tarantell Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Hei. Holder på å lage et hjemmeside, og har ikke mye av plass til bildene mine, og har i hvertfall ikke god nok internett til å laste opp de svære bildene. Har tatt masse bilder med min digitalkamera, og jeg har fått hver bilde på på ca. 800 KB!!! Det er kult å ha det med såååå bra graffik og slikt, men skulle ønske at den lagde bildene med litt mindre plass!!! Så til spørsmålet: Finnes det noen programmer som komprimerer disse bildene? Til 200 kb er perfekt eller det er enda bedre om de blir mindre!!! Jeg skal ha de bildene til hjemmesiden min, så det er ikke så viktig at bildene har like bra grafikk.... Og en ting til... helst lagre dem slik at brukeren ikke trenger å ha et program eller noe for å kunne se dem, altså som vanlig .GIF eller .TIF eller .JPG bilder hadde vært midt i blinken !!! Hilsen Salah. Takker for alle svar![/code] Lenke til kommentar
Izex Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Du får bare åpne bildene og lagre dem på nytt med litt dårligere kvalitet...tar fort mindre plass. At de er 800 kb nå er vel pga størrelse og oppløsning, så resize og fiks litt på dem så blir det bra. JPG og GIF er jo det som brukes 99,9% Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 www.xnview.com - fortell programmet hva slags bildestørrelse du ønsker (for web bruker jeg som regel 400-450px max høyde/bredde). Filstørrelsen vil bli justert deretter, og sannsynligvis havne på rundt 50-60Kb / stk. Programmet er enkelt å bruke, freeware og et typisk "må ha". Bruk batch funksjonen for mange bilder. Såvidt jeg husker har det bl.a. Norsk språkfil for enklere å forstå funksjonene, men det er lett å bruke uansett når du har gjort det et par ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå