tflovik Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg driver på med å teste ut trials av flere bildebehandlingsprogram. Har testet Bibble5, ACD Pro 4, Lightroom 3 og Zoner Photo Studio 13. Jeg har kun testet med raw filer, så langt må jeg si at jeg liker Zoner Photo Studio 13 best. Trodde på forhånd at jeg ville foretrekke Lightroom 3, men den kommer nok inn på 2 plass. Synes Zoner var kanon bra, det har blant annet en innebygget HDR funksjon som lager HDR ut av en RAW fil. Jeg testet dette og det var enkelt å intuitivt å få et bra resultat. Zoner har også mange muligheter for bildebehandling på bilder som er ferdigbehandlet fra raw. Virket på meg som man hadde flest muligheter i dette programmet. Er det noen som har testet en del av disse programmene som har noen erfaringer å komme med? Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg driver på med å teste ut trials av flere bildebehandlingsprogram. Har testet Bibble5, ACD Pro 4, Lightroom 3 og Zoner Photo Studio 13. Jeg har kun testet med raw filer, så langt må jeg si at jeg liker Zoner Photo Studio 13 best. Trodde på forhånd at jeg ville foretrekke Lightroom 3, men den kommer nok inn på 2 plass. Synes Zoner var kanon bra, det har blant annet en innebygget HDR funksjon som lager HDR ut av en RAW fil. Jeg testet dette og det var enkelt å intuitivt å få et bra resultat. Zoner har også mange muligheter for bildebehandling på bilder som er ferdigbehandlet fra raw. Virket på meg som man hadde flest muligheter i dette programmet. Er det noen som har testet en del av disse programmene som har noen erfaringer å komme med? Kanskje jeg skule prøve denne Zoner da..har lightroom3 og bibbel 5 også,men den siste er så like lr3 att jeg ikke fant det nødvendig å kjøpe det;) Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Jeg synes raw developing i Zoner er veldig bra, men det er ikke allt. En drøss med redigeringsmuligheter for bildene etter at du er ferdig med raw fila. Blen annet quick(fix) eller hva det nå heter som med ett klikk gjør en jpeg mye bedre. meget hendig hvis man har det travelt. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Har også testet ut mange raw konvertere i det siste, men personlig liker jeg Lightroom 3 best av alle. Rett og slett et genialt program. Er i skrivende stund bestillt Koster ca. 2.500,- fra Adobe Store. Du får den sikkert billigere andre steder. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Har også testet ut mange raw konvertere i det siste, men personlig liker jeg Lightroom 3 best av alle. Rett og slett et genialt program. Er i skrivende stund bestillt Koster ca. 2.500,- fra Adobe Store. Du får den sikkert billigere andre steder. Helt enig her,og fordelen her,ved kjøp av fra Adobe..når LR4 engang kommer får du den veldig billig som oppdatering;) Tror jeg betalt en 1600,- fra LR2 til LR3. Rettelse her..betalte 660kr for en oppdatering fra LR2 til LR3 ser jeg på kvitteringen;) Endret 8. september 2011 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Personlig så bruker jeg Bibble - det er primært to grunner til det. Den kjører også på linux, og den er ikke avhengig av en database. Det er et par ting jeg ikke liker med LR: Håpløst UI på liten skjerm og avhengighet av den interne databasen (gjerne kalt katalogen). Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Det finnes også en drøss av tutorials (hjelpevideoer) rundt om på nett til Lightroom. Min mening er som følger: Har man allerede Photoshop med RAW editor og er fornøyd med den, så behold den. (for å spare penger) Når du først har forstått hvor mye kraftigere Lightroom er, så er det desverre ingen annen vei tilbake Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Personlig så bruker jeg Bibble - det er primært to grunner til det. Den kjører også på linux, og den er ikke avhengig av en database. Det er et par ting jeg ikke liker med LR: Håpløst UI på liten skjerm og avhengighet av den interne databasen (gjerne kalt katalogen). Ja at Bibble kan kjøres på Linux også er et pluss, men jeg kommer likevel til å kjøpe Zoner. For 99 dollar får jeg pro utgaven og kan installere den på 3 maskiner. Zoner har også mere muligheter enn bibble, en drøss av ting du kan gjøre med bildene etter at de er fremkalt til jpeg. Enig i det med at det er et minus at LR må bygge seg en egen databse, trenger heldigvis ikke det i Zoner. Endret 8. september 2011 av Døgnvill Lenke til kommentar
Harald96 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg driver på med å teste ut trials av flere bildebehandlingsprogram. Har testet Bibble5, ACD Pro 4, Lightroom 3 og Zoner Photo Studio 13. Jeg har kun testet med raw filer, så langt må jeg si at jeg liker Zoner Photo Studio 13 best. Trodde på forhånd at jeg ville foretrekke Lightroom 3, men den kommer nok inn på 2 plass. Synes Zoner var kanon bra, det har blant annet en innebygget HDR funksjon som lager HDR ut av en RAW fil. Jeg testet dette og det var enkelt å intuitivt å få et bra resultat. Zoner har også mange muligheter for bildebehandling på bilder som er ferdigbehandlet fra raw. Virket på meg som man hadde flest muligheter i dette programmet. Er det noen som har testet en del av disse programmene som har noen erfaringer å komme med? jeg har mac å anbefaler deg å skaffe deg mac hvis du driver mye med redigering osv..(Har man mac kan man bruke iphoto, aperture eller noe lignende) men av programmer ville jeg anbefale deg photoshop! det har masse mulig effecter og andre innstillinger som kan gjøre bildene finere Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) jeg har mac å anbefaler deg å skaffe deg mac hvis du driver mye med redigering osv..(Har man mac kan man bruke iphoto, aperture eller noe lignende) men av programmer ville jeg anbefale deg photoshop! det har masse mulig effecter og andre innstillinger som kan gjøre bildene finere Man behøver ikke epleprodukter for og benytte PhotoShop, går like fint i Windows Endret 14. september 2011 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Lightroom kan også brukes til å justere bildene dine på en enkel måte, og koster mindre enn Photoshop. Perfekt hvis du også tar bilder i RAW-format. Men skal du manipulere bilder så trenger du nok et program som feks. Photoshop eller Photoshop Elements. Sistnevnte er mer enn bra nok for de aller fleste. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 Jeg driver på med å teste ut trials av flere bildebehandlingsprogram. Har testet Bibble5, ACD Pro 4, Lightroom 3 og Zoner Photo Studio 13. Jeg har kun testet med raw filer, så langt må jeg si at jeg liker Zoner Photo Studio 13 best. Trodde på forhånd at jeg ville foretrekke Lightroom 3, men den kommer nok inn på 2 plass. Synes Zoner var kanon bra, det har blant annet en innebygget HDR funksjon som lager HDR ut av en RAW fil. Jeg testet dette og det var enkelt å intuitivt å få et bra resultat. Zoner har også mange muligheter for bildebehandling på bilder som er ferdigbehandlet fra raw. Virket på meg som man hadde flest muligheter i dette programmet. Er det noen som har testet en del av disse programmene som har noen erfaringer å komme med? jeg har mac å anbefaler deg å skaffe deg mac hvis du driver mye med redigering osv..(Har man mac kan man bruke iphoto, aperture eller noe lignende) men av programmer ville jeg anbefale deg photoshop! det har masse mulig effecter og andre innstillinger som kan gjøre bildene finere Jeg orker ikke gå inn i en diskusjon på mac vs windowspc. Men jeg kan si at det er helt uaktuellt å kjøpe en mac, man får mange bildebehandlingsprogrammer til windows operativsystem og utvalget er mere enn nok for min del. Lenke til kommentar
pmbpictures Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Adobe Lightroom er tingen....For meg ihvertfall ! Synes det var ganske greit å forstå, og det man ikke forstår, er det minst 100 videoer på youtube ; ) Men så er jo det det eneste jeg har testet.. Og CS5 pakken... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Adobe Lightroom er tingen....For meg ihvertfall ! Synes det var ganske greit å forstå, og det man ikke forstår, er det minst 100 videoer på youtube ; ) Men så er jo det det eneste jeg har testet.. Og CS5 pakken... Ingen over ingen ved siden, i mine øyne Lightroom kan også (som sagt tidligere) fint brukes til å redigere vanlige jpg-bilder og jeg bruker faktisk kun Lightroom til dette i dag. Photoshop bruker jeg kun når jeg skal manipulere bilder som feks. å klippe ut gjenstander etc. Jeg er egentlig ikke spesielt stor fan av dette så derfor blir Photoshop mindre og mindre brukt her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå