Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vanlig nett og VPN på samme nettverk mulig?

Anbefalte innlegg

Idag så kjører jeg en boks med ClearOS på for brannmur (tidligere var den også modem med PPPoe).

Jeg lurer på å investere i en VPN-konto. Er det mulig å sette opp nettverket slik at man kan velge om man vil bruke VPN-nettet eller det vanlige? Helst på program-nivå, om mulig. Da ser jeg for meg en proxy-løsning, men det er ikke sikkert det stemmer? De største VPN-leverandørene bruker PPTP og OpenVPN ser det ut som.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har problemer med å forstå hva du egentlig vil oppnå, VPN fra deg og ut mot verden eller VPN inn til deg selv utenfra?

Vet at HideMyAss har en VPN applikasjon som du innstallerer på en PC som gjør at du kan velge hvilke programmer som skal tunnelleres ut på nettet med VPN.

Lenke til kommentar

Jeg har et lite nettverk av maskiner og en server, i tillegg til en boks med brannmur (med ClearOS, tidligere Clarkconnect). Det er snakk om VPN ut.

Jeg har enkelte programmer på serveren som skal bruke f.eks. HideMyAss sitt VPN. Også kunne jeg tenke meg at enkelt-programmer på noen av PCene skulle tatt i bruk VPN. Og da ser jeg for meg at en lokal proxy, som sender data videre via VPN til f.eks. HidemyAss, er det enkleste for å få til dette. Men der er det godt mulig jeg tar feil.

Mer forståelig? :)

Lenke til kommentar

Det er temmelig umlig å få til, uten lokalt innstallerte programmer på hver enkelt pc/server, sånn som VPN klienten til HideMyAss tilbyr. Du kan kanskje klare det med en boks som har traffic shaping og kan lese hvilken applikasjon datapakkene har, men det er overkill, da det er hovedsaklig for ISP markedet.

Blir nok langt enklere å bruke HideMyAss eller andre tilsvarendre løsninger på hver enkelt maskin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hm. Hva med å sette opp en router-maskin (til) som kobler seg direkte til VPN, og så velge å koble opp enkeltmaskiner til denne routeren istedet for min vanlige router/brannmur? Kan jeg ha et VPN-LAN inni det vanlige LANet, for å si det sånn?

Eller hva med multi-WAN på ClearOS-routeren/brannmuren? Boksen fra nettleverandøren er som en vanlig switch med 4 eller 5 utganger i tillegg til at den er et modem.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Det kan du (eigen rutermaskin for VPN-trafikk, kan ikkje svare på multi-WAN-oppsett). Du har ikkje sagt noko om kva for applikasjonar dette handlar om og kva for type trafikk dei brukar, men ei anna løysing kunne vere å sette opp ein proxy-server på serveren (t.d. Squid for HTTP), som sender trafikken den får til VPN-gateway. Då kan du konfigurere applikasjonar som skal bruke VPN til å koble til proxy-serveren, medan applikasjonar som ikkje skal gå via VPN ikkje treng eigne innstillingar.

Dette forutset at applikasjonane du brukar kan koble til proxy-serverar, og at det finst proxy-serverar som kan handtere protokollen dei brukar.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Som enixitan sier, sett opp en proxy server (squid, ccproxy osv osv) på en maskin med mye oppetid (server) la denne være koblet til din VPN leverandør via deres løsning. Så er det bare snakk om å la maskinene rundt omkring koble opp mot proxyen. Dette kan gjøres på programnivå i mange tilfeller. Man kan også sette opp system wide proxy. Sitter på en engelsk win 7 så jeg tar kun den her:

Trykk Start, og deretter Control Panel.

Trykk Network and Internet, og deretter Internet Options.

Under Connections fanen trykker du på Lan Settings

Sjekk "Use a proxy server for your LAN"

Men du får selv sjekke om program som har egne valg for proxy settings (mozilla feks) overstyrer system wide settings osv.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, men hvis jeg ikke tar feil, så tillatter Hide My Ass 3 tilkoblinger på samme abbonement, så da tror jeg at jeg bare kjører det enkelt slik med VPN på her maskin. Og hvis jeg ikke har misforstått, så får faktisk hver tilkobling hver sin IP også, og da har jeg løst et annet mulig problem jeg hadde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...