Gå til innhold

Jævla bomringen spiser pengene mine


White Fox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, for alle bor jo i Oslo?....

Her går vel bussene hver time, siste buss fra byen går kl 17, ikke fullt så lett da..

Sant nok!

Men så er nå denne tråden en gang om bompengeringen i Oslo. Vil uansett neppe tro du har bompengering rundt der du bor, eller?

 

Så din mening er at selv om man har flere deltidsjobber forskjellige steder i byen i tillegg til skole så burde man bruke flere timer hver dag på kollektivtrafikk og at dette er best mulig ressursutnyttelse for samfunnet?

Endret av White Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, for alle bor jo i Oslo?....

Her går vel bussene hver time, siste buss fra byen går kl 17, ikke fullt så lett da..

Sant nok!

Men så er nå denne tråden en gang om bompengeringen i Oslo. Vil uansett neppe tro du har bompengering rundt der du bor, eller?

 

Så din mening er at selv om man har flere deltidsjobber forskjellige steder i byen i tillegg til skole så burde man bruke flere timer hver dag på kollektivtrafikk og at dette er best mulig ressursutnyttelse for samfunnet?

Nei, det har jeg da ikke sagt!

Jeg bare påpeker at 'Actibus' sitt innlegg om at alle ikke bor i Oslo og henvisning til manglende busstilbud i Ålesund er utenfor temaet til denne tråden, siden du (TS) klart referer til bomringen i Oslo.

 

 

Selv synes jeg bomringen er på sin plass.

Det er dyrt å bygge og vedlikeholde veier i Norge, og naturlig nok må de som bruker veiene (bilistene) bidra med å finansiere dette. Kjedelig for de som krysser bomringesonene flere ganger daglig, men den har jo tross alt vært i drift siden slutten av 1980-tallet og man har alltids valget om hvor man vil bo, jobbe, studere, osv. og hvordan man reiser dit. Som andre har nevnt så finnes det alternativer til ordinær personbil. Elbil, motorsykkel, og selvsagt kollektivtransport.

 

Glad jeg både bor og jobber godt innenfor bomringen, og ei heller har jeg bil. :)

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Hvis man kjøper en Secma, trenger man ikke være bekrymret for å bli oppdaget. Ingen bomavgift, rimelig årsavgift (som MC), kjøre i kollektivfelt, og oftest gratis parkering. Secma er en liten med fullgod bil, ikke problem å holde (eller ei ta igjen) andre biler på motorveien. Tar liten plass i garasje, og kan løftes opp når man har behov for det.

 

...iallfall mange fine fordeler inntil regjeringen finnes dem for gode...

 

 

 

http://www.secma.no/SECMA.aspx

Lenke til kommentar

Oslo har det beste kollektivsystemet i landet og trolig blant de laveste månedsprisene i Europa. Hvis dette fortsatt ikke er bra nok for den nye fremadstormende generasjonen så kan man vurdere å bruke to hjul med eller uten motor deler av året, evt. holde seg hjemme slik at man slipper å dele framkomstmidler med andre folk.

Det er vel om ikke annet en våt drøm, i sverige er det rimelig standard at innenbyspriser for voksne er 10-15kr for buss uansett hvor du skal i byen. I en av byene i skåne (husker ikke hvilken i farta) så er bussene gratis.

 

I oslo er den laveste prisen 25kr, og bor du et par km unna sentrum så koster det fort 30kr.

Lenke til kommentar

I oslo er den laveste prisen 25kr, og bor du et par km unna sentrum så koster det fort 30kr.

I Oslo koster 30 dagers billett 590 (fullpris). Har du 60 reiser i løpet av den tiden så blir det under 10 kr. Fra neste år går Ruter over til et forenklet takssystem i Oslo og Akershus som vil gi lik eller billigere reiser for de fleste.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
I Oslo koster 30 dagers billett 590 (fullpris). Har du 60 reiser i løpet av den tiden så blir det under 10 kr. Fra neste år går Ruter over til et forenklet takssystem i Oslo og Akershus som vil gi lik eller billigere reiser for de fleste.

Enda bedre faktisk!

Disse endringene trår i kraft allerede neste uke, fra 2. oktober. :)

Lenke til kommentar
Men så er nå denne tråden en gang om bompengeringen i Oslo. Vil uansett neppe tro du har bompengering rundt der du bor, eller?

Her eg bor er kollektivtransporten skolebussen. Nesten. Og her har vi bomring rundt pluss ny er på vei for de som bor innenfor bomringen. Og veien er såpass dårlig at det er flere bilverksted enn frisørsalonger. Takke meg til samferdselspolitikk, kollektivtransport og miljøhensyn.

 

Selv synes jeg bomringen er på sin plass.

Det er dyrt å bygge og vedlikeholde veier i Norge, og naturlig nok må de som bruker veiene (bilistene) bidra med å finansiere dette.

Du har kanskje glemt engangsavgiften, registreringsavgiften, årsavgiften, drivstoffavgiften eller merverdiavgiften på alle de overnevnte? Bompenger(og merverdi på den igjen) er kun tippen av avgiftsisberget staten har å ta av når de skal bygge vei(eller, "vedlikeholde" som de kaller det).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det lureste er vel å skaffe en slik :dribble:

 

http://www.snotr.com/video/6964/License_Plate_Gadget

Den ser ut som 2000,- i forenklet forelegg minimum.

 

http://www.h-avis.no/nyheter/bot-for-manglende-skilt-1.6233236

 

 

Er vel litt forskjell på å vippe det til siden ved bomstasjonen, og fjerne det helt xD

 

Ja det er mest sannsynlig mykje verre. Dersom du blir tatt utan skilt i fronten kan jo skiltet ha falt av under kjøyring. Har du ei slik innrettning så har du med vilje skjult skiltet i tillegg til at du har gjort det vanskeligare for politiet å ta deg på det. Straffa blir stort sett strengare dessto vanskeligare det er for politiet å gjere jobben sin.

 

 

Finnes det forresten ei skikkelig versikt over kva dei forskjellige beløpa som bilistane betaler går til?

Eg høyrer at mange argumenterer med at staten får inn meir i skatter og avgifter frå bilførerane enn det koster å vedlikehalde vegane, men eg har ikkje sett noken oversikt over kva andre utgifter som er tatt med. Er utgifter til nybygging inkludert? Kva med kostnad for opprydning etter trafikkulykker? Kva med miljøkostnader?

Lenke til kommentar

Som knallhard sosialist skammer jeg meg over at bomringer blir fremmet av mine med-sosialister. Ikke bare er det ineffektivt og dyrt å drifte, men det går ut over de som trenger bilen mest: de som jobber i byen og bor utenfor byen fordi de ikke har råd til leilighet i byen.

 

Som knallhard liberalist er jeg helt enig. Problemet her er ikke de røde eller blå, men de grønne, som vil la hensyn til miljø og estetikk overstyre menneskelige hensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare er det ineffektivt og dyrt å drifte, men det går ut over de som trenger bilen mest: de som jobber i byen og bor utenfor byen fordi de ikke har råd til leilighet i byen.

Dette er en helt utrolig generalisering. Hvem er "de" og hvorfor trenger "de" bil dersom "de" har et kollektivtilbud ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...