Gå til innhold

[Løst] Rotet vekk/slettet windows 7 iso. Kan i bruke Dell sin W7?

Anbefalte innlegg

Det stemmer at en DELL-plate ikke lar seg bruke på en annen maskin. Når du installerer en OEM-SLP så følger det også med et OEM-sertifikat som vil sjekke koden som er lagret i BIOS.

Men vil ikke det bare gå utover aktiveringen? Det stopper vel ikke installasjonen - og du kan vel i så tilfelle aktivere på alternative måter?

Jeg har ikke vært i samme situasjon selv så jeg bare gjetter basert på det jeg vet.

-Stigma

Du vil nok få installert, men du får ikke aktivert og valideringen vil feile. De fleste OEM-plater fra leverandørene inneholder dessuten drivere, så er det en annen maskin du installerer det på så blir det bare krøll.

Så de har besvisst FJERNET alle andre mulige former for aktivering fra den utgaven? Det høres jo hinsides teit ut. Greit nok at den automatiske SLIC aktiveringen ikke fungerer når det ikke er en Dell maskin selvfølgelig - men hvorfor man skulle bevisst fjerne de andre mulighetene for aktivering forstår jeg ikke helt. Jeg har som sagt ikke testet dette selv - men det høres i så fall litt motproduktivt ut.

Anngående drivere så ville jeg ikke tro det er noe problem. Driverstøtten for Dell komponentene er vel bare slipstreamet inn - men drivere for hardware som ikke detectes vil jo ikke installeres likevel. Da måtte vært noen for for install-script som automatisk ble isntallert på toppen av det windows gjør automatisk.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke på det som kjeft overhodet:) Trudde at det var ok å diskutere å laste ned en kopi når man hadde orginal key. Men bedre safe then sorry:)

Jau, det er litt sånn gråsone-tilfelle. Så lenge du skal bruke en gyldig key så er det neppe noen som har noe problem med det i praksis - men det er vel fremdeles teknisk sett ikke lovlig å distribuere slikt via uoffisielle kanaler som diverse torrent-nettsider.

Det som slår meg som enkleste løsning egentlig er bare å ha let nytt tema med en tittel som sier klart og tydelig at du trenger noen med msdn tilgang til å hente ut ISOen for deg - og legge den opp på f.eks. www.ge.tt for deg. Det kan jeg ikke se ville være noe problem.

Hvis det ikek var for at du trenger norsk versjon for lisensen din (jeg tror ikke de fungerer på kryss av språkversjoner) så hadde jeg gledelig bare pekt deg til hvor du kan laste ned cleane offisielle ISOer av windows 7 helt lovlig.

EDIT: kan jo bare legge ved linken bare for å demonstrere hva jeg snakker om:

http://www.mydigitallife.info/download-windows-7-iso-official-32-bit-and-64-bit-direct-download-links/

Jeg har ikke sett noe tilsvarende for norske ISOer desverre. Skulle gjerne sett at dette var noe microsoft kunne ha laget et offentlig bibliotek av på nettet for alle varianter og språk. Det hadde gjort ting veldig mye enklere...

Det er synd at man ofte må ty til torrent sider for å hente ned den spesifikke ISOen man trenger. Desverre er man aldri helt sikker på om slike versjoner er cleane - tuklet med i forhold til cracking som du ikke vil ha - eller enda værre potensiellt inneholder malware eller virus.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Så de har besvisst FJERNET alle andre mulige former for aktivering fra den utgaven? Det høres jo hinsides teit ut.

Se de 2 første kommentarene til denne artikkelen.

I følge det som hevdes der skal du kunne få aktivert med din Retail (eller MSDN) Product Key selv om du bruker en OEM (f.ex. Dell) DVD. [Men jeg har ikke hatt behov for å forsøke dette selv, så jeg kan ikke bekrefte det.]

Men som nevnt ovenfor, så inneholder mange OEM-DVD'er ofte maskinspesifikke drivere og ymse "trial- & crapware", og selv om det ikke nødvendigvis fører til noen skade, så er det vel vanskelig å argumentere for at det er "kjekt å ha" på PC'en sin. Men det kan være en "siste utvei".

Lenke til kommentar

Så de har besvisst FJERNET alle andre mulige former for aktivering fra den utgaven? Det høres jo hinsides teit ut.

Se de 2 første kommentarene til denne artikkelen.

I følge det som hevdes der skal du kunne få aktivert med din Retail (eller MSDN) Product Key selv om du bruker en OEM (f.ex. Dell) DVD. [Men jeg har ikke hatt behov for å forsøke dette selv, så jeg kan ikke bekrefte det.]

Men som nevnt ovenfor, så inneholder mange OEM-DVD'er ofte maskinspesifikke drivere og ymse "trial- & crapware", og selv om det ikke nødvendigvis fører til noen skade, så er det vel vanskelig å argumentere for at det er "kjekt å ha" på PC'en sin. Men det kan være en "siste utvei".

Tror han som har svart i den tråden surrer litt. Det er en forskjell på vanlig "Microsoft"-OEM, og "Dell/HP/Acer/Whatever"-OEM. Spesielt dersom det kommer til SLP.

Lenke til kommentar

Men uansett hvilken DVD man bruker, Produsent OEM eller Microsoft OEM, så lenge det er samme type kan du avinstallere den eventuelle ferdig aktiverte OEM nøkkelen, og aktivere din egen med disse kommandoene:

slmgr -upk (avinstallere gjeldene nøkkel)

slmgr -ipk XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX (den nøkkelen du skal bruke)

slmgr -ato (aktiverer over internett)

Om det ikke fungerer på første forsøk, restart maskinen, og kjør kommandoene en gang til.

Dette skal fungere på alle Windows 7 aktiveringer, også om det hadde vært bedriftsaktivering (KMS/MAK), OEM, Oppgradering og Retail.

Er det en oppgraderingslisens kan det være du må bruke denne guiden for å få aktivert endelig:

http://samfunn.myhken.com/?p=939

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Mykhen, har du selv prøvd å aktivere f.eks. en Acer OEM-SLP på en annen maskin?

Ja både Acer og Toshiba har jeg prøvd dette på. Min nyeste pc er en Acer bærbar om kom med Home Premium. Jeg oppgraderte denne til Enterprise med metoden nevnt over. (jeg har Technet og MSDN tilgang).

Jeg ser ingen grunn til at denne metoden ikke skal fungere. OEM-SLP nøkkelen holder seg jo bare aktivert når sertifikatet og BIOS innstillingene er riktige.

Avinstallerer man OEM-SLP nøkkelen, og installerer en IKKE OEM nøkkel (les RETAIL) så skal du få aktivert denne uavhengig av BIOS type og eventuelle sertifikater installert på pcen.

Bruker du en fabrikk Win7 OEM plate, regner jeg med at når du starter opp for første gang etter installasjonen, vil Windows 7 si at den ikke er aktivert. Og ved å bruke de tre kommandoene over, så skal du da få lagt inn den nye nøkkelen + aktivert.

Lenke til kommentar

Hehe, ser ut som IDE herved er fullstendig utdød. Var ingen IDE kontakter på mitt nye hoved kort. Dette var et bitte lite problem da jeg har en IDE cd/dvd brenne fra 2. verdens krig. Fant ut at jeg ikke bruker CD/DVD uansett så den havnet i søppla.

Løste Windows problemet mitt med å laste ned linken Stigma kom med, måtte selvfølgelig laste ned 2 ganger da jeg lastet ned Home premium først med det var feil version.

Uansett, problemet er løst. Takker for alle svar :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...