Valkyria Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Jeg er fullt klar over at gode RAIDkort koster mer enn de fleste har råd til, men jeg er ute etter de rimeligste raidkortene som har støtte for raid 5, og kan ta 4 eller mer harddisker. Har forhørt meg i en annen tråd om fordelene med et dedikert raidkort kontra det du har på hovedkortet, og det var i all hovedsak at du kunne lage arrayet der èn disk allerede har noe på seg, og du har muligheten til å legge til flere disker i arrayet uten å måtte reformatere hele arrayet. Jeg har for øyeblikket 2stk 2TB disker som begynner å bli full, og planlegger derfor å kjøpe 2 tilsvarende disker, lage arrayet med 3 disker, der en disk allerede er brukt, for ¨så overføre innholdet på den 4. disken til arrayet, og så legge disken til. Et kort som tillater disse funksjonene i tilleg er et must, da jeg allerede har RAID5 støtte på hovedkortet, og kan likegjerne benytte meg av denne funksjonen om det kun finnes kort som kan lage arrayet, men ikke øke antall enheter. edit: og det må være PCI-express drevet. har ikke flere ledige PCI-porter på HK Endret 6. september 2011 av Valkyria 1 Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hei. Ja, er egentlig merkelig at et brukbart RAID-kontrollerkort skal koste så mye, når man ser prisen på avanserte hovedkort..... Uansett så vil jeg tro at dette er en av de rimeligste her som støtter det du er på jakt etter. Har tidligere blitt anbefalt noen brukte Dell Perc 5i kontrollerkort, som man kan finne en del av på ebay. Skulle være gode i forhold til prisen, og har mulighet for 8 SATA disker. Er en del forskjeller ute å går på de, så man må være obs på å få riktig type. De kortene kan du få til rundt 100$, pluss minus litt avhengig av tilbehør og lignende. Et eksempel på et slikt kort kan du se her. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Ja, det var noe i den prisklassen du fant jeg lurte på. Mente du at dette kortet tar 8 disker eller Dell-kortene? Er et raidkortet alltid begrensen til hvor mange SATA porter det er på selve kortet, eller kan jeg benytte meg av kort som er koblet direkte i hovedkortet? Og så er det veldig avgjørende at jeg faktisk kan legge til harddisker i ettertid, samt at jeg skal kunne bygge arrayet der 1 disk er allerede brukt. Vet du/noen om dette kortet har den egenskapen, eller burde jeg sende en mail til produsenten å spørre? og mens vi først er inne på det; om det skal bli nødvendig å bytte hovedkort en gang i fremtiden, mister jeg da alt på raidkortet?? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå