reminett Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Hei folkens! Har søkt i forumet og på nett, og føler ikke at jeg finner noen helt konkrete og oppdaterte svar. Jeg skal flytte, og vil ha RiksTV i stedet for parabol. Av erfaring er de medfølgende tunerne trege og ustabile, så jeg vil lage min egen. Er dette mulig? Maskinvaren til selve PCen trenger jeg ikke hjelp til. Her her kravene til en HTPCen: 1. Skal erstatte en "vanlig" RiksTV HD PVR 2. Linux/bsd basert 3. Støtte for tekst, programguide og andre ting som er "vanlig" på en tuner 4. Opptak på 2 kanaler samtidig/se på 1 kanal og ta opp på en annen Mine spørsmål: 1. Hva trenger jeg? 1 CAM og 1 tunerkort? Kan noen komme med konkrete maskinvareforslag? 2. Hva slags software bør jeg bruke (standalone) 3. Er HTPC er reell erstatning for standalone bokser? Tusen takk for alle svar! Jeg vil oppdatere denne tråden underveis i prosjektet. Endret 6. september 2011 av reminett Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Hei folkens! Har søkt i forumet og på nett, og føler ikke at jeg finner noen helt konkrete og oppdaterte svar. Jeg skal flytte, og vil ha RiksTV i stedet for parabol. Av erfaring er de medfølgende tunerne trege og ustabile, så jeg vil lage min egen. Er dette mulig? Maskinvaren til selve PCen trenger jeg ikke hjelp til. Her her kravene til en HTPCen: 1. Skal erstatte en "vanlig" RiksTV HD PVR 2. Linux/bsd basert 3. Støtte for tekst, programguide og andre ting som er "vanlig" på en tuner 4. Opptak på 2 kanaler samtidig/se på 1 kanal og ta opp på en annen Mine spørsmål: 1. Hva trenger jeg? 1 CAM og 1 tunerkort? Kan noen komme med konkrete maskinvareforslag? 2. Hva slags software bør jeg bruke (standalone) 3. Er HTPC er reell erstatning for standalone bokser? Tusen takk for alle svar! Jeg vil oppdatere denne tråden underveis i prosjektet. For å se på to kanaler samtidig må man jo ha 2 tunere, skal man se på 3 må man ha 3 tunere osv. Spørs om tuneren/dekoderen støtter se-på-flere-kanaler-samtidig, de dyrere gjør hvertfall det. Lenke til kommentar
nilsga Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 RiksTV er vel faktisk en av de aktørene som er "snillest" med HTPC-folket, så det tror jeg er et bra valg. Det du trenger en en DVB-T tuner eller to (hvis du vil ha "ekte" PVR-funksjonalitet), samt en offisiell RiksTV-CAM. En hvilken som helst DVB-T tuner med mulighet for CI-modul skal i teorien fungere. Men det er som sagt fordel med en dual tuner løsning. Om du velger Windows eller Linux er snakk om hva du foretrekker selv. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Trodde Linux slet med CAM-støtte.... Vet ikke hvor jeg har det fra, dså ksn meget mulig værer feil Lenke til kommentar
reminett Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 RiksTV er vel faktisk en av de aktørene som er "snillest" med HTPC-folket, så det tror jeg er et bra valg. Det du trenger en en DVB-T tuner eller to (hvis du vil ha "ekte" PVR-funksjonalitet), samt en offisiell RiksTV-CAM. En hvilken som helst DVB-T tuner med mulighet for CI-modul skal i teorien fungere. Men det er som sagt fordel med en dual tuner løsning. Om du velger Windows eller Linux er snakk om hva du foretrekker selv. Takk for svar Er det nok med 1 stk CI med CAM i (jeg har fått CAM og kort fra RiksTV nå), og 2 tunere, f. eks. USB tunere? Hva anbefales til MythTV? Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 RiksTV er vel faktisk en av de aktørene som er "snillest" med HTPC-folket, så det tror jeg er et bra valg. Det du trenger en en DVB-T tuner eller to (hvis du vil ha "ekte" PVR-funksjonalitet), samt en offisiell RiksTV-CAM. En hvilken som helst DVB-T tuner med mulighet for CI-modul skal i teorien fungere. Men det er som sagt fordel med en dual tuner løsning. Om du velger Windows eller Linux er snakk om hva du foretrekker selv. Takk for svar Er det nok med 1 stk CI med CAM i (jeg har fått CAM og kort fra RiksTV nå), og 2 tunere, f. eks. USB tunere? Hva anbefales til MythTV? Dette virker jo veldig interessant med tanke på det jeg holder på med. Har CAM og kort fra riksTV som jeg har i tv'en min nå, men hvis dette kan integreres med xbmc og opptakfunksjon (dobbel tuner altså) så kommer jeg absolutt til å satse på noe lignende. Maskinen jeg kjører som htpc nå og som jeg har tenkt å oppgradere med ny ssd os disk og mer ram takler kun halvkort, så hvis ikke det finnes noen pci dobbel tunere som halvkort må jeg nok gå for en usb løsning. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 RiksTV er vel faktisk en av de aktørene som er "snillest" med HTPC-folket, så det tror jeg er et bra valg. Det du trenger en en DVB-T tuner eller to (hvis du vil ha "ekte" PVR-funksjonalitet), samt en offisiell RiksTV-CAM. En hvilken som helst DVB-T tuner med mulighet for CI-modul skal i teorien fungere. Men det er som sagt fordel med en dual tuner løsning. Om du velger Windows eller Linux er snakk om hva du foretrekker selv. Takk for svar Er det nok med 1 stk CI med CAM i (jeg har fått CAM og kort fra RiksTV nå), og 2 tunere, f. eks. USB tunere? Hva anbefales til MythTV? Dette virker jo veldig interessant med tanke på det jeg holder på med. Har CAM og kort fra riksTV som jeg har i tv'en min nå, men hvis dette kan integreres med xbmc og opptakfunksjon (dobbel tuner altså) så kommer jeg absolutt til å satse på noe lignende. Maskinen jeg kjører som htpc nå og som jeg har tenkt å oppgradere med ny ssd os disk og mer ram takler kun halvkort, så hvis ikke det finnes noen pci dobbel tunere som halvkort må jeg nok gå for en usb løsning. Trådtyv Spennende med XBMC, men jeg skal kjøre MythTV på separat backend og frontend (og dermed enkel mulighet for å ha TV over alt i huset. Hva er halvkort? Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Halvkort er pci kort som kun er halv høyde og som passer i lavere chassis. Når du sier backend, mener du på f.eks en server ? Har nemlig en nas som kjører freenas, og hvis det hadde vært mulighet for å bruke denne for å videreformidle til andre pc'er hadde jo det vært helt gull ! Lest litt rundt og spørs om ikke det lureste kan være en kombo av mythtv og xbmc (mulig jeg har lest et par litt eldre tråder og det fungerer bedre nå men...) Har kikket litt på disse fra komplett.no, vil det være alt jeg trenger ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600984 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328513 Kan vel bare plugge antennen jeg bruker direkte til tv'en nå i den usb-sticken vel ? Og så ha CI modulen ved siden av ? Hvordan er det med harmony one støtte her tro? Edit: kanskje også denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634754#links Viktigste her er jo faktisk RiksTV støtten :-) Endret 18. oktober 2011 av grammasta Lenke til kommentar
nilsga Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Er det nok med 1 stk CI med CAM i (jeg har fått CAM og kort fra RiksTV nå), og 2 tunere, f. eks. USB tunere? Hva anbefales til MythTV? Kjenner ikke til USB dualtunere eller enkelttunere som kan dele CAM. Du kan riktig nok bruke to USB tunere og to CAMer. Digital Devices har PCIe (lavprofil og vanlig høyde) dual tunere som kan dele én CAM. Mulig Mystique også har dette. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 A-ha...så det er ikke gitt at en usb dual tuner virker med kun en ci modul altså...skal google litt rundt dette. Blir kun å bruke en ci modul for min del, så da må jeg nok heller gå for en pci løsning hvis det er eneste løsning. Noen som har brukt en usb løsning som kanskje vet svaret? Lenke til kommentar
reminett Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg syntes det var vanskelig å finne noen gode svar på nettet, om hva som faktisk fungerer. Jeg har enda ikke funnet en eneste som faktisk har et fungerende RiksTV-oppsett.. Kan noen bekrefte for meg at RiksTV fungerer med MythTV e.l., og gi meg konkrete spesifikasjoner på hva slags tunerhardware som brukes, så hadde jeg blitt veldig takknemlig! Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Hvis du leser siste post i denne tråden prater han om MediaPortal som visstnok klarer å vise flere kanaler samtidig og f.eks opptak på en og se på en fra kun 1 tuner. Hadde vært helt gull hvis det stemmer! Noen som har prøvd dette? Ellers har jeg nå rikstv ved hjelp av en utendørs veggantenne som er forsterket og cam og rikstv kort direkte i tv'en. Vil da dette være alt jeg trenger? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444027 Hvordan går jeg fram med å koble til antennen lurer jeg på EDIT: I mediaportal FAQ'en står det følgende om dual tuner card : "If you are using DVB and have multiple channels on a transponder, then one tuner can simultaneously handle (watch/record) all channels on that transponder drastically increasing your possibilities." Er kanskje det han prater om i den andre tråden der, men er det sånn RiksTV sitt oppsett er ? At alt er på samme transponder? Endret 19. oktober 2011 av grammasta Lenke til kommentar
nilsga Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Ja, så lenge kanaler er på samme transponder kan du ta opp samtidige kanaler i MediaPortal (og i MythTV antar jeg). Eksakt hvor mange transpondere de sender på vet jeg ikke, men det er kanskje et sted mellom 4-6 frekvenser. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Etter litt søking ser det ut som at RiksTV bruker en 4-5 transpondere til den vanlige basispakken, så da kan det bli litt begrenset med muligheter for min del....vil gjerne ha mulighet til å se på hvilken kanal jeg vil.... Men har tenkt å slenge sammen en ny htpc med mulighet for full høyde på kortene, er det noen løsninger som vil kunne gi meg 2 tunere fra et ci kort ? Det fungerer jo på pvr'ene som selskapene bruker (kun 1 ci kort) så må jo være mulig å få til dette på pc også. Lenke til kommentar
nilsga Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Det finnes ingen lavprofilkort med dual-tuner _og_ CI, men man får lavprofil dual-tuner kort og lavprofil ci-modul kort som kan kobles sammen (trenger altså to ekspansjonsplasser i kabinettet). Av de jeg vet om har kort fra Digital Devices og Muystique denne muligheten. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Blir å sette sammen en ny htpc, så da blir ikke lavprofilkort noe must. Har tenkt på et Antec Fusion HTPC Remote kabinett, så fra det jeg kan se og lese meg fram til tar det fullkort helt fint. Har kun kikket på komplett.no, men eneste jeg finner med dual-tuner og CI der er til DVB-C og -S, ikke -T som jeg vel trenger til RiksTv... Edit: Disse to vil vel fungere bra da ? http://htpc.no/dvb-c/50-duoflex-ct-pcie-4260217680105.html http://htpc.no/tilbehor/40-ci-module-4260217680181.html Bruker vel opp 3 kortplasser da men...Skal kun ha skjermkort i tillegg, så burde vel gå. Endret 19. oktober 2011 av grammasta Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Du må ha DVB-T for RiksTV: DVB-T: Terrestrial DVB-C: Cable DVB-S: Satelite Jeg liker TVheadend som server: https://www.lonelycoder.com/hts/tvheadend_overview.html Sist jeg sjekket var integrasjonen med XBMC veldig bra. Vet ikke hvordan CAM støtten er siden jeg kjører software CAM. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 http://forum.team-mediaportal.com/tv-cards-333/experience-twinhan-azurewave-ad-tp300-3030-dvb-t-ci-98527/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå