&p=3&m=X53Sv&s=114&hashedid=n/a&os=&no=1773 Lenke til kommentar
Bit33 Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Har nylig kjøpt ASUS N55SF som i følge en bruker her inne har Atheros nettverkskort som er veldig dårlig. Dette er et irritasjonsmoment da min 5 år gamle laptop har bedre nettdekning enn denne. Ser nå etter laptop til mamma, og titter på ASUS X53SV. Hvordan finner jeg ut om denne laptopen har Intel eller Atheros nettverkskort, og er det slik at Intel alltid er bedre? Hvordan sjekker man sånt? Hei! Trykk på Windows tasten+Pause-->Velg Enhetsbehandling->Velg Nettverkskort Nei, det er ikke slik at Intel alltid er bedre.. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Har nylig kjøpt ASUS N55SF som i følge en bruker her inne har Atheros nettverkskort som er veldig dårlig. Dette er et irritasjonsmoment da min 5 år gamle laptop har bedre nettdekning enn denne. Ser nå etter laptop til mamma, og titter på ASUS X53SV. Hvordan finner jeg ut om denne laptopen har Intel eller Atheros nettverkskort, og er det slik at Intel alltid er bedre? Hvordan sjekker man sånt? Hei! Trykk på Windows tasten+Pause-->Velg Enhetsbehandling->Velg Nettverkskort Nei, det er ikke slik at Intel alltid er bedre.. Dette kan man jo bare gjøre om man allerede har maskinen. Det snakkes her om en maskin som kanskje skal kjøpes. Jeg har sett litt etter både hos Asus Norge og Asus' internasjonale nettsider, men kan ikke finne noen info om hvilken trådløsmodul som benyttes på Asus X53SV. Det letteste er vel å prøve å ta kontakt med teknisk avdeling hos en eller annen forhandler, og spørre en av de som driver og utfører service og reparasjoner på maskinene. Eller vente på at noen som allerede har X53SV poster her og forteller deg det. Intel's trådløsmoduler er ikke alltid best - men svært ofte . Endret 7. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Bit33 Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Har nylig kjøpt ASUS N55SF som i følge en bruker her inne har Atheros nettverkskort som er veldig dårlig. Dette er et irritasjonsmoment da min 5 år gamle laptop har bedre nettdekning enn denne. Ser nå etter laptop til mamma, og titter på ASUS X53SV. Hvordan finner jeg ut om denne laptopen har Intel eller Atheros nettverkskort, og er det slik at Intel alltid er bedre? Hvordan sjekker man sånt? Hei! Trykk på Windows tasten+Pause-->Velg Enhetsbehandling->Velg Nettverkskort Nei, det er ikke slik at Intel alltid er bedre.. Dette kan man jo bare gjøre om man allerede har maskinen. Det snakkes her om en maskin som kanskje skal kjøpes. Jeg har sett litt etter både hos Asus Norge og Asus' internasjonale nettsider, men kan ikke finne noen info om hvilken trådløsmodul som benyttes på Asus X53SV. Det letteste er vel å prøve å ta kontakt med teknisk avdeling hos en eller annen forhandler, og spørre en av de som driver og utfører service og reparasjoner på maskinene. Eller vente på at noen som allerede har X53SV poster her og forteller deg det. Intel's trådløsmoduler er ikke alltid best - men svært ofte . Hvis man står i butikken så kan man faktisk gjøre det. Hvis man lurer på noe så er det bare å ringe! Håper ikke det byr på utfordringer. Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Takk for svar. Jeg vet nå hvordan man sjekker eget nettverkskort. Kjekt å vite. Men det hjelper meg dessverre ikke så langt på vei i denne problemstillingen ettersom jeg ikke vet om butikker som selger denne maskinen - kun nettbutikker. Jeg ringte MPX før jeg lagde denne tråden for å spørre om nettopp dette, men personen i kundeservice kunne ikke svare meg. Får kanskje bare kjøpe maskinen for så å se om den duger eller ikke. Det negative med det er at det blir muligens ekstra jobb og stress for mamma, noe som er ganske uheldig. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Nå skal jeg komme med et lite stalltips her. Om dere leser det første svaret i denne tråden så vil dere se en link. Den kan med fordel klikkes på. Da vil man på magisk vis bli tatt til en supportside hos Asus som omhandler X53sv. Hvis man ser på det første bildet, så vil man se at det benyttes Atheros både på kablet og trådløst nett. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Nå skal jeg komme med et lite stalltips her. Om dere leser det første svaret i denne tråden så vil dere se en link. Den kan med fordel klikkes på. Da vil man på magisk vis bli tatt til en supportside hos Asus som omhandler X53sv. Hvis man ser på det første bildet, så vil man se at det benyttes Atheros både på kablet og trådløst nett. Lykke til. Jeg klikket på linken og tittet på siden, men trodde det kun betydde at testmaskinen, altså maskinen screenshotet var fra, hadde Atheros. Ikke at nødvendigvis X53SV hadde det. Men det er altså det det betyr? Nå skal du få et lite stalltips tilbake. Prøv å dra med deg folkeskikken du forhåpentligvis har i det virkelige liv inn i nettverden. Det gjør alt mye lysere. Lykke til. Setter pris på hjelp altså, men ikke hjelp med syrlige undertoner Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Det er bare å se på X53SV driver download sidene til ASUS (under LAN og wireless). http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=X53Sv&p=3&s=114&os=29&hashedid=66S9OiphOVtPrZNs Her vil du se BÅDE Azurewave LAN Driver for LAN og trådløst wifi (Azurewave = Atheros) og Intel drivers. Siden drivere er listet opp slik (flere alternativer) betyr dette at laptoppen X53SV kommer med flere produkt nummer (produkt spesifikk kode av X53SV) som har ulike nettverkskort implementasjoner. Din link har modell betegnelse X53SV-SX437V Antageligvis er de billigste versjonene av X53SV med atheros (azurewave). Endret 7. september 2011 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Letteste metode som ikke er avhengig av å se på specs på nettet (som kan variere mellom forskjellige utgaver av samme modell) er via device manager. Der er det jo veldig enkelt å se om det er intel eller atheros da det enkelt nok vil stå i listen. Skal du vite mer spesifikt om hvilken chipset som er i bruk osv. så kan du gå i detaljer på enheten - gå til hardware ID - og fin tallet bak "DEV" (normalt fire bokstaver/tall). Så søker du den koden her: http://www.pcidatabase.com/ Da skal du få opp veldig spesifikt hvilken modell og chipset osv. som brukes. Dette er forøvrig en veldig nyttig metode for å finne drivere for enheter som du ikke helt vet elelr husker hva er - for uten drivere vil det ikke stå noe mer spesifikt i hovedbeskrivelsen enn f.eks. "nettverksenhet" -Stigma Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 ..... Nå skal du få et lite stalltips tilbake. Prøv å dra med deg folkeskikken du forhåpentligvis har i det virkelige liv inn i nettverden. Det gjør alt mye lysere. Lykke til. Setter pris på hjelp altså, men ikke hjelp med syrlige undertoner Tar til meg den. Nå har jeg nok ikke noe bedre folkeskikk utenfor webben, men det er vel aldri for sent Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Hvis din mor skal bruke pcen til vanlig nettbruk ville jeg ikke anbefalt den Asusen. Denne vil være et bedre alternativ. Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Tar til meg den. Nå har jeg nok ikke noe bedre folkeskikk utenfor webben, men det er vel aldri for sent Hehe! Nei, er aldri for sent. Folkeskikk er et utdøende fenomen, spesielt på nettet, så vi trenger sårt flere på vår side. Join the light side! Hvis din mor skal bruke pcen til vanlig nettbruk ville jeg ikke anbefalt den Asusen. Denne vil være et bedre alternativ. Takk for tips! Mener du at den er bedre, eller tenker du kun på det at den er billigere? For prisen har lite å si da mamma har 10 000 kr disponibelt til laptop, Microsoft Office og printer uansett. Bruker hun mindre bare forsvinner de overflødige pengene. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Spesifikasjonsmessig er den ikke bedre, men den er mer egnet til din mors bruk hvis hun skal bruke den til surfing, facebook, film, spotify osv. Den takler også fint tyngre oppgaver. Det er f. eks. noe unødvendig med det skjermkortet når pcen uansett ikke vil bli brukt til spill. Ting som skjerm, støy og temperatur osv. syns jeg selv er viktig. Hvordan disse to er opp mot hverandre vet jeg ikke. Men det fins nok flere utmerkede pcer i 4000-6000 kroners klassen. Alle pcer med core i3 eller i5 (Sandy bridge) er gode på ytelse og er mer enn gode nok hvis man ikke har spesielle krav. Denne kan også være et alternativ. Endret 11. september 2011 av ^fmj Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Takk for tips! Mener du at den er bedre, eller tenker du kun på det at den er billigere? For prisen har lite å si da mamma har 10 000 kr disponibelt til laptop, Microsoft Office og printer uansett. Bruker hun mindre bare forsvinner de overflødige pengene. Ah, men dette er jo viktige opplysninger. Hvis man da trekker fra 3000 til Office og printer, sånn ca., står vi igjen med 7000 til en god maskin. Da har jeg et konkret forslag til deg: Multicom Xishan W252 Jeg skal også begrunne det. Det er en 15-tommer, som er det beste kompromisset mellom det å ha en god skjermstørrelse og bærbarhet, etter min mening. Samtidig har skjermen oppløsningen 1600x900, som jeg også mener er den ideelle oppløsningen for en 15-tommer. 1366x768 er litt for lavt, og 1920x1080 fører bare til at man svært ofte må drive og zoome både på nettsider og i dokumenter. Skjermen er også matt. Hurra. Begynner vi å se en velkommen dreining fra dette blankskjermtullballet endelig? Den har Intels nyeste integrerte grafikkchip i prosessoren. Klarer det meste godt, også enkel spilling, om det skulle behøves. Samtidig slipper man den ekstra varmen og den ekstra kjølingen som ville vært nødvendig med et separat skjermkort. Den kommer med en hybrid harddisk, dvs. at den har en SSD "cache", som sørger for at oppstart av Windows og de mest brukte programmene skjer hurtigere. Gode tilkoblingsporter for alt mulig er det også. Alt i alt, en god arbeidsmaskin, skal fikse lett det aller meste den blir utsatt for, med unntak av avansert spilling. Etter min mening også et godt kjøp, man får mye for pengene. Og Clevo's kvalitet ligger i det øvre sjiktet blant "consumer" bærbare. (Clevo er altså produsenten av denne og andre Multicom Xishan eller Kunshan laptoper). Jeg har hatt en Clevo selv nå i 2 år. Den har så og si vært i konstant bruk, og fraktet rundt mye. Det har aldri vært noe galt med den, og alt virker som det skal, og alt sitter der det skal sitte. Den ser ikke engang ut som en 2 år gammel intensivt brukt laptop. My 2 cents PS. En ting til. Multicom's "egne" maskiner kommer befriende uten en hel haug av unødvendig bloat- og crapware installert. PS 2: Den fås også i en versjon man kan egendefinere med hardware og utseende, om ønskelig: Multicom Xishan (konfigurerbar) Endret 11. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå