Gå til innhold

Kraftig bærbar til videoredigering og spilling, bør helst ha 1920x1200. Finnes det?


tkorsvold

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Er på jakt etter en kraftig bærbar som kan brukes til bilderedigering (Lightroom 3) og videoredigering (Avid Media Composer). Litt spilling blir det vel alltids også.

 

Saken er at jeg er temmelig lei av at alle produsentene går for rimelige maskiner med 1366x768 oppløsning. Det er nå ganske nøyaktig 10 år siden jeg gjennom jobben fikk en Dell 820 (tror jeg det var) med 1920x1200 oppløsning. En drøm å jobbe på. Men nå virker det som om det er umulig å få fatt i en god bærbar med heftig skjermoppløsning.

 

Noen som vet om en god maskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://prisguiden.no/produkt/sony-vaio-vpc-f13s0e-147225

 

??

 

Så det nå ja.. merkelig.. de må ha skiftet panel.. alt skal visst være HD i disse dager :(

 

Dessverre er det slik. Jeg er også en av de som gjerne vil ha god oppløsning i høyden, samt kraften til absolutt alt, pluss at jeg gjerne vil spille litt BF3 når den endelig er klar til høsten.

 

Jeg har satset på en maskin med 15,6" skjerm, og faktisk av de bedre TN paneler som er å få til bærbare, samt alt for kraftig jobbing med uansett oppgave, og kraftig nok skjermkort til å spille BF3 på høyeste oppløsning. Da finnes kun ETT valg, og det er Multicom Kunshan P150

 

Samme maskin finnes også med 17" skjerm. Da har også Multicom en enda heftigere variant her.. Til en enda høyere pris finner du også nesten like kraftige maskiner hos Alienware, men ikke 15,6".

 

For å få enda bedre skjerm, så er det ekstern skjerm som gjelder. Det er ikke vits i å kaste tusenlapper i å forbedre laptop skjermen, da man likevel får mye bedre eksterne skjermer til en lavere pris. Den skjermen som gir mest valuta for pengene i øyeblikket er; DELL U2410 ULTRASHARP 24" hos Dustin.no. Den skjermen holder mål til seriøs bilde- og videoarbeid. For å finne en skjerm som er enda bedre, så må du plusse kanskje en 10K til, og det er det ikke verdt, om du ikke tjener noe grassat med penger på det du jobber med.

 

Om du ikke trenger, eller vil ha så heftig spillytelse, så finnes det flere alternativer, alt etter hvor god spill ytelse du er på jakt etter og hvor kraftig prosessor du vil ha.

 

Jeg anbefaler også en 120 GB SSD som hovedisk, og en vanlig snurresak i tillegg. Det kan man få i Multicom Kunshan P150, men da bør man kjøpe en ekstern DVD/Blu-Ray spiller i tillegg. I de større 17" maskiner er det ikke noen problemer med å ha alt dette innebygd.

 

Med SSD, 4 kjerners i7 og 16 GB 1600 mHz RAM, så bør hverken batch jobbing i LR3 eller videoredigering by på problemer.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Jepp, ser det er en rekke gode modeller som har gamle og nye utgaver; de gamle har gjerne 1920x1200, mens de nye har 1080p...

 

Uansett blir det fort en veldig dyr fornøyelse å kjøpe lett utdatert maskinvare til blodpris bare for å få de ekstra pikslene i høyden. Tror faktisk kanskje Multicom sin Kunshan P150 er det beste valget her. Oppdatert maskinvare er jo også viktig!

 

Takk for hjelpen til dere som har svart :-)

Lenke til kommentar

Billigste bærbar med 1920x1200 oppløsning og up-to-date hardware, er vel denne AppleMacBook Pro 17".

Ellers mener jeg du bør se på Multicom Kunshan W155, dersom du egentlig ikke har bruk for de kraftige skjermkortene som en P150 har. Ettersom du sier "litt spilling", så skal vel GT 555M som sitter i W155, holde bra.

 

Du skal også være klar over at disse maskinene fra Multicom, har noen av de beste skjermene som er å få til bærbare - hvis man velger matt variant. På tross av at de "bare" er 1920x1080.

 

Et annet alternativ er Asus N55SF. God pris på en bærbar med quad-kjernet prosessor (i7-2630QM), matt skjerm, godt middelklasse skjermkort.

 

Eller du kan kjøpe min ;). Høyere ytelse til de arbeidsoppgavene du nevner, finner du knapt på denne siden av Multicom Kunshan X7200. 1920x1200 oppløsning. Se signatur.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Tror faktisk kanskje Multicom sin Kunshan P150 er det beste valget her. Oppdatert maskinvare er jo også viktig!

 

Da bør du følge denne tråden.

Når du bestiller, så bestill UTEN OS. Det koster par kroner ekstra når du kjøper OS ved siden av, men da får du plate. Det kan være gull verdt, i stedet for en recovery partisjon som opptar unødvendig plass på din dyrebare SSD.

 

Ekstern USB DVD spiller bør du også kunne få for under kr 200 på f.eks. DEAL ekstreame, eller andre steder. En ekstern Blu-Ray USB spiller er også billigere enn den interne, alt etter som hva en velger.

 

Selv om P150 er forholdsvis "lett" og kompakt til å være en så ekstrem maskin, så krever den mye strøm når den går på full guffe. Derfor er strømforsyningen er stor kladd, noe som øker den totale vekten betraktelig. Maskinen er altså ikke så "bærbar" som spesifikasjonene skulle tilsi, og den er heller ikke en mester i lang batterilevetid.

Det er altså "prisen" som du må "betale" for å ha verdens kraftigste 15,6" spill laptop.

Det fine med P150 er at den ser meget anonym ut, og er faktisk ganske stilig med gummiert overflate. Det eksemplaret jeg har (produksjonsnummer fra Clevo er 487, altså et meget tidlig eksemplar) har også et meget godt tastatur. Ingen slark, eller ulyder, i motsetning til de "helproffe" IBM/Lenovo Thinkpader jeg har, eller har hatt.

 

Jeg hadde den aller første laptopen som ble levert med IPS panel, nemlig en IBM/Lenovo Thinpad T60. Jeg jobber delvis profesjonelt med bilde, og den skjermen var super. Dog tapte den lysstyrken meget fort og tapte seg i løpet av et år til nesten ræva. Den sjermen hadde heller likevel ingenting å stille opp mot min eksterne NEC skjerm.

Mener derfor at det er en illusjon å tro at man får en god nok skjerm til en bærbar, om en jobber med fargekritiske oppgaver. Til det er det bare en ekstern skjerm, med kontrollerte omgivelser i rommet og god kalibrering som duger. Ergo mener jeg, at man kan bruke en hvilken som helst lappis, da bildet uansett må kontrolleres på en kalibrert ekstern skjerm.

 

Siden du jobber med video og bilde, så er det viktig for deg å ha riktig lys rundt deg. Noe slikt finner du hverken på Samvirkelaget eller på Lampehuset. Der i mot finner du lamper som leverer riktig "dagslys" her.

Jeg lover deg, at det ikke er lett å finne tilsvarende produkter andre steder. Har lett, men det koster deg gjerne skjorta. En kamerat av meg tar inn noen av modellene, om det er av interesse. Koster ca. tusenlappen med frakt, og det er velanvendte penger for å få riktig arbeidslys.

Lenke til kommentar

Jeg trenger nok ikke et så kraftig grafikkort som det P150 har.

 

Nettopp, og det er det jeg har prøvd å hentyde hele veien. W155 er et bra alternativ om en ikke drømmer om å spille BF3 (eller andre spill) på høyeste oppløsning :)

Jeg er også omtrent helt sikker på at de kan levere W155 med SSD+HDD løsning. Altså samme løsning du kan se P150 kan konfigureres i. Bare å ta kontakt med de, så får du svar. Ellers gjelder det samme for W155 som for P150, at du bestiller UTEN OS, men kjøper den utenom.

Lenke til kommentar

Hva med ASUS G74SX CI7 2.0 8GB/1000 GTX560M 17.3" W7HP http://www.dustinhom...duct/5010601025 som vel må være et kupp til 10.569 rimelige kroner. Er den for tung så gjør også denne en god jobb: SAMSUNG RF712 CI7 2.0 6GB/1000 HD6650 3D 17.3" W7HP 17" laptop med 1920x1200 oppløsning og masse ytelse. http://www.dustinhom...duct/5010589673

 

Jeg ser det står i overskriften at den har oppløsning på 1920x1200, men det tviler jeg på er tilfellet, og gjetter på at det skal være 1920 x 1080. Dette er likevel en veldig bra maskin med 17.3" skjerm som bare har en vekt på 2.89kg. Også denne er rimelig priset til 10.369. Batteritiden her er ikke oppgitt men Samsung bruker å levere kvalitet så jeg tipper den er god, mye bedre enn ASUS G74SX som jeg har klart å bruke i 210 minutter. Kan også nevne at den faktisk har 3D skjerm.

 

Jeg har selv Asus maskinen og er kjempefornøyd med den. Til redigering av bilder o.l. bruker jeg en ekstern 24" Dell med IPS panel og 1920 x 1200 oppløsning som samlet gir en unik kombinasjon.

 

Til spill duger nok ASUS G74SX best siden den har utrolig god kjøling. Ett 8-cells batteri klarer som sagt å holde liv i maskinen i 3 1/2 time.

 

Siden minne er så rimelig for tiden kjøpte jeg med dette settet, CORSAIR 8GB DDR3 1333MHZ (2X4GB) SO-DIMM til kun 379 kroner. Jeg tviler jo på at det er nødvendig med mer minne enn 8GB, men det kan jo ikke skade. Det kommer stadig ny programvare foreks. innen videoredigering som kanskje utnytter 16GB minne bedre enn i dag. Total pris på Asus G74SX inkludert 16GB RAM ble da 10948, og frakta fra Dustin er kun 99 kroner.

 

Og jeg vurderer å bytte ut OS-disken til en SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2,5" 500GB 7200RPM S-ATA/300 http://www.dustinhom...mediahuset_1278 Vil tro at dette vil gi maskinen en langt raskere oppstart når den har vært slått av. Nå slår jeg den sjelden av, men setter den heller i hvilemodus, hvorfra den starter igjen på i overkant av ett sekund.

 

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

driver sjøl å tenker på ny IGJEN. dustin vil ha tilbake min dv6 pga mye feil med den.

 

tenker disse speccsa :

 

W155

 

Min konfigurasjon

- Nøytralt design

- 15.6" full-HD LED 1920x1080 matt skjerm uten reflekser

- Intel Core i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 6MB SmartCache

- 8GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x4GB)

- 250GB SATA 5400RPM (har 120gb ssd)

- BluRay spiller og DVD-brenner

- Levert uten operativsystem

- Mobilt bredbånd (ikke valgt)

- Endring av språk (ikke valgt)

- Office (ikke valgt)

Totalt 10 268,- (8 214,- ekskl. mva)

 

Finnes vel ikke noe bedre til den prisen?

Lenke til kommentar

Om det finnes bedre eller ikke, til den prisen skal jeg ikke utale meg om.

Det den maskinen har, er et Mini-PCIe spor, og i det sporet kan man rett og slett dytte inn en 80 GB Intel 310 SSD og samtidig ha snurredisk og DVD/Blu-Ray. Vel og merke om man da ikke vil ha 3G.

 

Det er altså en 80 GB SSD som er like stort/lite som 3G modulen, og en slik SSD koster ca kr 1200. Det er dog greit å forhøre seg med Multicom om BIOS vil gjenkjenne SSDen.

 

Høres veldig greit å bestille UTEN OS, og legge den ved bestillingen. Da slipper man først og fremst at masse GB forsvinner til en skjult partisjon, og at man har OS plata om noe mer alvolig skulle skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...