Gå til innhold

Haugevis av nye skjermer annonsert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sagt på en litt mindre diplomatisk måte er nok det en grei oppsummering ja Mr Lee.

Selvsagt er det billigere. 1920x1080 er akkurat 10% færre piksler enn 1920x1200. Arealet krymper også, selv når antall tommer (diagonalen) holdes konstant. Men det er jo ikke all verdens med hverken færre piksler eller areal så det kan umulig være særlig mye å spare på å gå over til 16:9. Jeg er i hvert fall en av de mange som gladelig betaler godt over 10% mer for 10% flere piksler i høyden.

Forskjellen er sikkert ikke allverden nei, men når produsentene summerer opp alle skjermene tilsammen, så utgjør det sikkert en god del likevel totalt sett.

Min oppfatning var at den perioden vi hadde 16:9 side om side med 16:10 så var det vanskeligere å selge 16:10, om de så bare kostet 100 kroner mer.

Folket ville ha feks 24 tommer og gjerne en eller annen intetsigende HD-betegnelse, og de aller mest bevisste ignorantene også gjerne et MS-tall som hørtes fint ut, og thats it.

Resultatet har blitt at de som vil ha 16:10 kan melkes skikkelig, produsentene vet at de få som virkelig vil ha det betaler overpris om de må.

Det er nå i hvertfall hva jeg tror. :)

Lenke til kommentar

Gen 6 glass substrate size: 1500 × 1850 mm

TV panels Monitor panels

Panel Size

26”W 32”W 37”W 15.6”W 18.5”W 20”W 21.6”W

Aspect Ratio

16:9 16:9 16:9 16:9 16:9 16:9 16:9

Economic Cut (#)

12 8 6 36 24 21 18

Glass Efficiency (%)

85% 85% 85% 93% 88% 90% 89%

Dec 2010:

"The evolution of fab generations in the TFT LCD industry is not only a shift to larger glass substrates but also involves moves to increase production efficiency. For example, 32W LCD TV panels were originally designed to be made in Gen 6 fabs, but more than 70% of the 32W are currently produced in Gen 8 fabs and Gen 6 fabs have gradually shifted to LCD monitor panel production, noted Shawn Lee, senior analyst for TFT LCD production strategy at DisplaySearch.

Lee continued, The recent adoption of 0.5 mm glass substrates in Gen 6 and larger fabs also enhances production flexibility, as panel makers can make notebook and monitor panels in Gen 6+ fabs using the same glass thickness as in smaller fabs. The 16:9 aspect ratio prevailing in PC displays also enables Gen 5 and 6 fabs to produce notebook and monitor panels, respectively. For example, panel makers like AUO, CPT and LG Display are starting to produce notebook PC panels in Gen 6 fabs, while AUO, LG Display and Samsung are producing LCD monitor panels in Gen 7 fabs, and Samsung and LG Display are producing LCD monitor panels in Gen 8 fabs. This flexibility benefits panel makers as they can more effectively leverage their existing capacities. At the same time, this trend will create trade-offs between production of IT and TV panels."

http://www.ecnmag.com/News/2010/12/Gen-8-Now-the-Most-Important-Fab-for-LCD-TV-Panel-Production/

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Det er ren matematikk å dele opp de store panelene i grunnenheter som passer andre sideforhold enn 16:9. Det går fint an å få til heltallige delinger sånn at man slipper "avkapp". Ikke at litt avkapp gjør det så mye dyrere uansett.

Det har nok vel så mye med at de med 1920x1080 oppløsning kan bruke elektronikk fra TV-apparater, å gjøre. Her er produksjonsvolumet så høyt, at det blir veldig mye å spare på å bruke disse fremfor brikker som takler 1920x1200.

Lenke til kommentar

Steike. Også bare 3k nå som den her helt ny (fra dell.no)

Egentlig ville jeg ha U2711, men den høye input latencyen har styrt meg vekk fra den, det og den grove anti glare coatingen.

Sterk kandidat til ny skjerm dette (eller 3 :D ) selv om jeg må gå ned til 24" (16:10) fra 26" (16:10 men TN)

Lenke til kommentar

er det kun jeg som kunne tenke seg en 27" 21:9 skjerm? det må jo være helt magisk og spille, se på film og surfe (kan jo egentlig dele skjermen opp i 2 deler når den er så sinnsykt brei :thumbup: ).

Alt for bredt for meg, blir jo bare en tynn stripe, bedre å ha noe som dekker mer av synsfeltet.

AtW

Lenke til kommentar

er det kun jeg som kunne tenke seg en 27" 21:9 skjerm? det må jo være helt magisk og spille, se på film og surfe (kan jo egentlig dele skjermen opp i 2 deler når den er så sinnsykt brei :thumbup: ).

21:9 skjerm kunne nok vært morsomt, men jeg tror den bør være større enn 27". Dell U3011 er en 30" 16:10 skjerm med opløsning på 2560x1600. Hvis du kapper denne i høyden, så du står igjen med 2560x1080, så blir diagonalen ca. 27". Hvis du heller beholder 1600 piksler i høyden, og gjør skjermen bredere, så får du oppløsningen 3840x1600, og en diagonal på 41". DET hadde vært gøy :)

Lenke til kommentar

Synes dog DELL U2412M bør nevnes, den er i hvert fall i min handlekurv. Spennende skjerm. IPS panel, 16:10 og vridbar og tilbar. Til 2929,- er ikke dette et dårlig forslag imo.

ja, som du kansje ser så er den diskutert i di 4 postene over din post..

Men fantastisk pris nå. 2499 på dustin.no :new_woot:

Endret av eXa
Lenke til kommentar

24:10-format? :thumbdown:

Tja. Jeg har nå planer om å legge til et par 1600x1200 4:3 skjermer på høykant på flankene av en U3011. Tror dette vil fungere ganske bra. Totalt vil det gi 4960x1600 piksler, og 31:10 format :)

Anyway, 21:9 er i praksis 21.333:9, eller 2.37:1. 24:10 er 2.4:1, så det er nå så godt som samme format.

Lenke til kommentar
Tja. Jeg har nå planer om å legge til et par 1600x1200 4:3 skjermer på høykant på flankene av en U3011. Tror dette vil fungere ganske bra. Totalt vil det gi 4960x1600 piksler, og 31:10 format :)

Det tror jeg vil fungere mye bedre og bli mer praktisk. Jeg har noe i samme sjanger på kontoret. To 1280x1024 19-tommere på høykant på hver side av en 24-tommer 1920x1200. Det gir stor arbeidsflate på en skjerm og god høyde til bi-oppgaver på begge sider. Muligheten til å maksimere f.eks epost, pdf, nettleseren eller filutforskeren på en av 19-tommerne er mye deiligere enn om det hadde vært en diger sammenhengene skjerm.

Lenke til kommentar

Immo, visst ser etter en skjerm til 3-4k, kjøp Dell u2711. Dritbra skjerm ;)

Hei, beklager seint svar.

Jeg er litt sta når det kommer til oppløsning, 2560 x 1440 er 16:9 format og jeg hadde foretrukket 2560x1600. Håper det ikke blir oppfattet som "egoistisk" eller nedlatendes, det er ikke mening. Har sett litt på dell skjermen du nevnte men gikk for eizo etter å ha lest testen på http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/display/dell-eips-roundup.html#sect0

Tusen takk uansett for ditt bidrag og tips.

Endret av inmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...