Gå til innhold

Jævla bomringen spiser pengene mine


White Fox

Anbefalte innlegg

Ikke bare er det ineffektivt og dyrt å drifte, men det går ut over de som trenger bilen mest: de som jobber i byen og bor utenfor byen fordi de ikke har råd til leilighet i byen.

Dette er en helt utrolig generalisering. Hvem er "de" og hvorfor trenger "de" bil dersom "de" har et kollektivtilbud ?

 

Jeg skrev jo det; de som bor utenfor byen og jobber i byen. De har gjerne barn som må hentes i barnehagen før 17, mat som må kjøpes på butikken, ærend som må gjøres i byen før de drar hjem osv. Kollektivtilbud er glimrende for enslige, men ikke for familier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg skrev jo det; de som bor utenfor byen og jobber i byen. De har gjerne barn som må hentes i barnehagen før 17, mat som må kjøpes på butikken, ærend som må gjøres i byen før de drar hjem osv. Kollektivtilbud er glimrende for enslige, men ikke for familier.

Komisk, er har vi den klassiske "har barn i barnehagen" argumentet. At undersøkelser viser at det gjelder knappe 3 % av pendlerne er vel ikke så nøye ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I oslo er den laveste prisen 25kr, og bor du et par km unna sentrum så koster det fort 30kr.

I Oslo koster 30 dagers billett 590 (fullpris). Har du 60 reiser i løpet av den tiden så blir det under 10 kr. Fra neste år går Ruter over til et forenklet takssystem i Oslo og Akershus som vil gi lik eller billigere reiser for de fleste.

Igjen - om du bor i sentrum.

 

Bor du derimot utenfor sone 0 eller 01 eller hva sentrumssonen heter, så går prisen opp ganske fort. Selv bare til S01 så må du opp på 980kr i mnd, og da snakker vi under en mil fra oslo s.

Og det er fortsatt billigere med 12kr per reise - som varer tre timer uansett hvor du skal innenfor tettstedsgrensen. Som heller ikke krever noen form for abbonemang eller binding. Dette betyr i praksis at man kan reise 2-3 mil uten problemer på 12kr.

Lenke til kommentar

For min del kjører jeg bil av flere årsaker:

 

1. Tid. Kollektivtransport må times og jeg får ikke samme frihet til å gå når jeg føler for det. Om man sier jeg venter på bussen 5 minutt til/fra jobb, og bussen bruker ca. 10 minutt lenger tid i hver retning, så er det 30 minutt hver dag. 2,5 timer per uke, eller 10 timer i mnd.

 

2. Pris. Dette må jeg nesten utdype:

Bilen jeg har koster ca. 300k ny. Den taper seg rundt 30k i året. Fyller jeg tanken blir det rundt 500kr annenhver uke - ca. 11500 i året. Bompenger - 10 kr hver dag til jobb. Jobber vel ca. 230 dager. Forsikring må jeg ha uansett. Enkelte dager trenger jeg også bil i jobbsammenheng uansett.

 

Så til forenklet regnestykke for bil til jobb:

Avskriving: 30.000

Drivstoff: 15.000

Bompenger: 2.300

 

Bomringen er en vits i regnestykket. Avskriving er også så stor at jeg kjører nå uansett. Om jeg skulle betalt 1.500 pr mnd for parkering ville regnestykket blitt litt annerledes, men fortsatt er avskriving største utgift.

En endring i avgiftene ville kanskje fått meg på andre tanker. Om jeg kun avskrev 5.000 i året på bilen, og måtte betale 40.000 i drivstoff, ville jeg nok vurdert kollektiv.

 

Om man betaler 1.000 kroner for inngang til Tusenfryd, og hver berg-og-dalbane koster 10 kr, så kjører man så mange turer man orker. Om inngang var gratis, men hver tur kostet 50 kroner, ville jeg nok begrenset antallet turer til et minimum...

Nå vet ikke jeg hva det koster å komme inn i Tusenfryd. Jeg antar berg-og-dalbanene er gratis når man først har betalt seg inn, men eksempelet fungerer greit til å vise prinsippet bak mine tanker.

Lenke til kommentar

Har tatt trikk i oslo i det siste, fy faen. Høres ut som alt bare ramler av, jeg sitter faktisk med hjerte i halsen og det er ikke gøy. Det lukter vondt av folk osv.

 

Har ikke betalt for trikken i det hele tatt heller, går inn foran men han bryr seg ikke pluss det er mega dyrt uansett så da.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Staten betaler uansett, hvorvidt de tar pengene fra bilister eller millionærer er ikke interessant.

 

Hvordan skal vi drifte det gratis? Bilavgifter? Hva skal vi med biler når vi kan bruke kollektivt gratis?

 

Ved en ny bomstasjon på E18 i Vestfold går under halvparten av pengene som bilistene betaler, til selve veien.

 

Fjellinjen er store når det gjelder bompenger, dette går pengene til.

Regnskapstallene til Fjellinjen AS viser at selskapet tok inn 2,1 milliarder kroner, men satt igjen med 1,8 milliarder kroner etter å ha dekket lønn og andre kostnader.

Det betyr at 283 millioner kroner forsvant i drift av bomselskapet.

Lenke til kommentar

 

Fjellinjen er store når det gjelder bompenger, dette går pengene til.

Regnskapstallene til Fjellinjen AS viser at selskapet tok inn 2,1 milliarder kroner, men satt igjen med 1,8 milliarder kroner etter å ha dekket lønn og andre kostnader.

Det betyr at 283 millioner kroner forsvant i drift av bomselskapet.

 

Dette er jo helt horribelt mtp. på hvor lite penger som faktisk går til veiene.

Hvor "effektive" er årsavgift, veiavgift og denslags?

Lenke til kommentar

Så til forenklet regnestykke for bil til jobb:

Avskriving: 30.000

Drivstoff: 15.000

Bompenger: 2.300

 

Vanligvis lager man bilregnskap hvor man deler kostnadene inn i flytende og faste.

Avhengig av flere forhold så kommer man forskjellig ut. Imidlertid påstår vg av en vanlig bil koster gjerne 90000 å eie i året. Sammenligner koster et månedskort et kalenderår ca. 7000. Altså bare en bitte liten brøkdel :-)

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Regnestykket til VG viser bare at enda større del av summen du har brukt på bil er noe man får uansett om man kjører til jobb eller ikke. Når man først har tatt kostnaden ved å ha bil, så er det relativt rimelig å kjøre til jobb.

 

Under min "avskriving" er det kun avskriving som er lagt inn. Hadde jeg kalt denne posten "faste utgifter" og lagt inn tapte renter for bundet kapital, årsavgift og forsikring ville jeg havnet på rundt 50k. Da blir tilleggskostnaden for å kjøre til jobb forsvinnende liten.

 

Jeg er av den oppfatning at bil bør være billigere å eie, men dyrere å bruke. Nå betaler man en stor sum for å eie bilen. Bruk av bil blir relativt billig sammenlignet med kostnadene man har uavhengig av bruk.

Lenke til kommentar

Sovehest: Vi er enige der. Venstre vil jo fjerne årsavgiften og heller legge den kostnaden over på bensinavgiften. Det er absurd å måtte betale staten for å ha bil, men fornuftig å betale for forbruk.

 

Mange som ikke liker bompenger her og det skjønner jeg, men ofte er alternativet crappy vei eller bompenger og da er valget lett sånn som jeg ser det. Her i Trondheim har vi fått bomring og halvparten av pengene går til kollektiv og halvparten til ny vei. Det synes jeg er helt greit fordi når flere kjører kollektivt så blir det også mindre kø for de som kjører i bil.

 

Det skal også sies at det er mulig med mer rettferdige bomløsninger. Det vi har fått til i Trondheim er at det skal komme mange små bompunkter spredt rundt omkring slik at alle skal betale og ikke bare noen få. Men samtidig er det en lav makspris per dag uansett hvor mange bomstasjoner du kjører igjennom. Det vil si at alle som kjører betaler en svært liten sum istedet for at de som er uheldige nok til å bo akkurat uttafor bomringen får en svær regning.

Lenke til kommentar

Uansett hva man mener så er det jo helt klart at det må bli mye dyrere å kjøre bil inn til bysentrum - det er bare å ta en titt på køen det (som det er umulig å bygge seg ut fra).

 

Vi er nødt til å bygge ut kollektivtrafikken slik at en mye større andel kan bruke denne, med f.eks parkeringsmuligheter utenfor byen og shuttle inn til sentrum.

 

Dessverre er det noen som mener at man først skal bygge ut kollektivtrafikken, og SÅ gå inn for begrensningen av bilbruken. - Problemet med dette er at da kommer vi til å sitte her og snakke omdet i 50-100 år til før det skjer noe. - Nei, det må bli så dyrt å kjøre inni sentrum at man ikke gjør det hvis man ikke absolutt er helt nødt, og når da folk fyller opp kollektivtrafikken istedet så vil det tvinge frem en utbygging av denne.

 

edit: Jeg er iogforseg enig i at kollektivt burde være mye billigere enn i dag, og at det hadde vært sammfunnsøkonomisk riktig - men hvis det koster deg 400,- å kjøre inn til byen en dag, så er jo plutselig ikke en 100-lapp i måneden så dyrt lenger ... - Så sånn sett så kan man argumentere for at kollektivt ikke er for dyrt, men at det er altfor billig å kjøre bil.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

- Så sånn sett så kan man argumentere for at kollektivt ikke er for dyrt, men at det er altfor billig å kjøre bil.

I forhold til kjøpekraften så er bensinprisene i Norge blant de laveste i verden. Faktisk er de så lave at drivstoffutgifter bare utgjør 20% på en moderne familiebil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...