Stokkeland Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hei, jeg har en fiktiv oppgave i forvaltningsrett og jeg var rimelig sikker på at jeg kunne si nei til Aftenposten med bakgrunn i §18 offentligloven, men jeg ender bare opp med å tvile på meg selv og bruke timer på diskusjon. Konkurransetilsynet anmeldte en rekke rørgrossister for ulovlig prissamarbeid. Aftenposten henvendte seg til Konkurransetilsynet, og ba om å få innsyn i sakens dokumenter. Det var svært mange dokumenter i saken, blant annet vurderinger av markedet og konkurransesituasjonen utført av bransjen selv, og vurderinger av prissamarbeidet utført av Konkurransetilsynet. Hadde Aftenposten innsynsrett? Nei Aftenposten har ikke innsynsrett med hjemmel i Offentliglova § 18 Unntak for rettssaksdokument. Det er konkurransetilsynet som anmeldte saken, de er en del av fornyings, administrasjon og kirke departementet og omtaler seg selv som en bruker orientert etat. Dette gjør også at de kommer inn under Offentligloven § 2 A. Hovedregelen som de skal følges er § 3, som sier « Saksdokument, journaler og lignede registrert for organet er åpne for innsyn dersom ikke anna følger av lov eller forskrift med hjemmel i lov». Aftenposten skal da ha innsynsrett med mindre anna følge av lov, men Offentligloven § 18 sier at « Det kan gjøres unntak fra innsyn for dokument som et organ har utarbeidet eller mottatt som part i en rettsak for norsk domstol», er da konkurransetilsynet part i rettssaken? Kan man definere part i dette tilfellet som den som reiser sak, altså konkurransetilsynet. Men om det er et behov for å gjøre et unntak fra innsyn i dokumentene skal allikevel Offentlig lova § 11 vurderes. Oppgave spørsmålet sier ikke at det er en rettsak pågående, men at firmaene er anmeldt til politiet/økokrim. Er det da politiet som blir part og ikke konkurransetilsynet? har aftenposten da innsynsrett? Om man da istede kunne bruke Offentlig lova § 24 « Det kan gjøres unntak fra innsyn fra melding, tips eller liknende dokument om lovbrudd fra private. Andre dokument om lovbrudd, blant annet melding og tips fra offentlige organ, kan det gjøres unntak fra innsyn for inntil saken er avgjort» Er jeg inne på noe i det hele tatt? Mvh og på forhånd takk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Unntaket i § 18 er ikke relevant. Offentleglova § 18 fastslår følgende: § 18. Unntak for rettssaksdokument Det kan gjerast unntak frå innsyn for dokument som eit organ har utarbeidd eller motteke som part i ei rettssak for norsk domstol. Konkurransetilsynet har hverken utarbeidet eller mottatt disse dokumentene som part i rettssak. At det førte til anmeldelse medfører ikke at § 18 kommer til anvendelse. Slik bør vurderingen din være: - Gjelder offentleglova? Sjekk offl § 2 og særlovgivningen. - Begynn med største bestemmelse i offl: § 13. Gjelder det taushetsplikt? Hvis taushetsplikt skal det gjøres unntak. - Fortsett deretter med andre bestemmelser i offl. I dette tilfellet har konkurranseloven en bestemmelse om forholdet til offentleglova i § 26: § 26. Forholdet til offentleglova og innsyn i dokumenter i avsluttede overtredelsessaker Offentleglova gjelder ikke i saker om overtredelse av §§ 10, 11, 18 første ledd, 19 første ledd eller vedtak i medhold av denne lov så lenge saken ikke er avsluttet. En sak regnes ikke som avsluttet hvis den er anmeldt til påtalemyndigheten. Enhver med rettslig interesse i en avsluttet sak om overtredelse av §§ 10, 11 eller pålegg etter § 12, skal også gis innsyn i opplysninger som er undergitt lovbestemt taushetsplikt, med mindre innsyn vil virke urimelig overfor den opplysningene gjelder. Blir det begjært innsyn i taushetsbelagte opplysninger etter denne bestemmelse, skal de som har krav på taushet varsles og gis en frist til å uttale seg om spørsmålet. Avslag på begjæring om innsyn kan påklages til departementet. Reglene i forvaltningsloven kapittel VI gjelder tilsvarende. Så nei, jeg vil ikke si at du er inne på noe. Først må du vurdere om offentleglova kommer til anvendelse. Deretter kan du vurdere om det er grunnlag for innsyn. Oppgaven legger slik jeg ser den opp til en drøftelse av offl § 13 jfr. fvl § 13 første ledd nummer 2 (for bransjedokumentene) og offl § 14 (Konkurransetilsynets egne vurderinger). § 18 kommer som jeg skrev over ikke til anvendelse her. Du kan drøfte § 24, men det kan nok være kort - kkl § 26 fremtrer som en uttømmende regulering av unntak i kontrolløyemed på Konkurransetilsynets område. Lenke til kommentar
Stokkeland Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Takk for innspillet det hjalp:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå