Espen Ørud Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Aurora @ Stuoraluobbal Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Ja, her kom jo denne versjonen også, jeg må si at jeg synes dette ble mer slående og spennende. Liker plasseringen av teltet nede i hjørnet, har i grunnen ikke noe å pirke på. Rett og slett flott! Lenke til kommentar
Frode A Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Denne versjonen likte jeg likte jeg veldig godt, flott komp med teltet plassert i venstre hjørne, ingenting å annmerke på dette bilde.Hvilken lyskilde har du brukt for å lyse opp teltet ? Lenke til kommentar
wasco Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Fikk ikke kommentert det forrige telt/nordlys bildet ditt. Men dette synes jeg var eventyrlig vakkert Du ønsker en fyldig tilbakemelding. Men det er ikke så lett å komme med så mye, når alt er perfekt. Nå er det sikkert de som kan mer enn meg, men som den amatøren jeg er, må jeg bare si at dette er en "innetier" - eller en 6er, for å holde oss til ternings termemenologien Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Ja, her kom jo denne versjonen også, jeg må si at jeg synes dette ble mer slående og spennende. Liker plasseringen av teltet nede i hjørnet, har i grunnen ikke noe å pirke på. Rett og slett flott! Takker for meget hyggelig tilbakemelding. Hadde mistanke om at du ville like denne versjonene bedre i og med din kommentar på det forrige Denne versjonen likte jeg likte jeg veldig godt, flott komp med teltet plassert i venstre hjørne, ingenting å annmerke på dette bilde.Hvilken lyskilde har du brukt for å lyse opp teltet ? Takker så meget. Var bevisst på å trekke teltet litt lengre ut i kanten enn det f.eks det gyldne snitt skulle tilsi da jetg følte det gir større "bredde" i bildet. Synes jeg har lykkes med det i noen bilder og gjentar derfor når jeg synes det kan ha noe for seg. Lyskilder er vel yrkeshemmeligheter? Ehhh... neida... Har fleipet med noen kompiser om de må huske aromalys når de skal på fjelltur, men havnet nesten på det samme selv. Hadde heldigvis nærvær nok før avreise til å slenge en håndfull telys i sekken i og med at jeg hadde planer om å ta slike klassiske "lys i telt på fjellet"-bilder. Og det er disse som ble benyttet. Et i forteltet og et i innerteltet. Ellers synes jeg ikke det ble nok lys over hele duken da lyset ble dempet mye i duken mellom fortelt og innertelt. Jeg hadde med halvbrukte telys da det ikke var noen nye i heimen og etterhvert brant de ut og jeg testet da med hodelykt. Jeg ble ikke like komfortabel med hvordan dette lyset ble. Dersom du ser timelapsen så er første del der med hodelykt i teltet og siste del fra ca 5:54 er med telys i teltet. Tidlig på kvelden kan det være en fordel med f.eks 2 lys på hver av de to plassene (altså totalt 4 telys) i og med at det er lysere ute, men når det ble mørkere holdt det lenge med 1 på hver plass. Husk å legge inn noen store flate steiner eller lignende å ha telysene på. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Fikk ikke kommentert det forrige telt/nordlys bildet ditt. Men dette synes jeg var eventyrlig vakkert Du ønsker en fyldig tilbakemelding. Men det er ikke så lett å komme med så mye, når alt er perfekt. Nå er det sikkert de som kan mer enn meg, men som den amatøren jeg er, må jeg bare si at dette er en "innetier" - eller en 6er, for å holde oss til ternings termemenologien Der snek det seg inn en kommentar til mens jeg svarte på de andre... En meget hyggelig tilbakemelding også fra deg og ble nesten litt forlegen her, men får forsøke meg med en Hehehheheh.... For de som ikke har fått det med seg i bildebeskrivelsen så tror jeg jeg trygt kan anbefale timelapsen fra lørdagens nordlysaktivitet også: http://www.espenorud.no/index.php/fiskevideo?videoid=DIn_vSSUY2w Endret 7. september 2011 av Espen Ørud Lenke til kommentar
Reugen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Jeg må bare henge meg på de andres lovprising av bildet - riktig bra - min første 6`er Lenke til kommentar
andreasmedia Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Herlig nordlys !!! likte også teltet som veier opp komposisjonen! forresten den nordlys timelapse kunne trengt en "speed up". strålende den og, vell og merke. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Jeg må bare henge meg på de andres lovprising av bildet - riktig bra - min første 6`er Takk for enda en meget hyggelig tilbakemelding! Herlig nordlys !!! likte også teltet som veier opp komposisjonen! forresten den nordlys timelapse kunne trengt en "speed up". strålende den og, vell og merke. Takk for hyggelig tilbakemelding. Hvorfor vil du ha speedup på timelapsen? For at den skal se like unaturlig ut som andre timelapser som går for fort eller fordi du ikke liker å se nordlyset presentert i den hastigheten det hadde? Realiteten er nemlig at den vises bittelitt fortere enn virkeligheten. Hvert bilde presenteres i filmen nemlig bittelitt kortere enn lukkertiden var. Jeg synes også den blir litt kulere og med mer action om jeg øker hastigheten, men jeg foretrekker å presentere det mer slik det faktisk så ut. Endret 7. september 2011 av Espen Ørud Lenke til kommentar
John Ottesen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Det er meget smukt, i en fin indramning. Lige til et 6tal. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Det er meget smukt, i en fin indramning. Lige til et 6tal. Tusind tak og bukker dybt for nice kommentar, John. Lenke til kommentar
UllaSpansdahl Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Topp bilde. Har ikke noe kritisk å komme med her. Lenke til kommentar
Frode A Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Hei, igjen Espen. Lurte på hvordan du har fokusert her, har du fokusert uendelig, eller har du lagt fokuspunktet en annen plass i motivet ? Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Topp bilde. Har ikke noe kritisk å komme med her. Tusen takk, Ulla! Flott! Takk! Hei, igjen Espen. Lurte på hvordan du har fokusert her, har du fokusert uendelig, eller har du lagt fokuspunktet en annen plass i motivet ? Hei! Jeg fokuserer omtrent på hyperfokaldistansen for aktuell blender, brennvidde og kamera. Leg plusser gjerne på noen meter for sikkerhetsskyld. Bruker gjerne en skarp lommelykt med smal stråle til å lyse opp et objekt på den distansen og fokuserer så på dette enten med autofokus eller via manuell fokusering og 10x forstørring på liveview og slår ettterpå over på manuell på objektivet for ikke å krølle det til igjen etterpå. Jeg synes den metoden garanterer skarphet så nære kameraet som mulig. Ikke så aktuell på disse mørke bildene, men mye mer aktuelt når man skal ha med detaljer i forgrunnen. I praksis er ikke den forskjellen så stor, men jeg vet at enkelte objektiver ikke får ideell skarphet om du vrir fokusringen til den stopper i uendeligenden. Alternnativet er å fokusere på horisonten, men jeg synes det er enklere å fokusere og verifisere fokus på kort hold. Eksempler: 17mm og f4 er verdier jeg ofte bruker på f.eks nordlys. Hyperfokaldistansen for det er 2,43 meter og du får da nærgrense på med akseptabel skarphet på ca 1,2 meter fra objektivet. I praksis fokuserer jeg gjerne på ca 5 meter for litt slingringsmonn. Det gir nærgrenseskarphet på 1,6 meter ca. Dersom du fokuserer på uendelig eller eksempelvis 10.000 meter får du nærgrense tett opp til hyperfokaldistansen som er ca 2,43 meter. Så i praksis "sparer" jeg dermed ca en meter og kan ha med ting som er nærmere kameraet enn om man fokuserer på uendelig. Det finnes Hyperfokalkalkulator som app for både Iphone og Android-telefoner og den er kjekk å ha i felt om amn lurer på verdiene. På veldig vidvinkel ser du at det ikke har mye å si i praksis, men så fort du begynner klartre på brennvidden gjør det større utslag og det er et nyttig verktøy å ha med. Alternativt kan du skrive ut verdier for objektivene dine og puttet i fotobagen ved å bruke denne siden: http://www.dofmaster.com/doftable.html Lenke til kommentar
Frode A Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Topp bilde. Har ikke noe kritisk å komme med her. Tusen takk, Ulla! Flott! Takk! Hei, igjen Espen. Lurte på hvordan du har fokusert her, har du fokusert uendelig, eller har du lagt fokuspunktet en annen plass i motivet ? Hei! Jeg fokuserer omtrent på hyperfokaldistansen for aktuell blender, brennvidde og kamera. Leg plusser gjerne på noen meter for sikkerhetsskyld. Bruker gjerne en skarp lommelykt med smal stråle til å lyse opp et objekt på den distansen og fokuserer så på dette enten med autofokus eller via manuell fokusering og 10x forstørring på liveview og slår ettterpå over på manuell på objektivet for ikke å krølle det til igjen etterpå. Jeg synes den metoden garanterer skarphet så nære kameraet som mulig. Ikke så aktuell på disse mørke bildene, men mye mer aktuelt når man skal ha med detaljer i forgrunnen. I praksis er ikke den forskjellen så stor, men jeg vet at enkelte objektiver ikke får ideell skarphet om du vrir fokusringen til den stopper i uendeligenden. Alternnativet er å fokusere på horisonten, men jeg synes det er enklere å fokusere og verifisere fokus på kort hold. Eksempler: 17mm og f4 er verdier jeg ofte bruker på f.eks nordlys. Hyperfokaldistansen for det er 2,43 meter og du får da nærgrense på med akseptabel skarphet på ca 1,2 meter fra objektivet. I praksis fokuserer jeg gjerne på ca 5 meter for litt slingringsmonn. Det gir nærgrenseskarphet på 1,6 meter ca. Dersom du fokuserer på uendelig eller eksempelvis 10.000 meter får du nærgrense tett opp til hyperfokaldistansen som er ca 2,43 meter. Så i praksis "sparer" jeg dermed ca en meter og kan ha med ting som er nærmere kameraet enn om man fokuserer på uendelig. Det finnes Hyperfokalkalkulator som app for både Iphone og Android-telefoner og den er kjekk å ha i felt om amn lurer på verdiene. På veldig vidvinkel ser du at det ikke har mye å si i praksis, men så fort du begynner klartre på brennvidden gjør det større utslag og det er et nyttig verktøy å ha med. Alternativt kan du skrive ut verdier for objektivene dine og puttet i fotobagen ved å bruke denne siden: http://www.dofmaster.com/doftable.html Takker for utfyllende informasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg