PKGrotnes Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) De fleste bærbare kan ta en eller annen variant av SSD. Det jeg lurer på er om det fins bærbare i dag som er laget spesifikt med tanke på SSD? Det vil si at den har en SSD-kontroller, ikke en harddisk (HD) kontroller som også takler SSD. Som en naturlig følge av dette spørsmålet er om dette er en relevant problemstilling? Har det noe å si om den bærbare er "tunet" for SSD kontra bare å velge en standard HD variant og bytte disken ut med en SSD? Hvis det over ikke er et problem og jeg går til anskaffelse av siste modell SSD for å putte i en bærbar vil det da ikke være begrensninger på hovedkortet/bussen til den bærbare? De nyeste SSDer har 6Gb/s. Har en mistanke om at ikke mange bærbare takler denne hastigheten. (om jeg trenger denne hastigheten eller ei er ikke relevant) Endret 7. september 2011 av PKGrotnes Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) De fleste bærbare PCer i dag takler ikke 6Gb/s. Ei heller vil de nok ikke utnytte en SSD bedre med en "rein" SSD kontroller. Det som gjelder når du skal utnytte opp mot 100% av en SSD er en prosessor som holder følge. Jeg sitter på en gammel HP pc hvor alt egentlig er jævlig dårlig. Det jeg skriver her kommer nesten hakkete ut. Allikevell klarer den og pushe ut 140MB/275MB r/w. Hadde jeg hatt bedre prosessor/RAM hadde jeg pushet ut mer av skrive hastigheten. Endret 7. september 2011 av Refsa Lenke til kommentar
Spectre Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Det finnes nye laptoper nå som har chipset med støtte for sata III / 6Gb/s, for eksempel nye Sony Vaio Z fås med SSD disk med 6 Gb/s som opsjon, chipset i denne er HM67. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets#Core_i_Series_Mobile_chipsets 1 Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 PC'er med SSD koster grisemye i forhold til hardware speccs. Kjøp heller en pc med HDD og en SSD utenom. Sparer MYE penger. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) PC'er med SSD koster grisemye i forhold til hardware speccs. Kjøp heller en pc med HDD og en SSD utenom. Sparer MYE penger. Ja, egentlig, og du vet ikke hvilken SSD som er innmontert før du får maskinen. Noen av de har meget dårlige SSD kontroller løsninger. Mange av de bærbare som er beregnet for profesjonelt bruk, har gjerne mulighet for 3G kort internt, i mini-PCIe sporet. I dette sporet er det mulig å dytte inn en 80 GB SSD. Søk etter "mini-pcie intel 310 ssd". Jeg vet at Lenovo leverer noen maskiner ferdig med en slik løsning, og muligens andre, men det ikke noe problem å gjøre det sjøl. Du burde finne maskiner fra ganske små kroner og oppover som har den muligheten. Alt etter hvilket krav du setter. Da kan du ha en hvilken som helst snurredisk i tillegg. Endret 7. september 2011 av Protest Lenke til kommentar
PKGrotnes Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Takker for svar. Spesielt Spectre som kom med bærbar-eksempel. Såvidt jeg kan se er det ikke noen ennå som markedsfører ren SSD-bærbar, men som opsjon, "støttet" osv. Regner egentlig med at det kommer noen bærbare etterhvert som retter seg mer mot de som søker rene SSD versjoner. Men men. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Som sagt. Ytelsesforskjellen vil uansett bli minimal på en bærbar pc. Om SSD'en leser på 270MB/s eller 370MB/s vil ikke ha noe og si på hvordan du opplever det. Jeg vet ikke hva du skal bruke pcen til, men om det er spilling eller skolearbeid har ikke noe og si. Kjøp en bærbar med ønsket speccs, i7-xxxxm og DDR3 RAM så vil du nok ikke merke forskjell på ytelsen. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Takker for svar. Spesielt Spectre som kom med bærbar-eksempel. Såvidt jeg kan se er det ikke noen ennå som markedsfører ren SSD-bærbar, men som opsjon, "støttet" osv. Regner egentlig med at det kommer noen bærbare etterhvert som retter seg mer mot de som søker rene SSD versjoner. Men men. Tvert imot, håper jeg vi ikke får se for mange bærbare med kun SSD, da det vi trenger, er en kombinasjon: SSD til OS og programmer + snurredisk til lagring. Med mindre prisene på SSD synker drastisk ned til snurredisknivå, selvsagt. Så: Flere bærbare med 2 harddiskplasser, takk. Endret 8. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
PKGrotnes Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Fine kommentarer. Enig i det meste. Spørsmålet mitt var vel om det var maskiner på markedet med SSD kontroller og hovedkort som støtter hastigheten. Skal dog ikke være vanskelig, og er fornøyd med de svar som har kommet. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Denne lappisen er vel noe av det heftigste som er laget. Denne har 3 SSD i RAID og 2 skjermkort av det helt ville slaget, og prosessor fra stasjonær PC. Windows 7 Professional 64 bit Intel X58 chipset Intel Core i7-990X Desktop CPU (6 cores) Nvidia GeForce GTX 580M SLI AMD Radeon HD 6990M CrossFire 17.3“ Full-HD LED-Display (Glare) 12 GB DDR3-RAM (1600 MHz @ 1333 MHz) 3x Intel 510 SSD in RAID0 (SSDSC2MH250A2, each 250 GB) Prisen er også hinsidig, og om du vil ha en slik, så finner du den her.[/url, til en pris av nesten 50 store. http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10596158;c:100560;fl:0 Noe raskere finnes altså ikke, og vet ikke helt hva du mener; "med SSD kontroller og hovedkort som støtter hastigheten." SSD kontrollene sitter i selve SSD disken, og de er av ymse kvalitet alt etter som hvem som står som produsent. Jeg satser på Intel sine SSD, for de vet jeg at de selv lager disse kontrollene. De har dog hatt noen små problemer med kontrollene til 320 serien. Det er kanskje rettet opp med siste firmwaren. Når det gjelder hastighet, så oppnådde jeg allerede for nesten 2 år siden en lese- og skrive ytelse med en ordinær lappis og enkel disk, og uten andre dikkedarer en 4. plass på en uhøytidelig bench liste over de raskeste maskiner. Altså i konkuranse med stasjonære maskiner. Det burde være kjapt nok, eller ... ? Endret 8. september 2011 av Protest 1 Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Fine kommentarer. Enig i det meste. Spørsmålet mitt var vel om det var maskiner på markedet med SSD kontroller og hovedkort som støtter hastigheten. Skal dog ikke være vanskelig, og er fornøyd med de svar som har kommet. Hva er en SSD-kontroller? SSD, HDD og optiske drev benytter i dag SATA-grensesnittet og derfor en SATA-kontroller. Enkelte SSDer kobles direkte til PCIe-bussen. SSD-kontroller er for meg kontrolleren internt i SSDen, for eksempel Sandforce SF-2280. Virker ikke som det er dette du tenker på. 1 Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 PC'er med SSD koster grisemye i forhold til hardware speccs. Kjøp heller en pc med HDD og en SSD utenom. Sparer MYE penger. Ja, egentlig, og du vet ikke hvilken SSD som er innmontert før du får maskinen. Noen av de har meget dårlige SSD kontroller løsninger. Mange av de bærbare som er beregnet for profesjonelt bruk, har gjerne mulighet for 3G kort internt, i mini-PCIe sporet. I dette sporet er det mulig å dytte inn en 80 GB SSD. Søk etter "mini-pcie intel 310 ssd". Jeg vet at Lenovo leverer noen maskiner ferdig med en slik løsning, og muligens andre, men det ikke noe problem å gjøre det sjøl. Du burde finne maskiner fra ganske små kroner og oppover som har den muligheten. Alt etter hvilket krav du setter. Da kan du ha en hvilken som helst snurredisk i tillegg. Man kan vel også bytte ut evnt. CD/DVD drev med harddiskbrakett og sette i harddisk eller SSD der. Så har man laptop med både mini-PCIe og DVD drev så kan man vel i prinsippet ha 3 lagringsenheter integrert. Skal selv anskaffe ny laptop, fortsatt i tvil om jeg skal gå for macbook air eller standard PC. Men vil helst ha SSD, og gjerne 3g innebygd så da utgår løsningen med mini PCIe SSD. Ellers synes jeg det er sparsomt med opplysninger angående hvilke PCer som har ledig mini PCIe spor og simkort leser. Mulig det finnes en side som har full oversikt over alle modeller når det gjelder dette? Lenke til kommentar
PKGrotnes Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Denne lappisen er vel noe av det heftigste som er laget. Denne har 3 SSD i RAID og 2 skjermkort av det helt ville slaget, og prosessor fra stasjonær PC. Windows 7 Professional 64 bit Intel X58 chipset Intel Core i7-990X Desktop CPU (6 cores) Nvidia GeForce GTX 580M SLI AMD Radeon HD 6990M CrossFire 17.3“ Full-HD LED-Display (Glare) 12 GB DDR3-RAM (1600 MHz @ 1333 MHz) 3x Intel 510 SSD in RAID0 (SSDSC2MH250A2, each 250 GB) Prisen er også hinsidig, og om du vil ha en slik, så finner du den her.[/url, til en pris av nesten 50 store. http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10596158;c:100560;fl:0 Noe raskere finnes altså ikke, og vet ikke helt hva du mener; "med SSD kontroller og hovedkort som støtter hastigheten." SSD kontrollene sitter i selve SSD disken, og de er av ymse kvalitet alt etter som hvem som står som produsent. Jeg satser på Intel sine SSD, for de vet jeg at de selv lager disse kontrollene. De har dog hatt noen små problemer med kontrollene til 320 serien. Det er kanskje rettet opp med siste firmwaren. Når det gjelder hastighet, så oppnådde jeg allerede for nesten 2 år siden en lese- og skrive ytelse med en ordinær lappis og enkel disk, og uten andre dikkedarer en 4. plass på en uhøytidelig bench liste over de raskeste maskiner. Altså i konkuranse med stasjonære maskiner. Det burde være kjapt nok, eller ... ? Denne var kul. Takker. Fine kommentarer. Enig i det meste. Spørsmålet mitt var vel om det var maskiner på markedet med SSD kontroller og hovedkort som støtter hastigheten. Skal dog ikke være vanskelig, og er fornøyd med de svar som har kommet. Hva er en SSD-kontroller? SSD, HDD og optiske drev benytter i dag SATA-grensesnittet og derfor en SATA-kontroller. Enkelte SSDer kobles direkte til PCIe-bussen. SSD-kontroller er for meg kontrolleren internt i SSDen, for eksempel Sandforce SF-2280. Virker ikke som det er dette du tenker på. Takk for kontrollspørsmålet. Enig at slik jeg spurte det var det diffust eller regelrett feil. Har nok et litt gammelt/feil kunnskap om dette. Det vil si jeg har tenkt en kontroller som styrer disker og som er en begrensning fordi den er beregnet på "gamle" harddisker og ikke SSD. På bærbare har man jo bare "en slot" å putte en SSD inn i, derfor er jeg skeptisk til å bytte ut en HD med en SSD uten at den underliggende hardwaren tar hensyn til at SSDer vil brukes. I praksis har dette sikkert ingen ting å si (om det var et poeng), men følelsen av å kjøpe et produkt som ikke var 100% tilrettelagt slik jeg ønsket det irriterer meg såpass at jeg har ventet med å kjøpe ny bærbar. For å konkludere for meg selv så ville en av de nye SSDene med riktig hovedkort (6Gb/s) være svaret. Om jeg erstatter en medfølgende HD skal da ikke har noe å si i teori eller praksis. Endret 12. september 2011 av PKGrotnes Lenke til kommentar
Protest Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Om du har Win 7, så er den bygd for SSD og har innebygd TRIM funksjon. Om du trykker på linken så vil du finne mer om det. Med andre OS, så må du sjøl sørge for denne funksjonen. Win 7 er altså tilrettelagt for SSD. Ellers er SSD lik flashminner generelt, slik som minnepenner, og de fungerer med alle maskiner. Det er altså OS som bestemmer hvor godt fungerer. Det vil ikke si at man ikke kan dytte en SSD i en maskin med f.eks. XP. For å konkludere, så er dagens bærbare med SSD like kjappe som en tilsvarende stasjonær i skrive og leseytelse, så fremt de har like SSD. I f.eks. spill, så vil du ikke få noen gevinster, foruten av spillet lastes inn betraktelig kjappere. Med med PS vil du få meget store gevinster, og det samme vil det til all generell bruk være raskere. Oppstart er også mye raskere, men alt avhenger av mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå