Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig samlivsbrudd. Mann i 30 årene trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Her er situasjonen min. Gift i 3 år, forholdet har vart i 10 år. Vi har 3 nydelige barn som alle er under 7 år. Jeg er en mann i 30 årene som er avhengig av kjærlige ord og fysisk kontakt. Min kona har ikke gitt meg dette på flere måneder. Vi krangler over hver minste detalj, og det er en relativt dårlig stemning i hjemmet. Enkelte dager er det bedre der vi kan kose oss sammen, men det skal ikke mye til før det blir diskusjon og krangler. Vi merker at vår frustrasjon går utover barna, noe vi absolutt ikke ønsker. Min kone er en typisk byjente, som er opptatt av å være urban og bli med på alt som skjer. Hater fjellturer og andre aktiviteter som jeg ønsker å la mine barn få oppleve. Vi er i utgangspunktet veldig forskjellige. Vi har alltid vært sett på som det mest solide forholdet i omgangskretsen, og jeg har selv følt at dette er min sjelevenn. Jeg kunne aldri tenkt meg en annen kvinne, men jeg lurer på hvor lenge dette skal pågå. Jeg er åpen for å prate om situasjonen, men min kone orker ikke. Er redd min verste frykt har kommet, at vi muligens går mot ett samlivsbrudd. Oppi alt dette, må jeg ærlig innrømme at jeg er livredd på tanken av å ikke ha min kone ved min side. Jeg fungerer ikke uten henne, og tror ikke hun fungerer uten meg heller. Noen som har vært borti lignende situasjoner?? Der en føler at en går på veggen, en vegg man absolutt ikke ønsker å treffe.

Trenger noen råd.

Takker så mye for eventuelle råd.

Hilsen en rådvill mann i 30 årene, som føler dette som ett mareritt...

Postet av anonym: b5240064ea1872da7d389359434ca758

Postet av anonym: 87798668d18608c1a4d407262a5a881d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å selv ha vært i situasjonen, høres det ut som om dere trenger ekteskapsterapi.

Som skilsmissebarn kan jeg forøvrig si at "alt" ble bedre når mine foreldre ble skilt. Jeg var da rundt 6 år. Det er bedre å skille seg for å bli lykkelig, enn å holde sammen ulykkelig for "barnas skyld". Barna har langt større glede i 2 lykkelige foreldre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mnja, at hun får mail fra en tilfeldig forumbruker tror jeg nok ikke er den beste måten. Men å få inn en utenforstående kan ofte være lurt, derav anbefalingen om å oppsøke Familievernkontoret.

Men parterapi forutsetter jo selvfølgelig at begge parter er interessert i å delta, og det å få den andre med kan være en utfordring. Et tips kan være at dette er noe som man ikke bør ta opp i konfliktsituasjonene, da man gjerne går i forsvar og ikke tar i mot innspill fra den andre, samme hvor gode de måtte være. En må nok også tørre å gjøre seg sårbar og ydmyk i en slik situasjon - si at man er redd for å miste den andre. Å si det du skriver her kan jo være et sted å starte:

Er redd min verste frykt har kommet, at vi muligens går mot ett samlivsbrudd. Oppi alt dette, må jeg ærlig innrømme at jeg er livredd på tanken av å ikke ha min kone ved min side. Jeg fungerer ikke uten henne, og tror ikke hun fungerer uten meg heller.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, bare at jeg er 17 og ikke bor sammen med dama. Vi har naturligvis ikke barn heller, og har ikke vært sammen like lenge. Min filosofi når det gjelder forhold er at det er veldig dumt å gå fra hverandre fordi man krangler litt, men jeg skjønner jo godt hvor vanskelig det er, særlig nå som jeg er i samme situasjon. Jeg har desverre ikke noe særlig til råd å komme med, vil bare si at jeg føler med deg!

Lenke til kommentar

Takk for ett langt svar, virker som du har satt deg inn i situasjone.

Kan nok med rimelig sikkerhet si at kona ikke er utro, det er vel heller det at vi er mer venner for tiden enn kjærester. Spørsmålet er vel om vi er på vei å skli helt fra hverandre, eller om det er mulig å snu trenden. Jeg spiste nok mangen kameler i begynnelsen av forholdet, der jeg godtok alt. Nyforelskelsen er ofte slik. Skal ha en lengre prat i helgen, så får vi se hvor det går.

Lenke til kommentar

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, bare at jeg er 17 og ikke bor sammen med dama. Vi har naturligvis ikke barn heller, og har ikke vært sammen like lenge. Min filosofi når det gjelder forhold er at det er veldig dumt å gå fra hverandre fordi man krangler litt, men jeg skjønner jo godt hvor vanskelig det er, særlig nå som jeg er i samme situasjon. Jeg har desverre ikke noe særlig til råd å komme med, vil bare si at jeg føler med deg!

Ikke mening å være uhøflig unge gutt. Men du har ikke peiling hva du snakker om.

Postet av anonym: 7a962fc7765b2e457565ade72aad07b2

Lenke til kommentar

Du har et par bra poenger, men jeg synes det er litt preg av katastrofetekning her, sikkert knyttet til at du har brent deg tidligere.

Hverdagslivet tar knekken på sunne forhold

Mnja, etter min mening er hverdaglivet utfordrende for sunne forhold, mens det tar knekken på de usunne.

Ingen sex på lang tid er et faresignal:

Hvis dama ikke slipper deg til på veldig lenge, er det et veldig dårlig tegn.

Selv når man krangler så busta fyker er det normalt å ha sex.

At dama ikke slipper deg til er ofte et tegn på at hun har en annen.

Alternativt straffer hun deg ved å ikke gi deg noe mus.

Men mest sannsynlig har hun en annen.

Mangel på sexlyst kan komme av et utall grunner, og det er svært individuelt hvordan denne påvirkes av konflikter. Å si at hun mest sannsynlig har en annen utelukkende pga. manglende sex blir feil.

Konfrontasjon kan slå ut feil

Hvis dama ønsker å unngå dialog, er dette et veldig dårlig tegn.

Dersom man foretar en slags konfrontasjon, kan dette føre til at du blir dumpa. Rett og slett er det lurt å unngå konfrontasjonslinje angående dette.

Sannsynligvis vil hun da si at hun ikke gidder mer.

Å ikke ønske å snakke om problemer er en veldig vanlig beskyttelsesmekanisme hos mennesker. Det er mest sannsynlig et tegn på at partneren synes det er ubehagelig å snakke om dette - ikke at hun ikke er interessert i å få orden på forholdet. Ja, jeg synes det er riktig å unngå konfrontasjon. Man vil da mest sannsynlig bare kjøre seg ned i det samme sporet som tidligere hvor beskyldninger hagler og begge går i forsvar. Men kommunikasjon skal man ikke unngå - det er jo det som er løsningen her. Så er utfordringen hvordan man får denne i gang igjen, samtidig som man unngår konfrontasjon. Det er ikke lett, men det kan la seg gjøre. Mye handler om at man biter seg litt i leppa og prøver å unngå å gå i forsvar så snart den andre lufter sine frustrasjoner. Og det avhenger mye av hvordan man tar opp et problem. Feks. kan det være greit å si: "Jeg synes det er synd at vi krangler så mye." fremfor: "Nå er du sur igjen!"

Og skulle man ende opp med å bli dumpa når man forsøker å ta opp ting på en konstruktiv måte, da tenker jeg at forholdet nok ikke hadde kunne blitt reddet uansett.

Da er såfall den beste løsningen at du jobber langsiktig mot at forholdet skal kunne bli bedre, da er rett og slett oppskriften å være en falsk, løgnaktig manipulativ jævel på lang sikt, og da må du spise mange kameler :D
Dette høres jo ut som et flott grunnlag for et velfungerende forhold... :roll:

(snip)

Når hun etter en tid har inntrykk av at du har vært fantastisk en periode (la oss si en måned eller to), kan man søke dialog - da funker det mye bedre. Søker man dialogen i den vanskeligste perioden, gir det feil utslag.

Man bør unngå å ta opp problemer i konliktsituasjonene ja, men hvis man må manipulere partneren for å få rom til å få i gang dialogen, da er det ganske så håpløst i utgangspunktet. Men nå skriver TS at de fortsatt har stunder hvor det er bra, så jeg tror jeg ville forsøkt å ta opp ting på en rolig måte da.

At kona "er med på alt" kan være et faresignal(snip)
Igjen høres det ut som du har gått på en smell. Joda, det kan sikkert stemme det, men det er lite konstruktivt å ta dette med seg som et utgangspunkt hvis målet er å få forholdet til å fungere igjen.

Husk på barna!!!!
Ja, for all del, husk på barna. Husk at dersom det skulle ende med et brudd, så er dere i ungenes øyne fortsatt foreldre begge to som de skal forholde seg til på en eller annen måte, og som de fortsatt er lojale ovenfor og glade i. Unger skal ikke brukes som spillbrikker i et samlivsbrudd!
Lenke til kommentar

Da kommer en liten oppdatering.....

Vi har fått tak i leilighet, slik at vi bor annenhver uke med ungene og annenhver uke i leilighet. Samtaler gjennom familievernkontoret er bestillt, så nå er ballen satt igang iallefall.... Kommer tilbake etter hvert...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...