mbergseth Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Etter å ha bygget min andre stasjonere PC, kjørte jeg Memtest for å kontrollere at alt var ok. Fikk fort opp feil, se vedlagt bilde. Har testet en og en minne brikke og har til nå funnet feil på 3 av 4 brikker. Testet ikkje så lang tid på hver brikke. Info om maskinen: Hovedkort: Asus P8 Z68-V Pro Minne: Crosair 16GB DDR3 Vengeance PC3-12800 1600MHz CL9 (4x4GB) CPU: Intel i7-2600K Er det produksjons feil på de 3 brikkene eller kan det andre ting som gjør det? som hovedkortet? Vert å nevne at har hatt ei par tilfelle av tastatur som ikkje vil funkere og harddisker som "fallt ut" Måtte slå av helt strømmen til hovedkortet før BIOS fant diskene igjen. Har ikke overklokket, men justert minne frekvensen til 1600 MHz etter som BIOS satt den til 1333 MHz i Auto. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Har ikke overklokket, men justert minne frekvensen til 1600 MHz etter som BIOS satt den til 1333 MHz i Auto. Hva slags resultat gir Memtest86 dersom du kjører 1333 MHz minnefrekvens? Hvis det fungerer ved 1333 MHz, så er det ikke nødvendigvis produksjonsfeil på RAM'en. Står RAM'en din på listen over godkjent RAM for Asus-kortet ditt? Lenke til kommentar
mbergseth Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Fikk og feil på 1333 MHz, men har ikke prøvd det mer enn en gang, så kan ta ein ny runde med minne frekvens på auto i BIOS. Crosair CMZ8GX3M2A1600C9 står i listen over godkjente RAM brikker, med av huket på 4 DIMM support. Brikkene jeg har er merket CMZ16GX3M4A1600C9B, Så vidt som jeg forstår skal være de samme brikkene, forskjellen er da 8 GB på 2 brikker og 16GB på 4 brikker med blue heatspreder. Ser ASUS har kommet med ny BIOS til dette hovedkortet så jeg tenkte å oppdatere det for å se om det gir noen forskjell. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Fikk og feil på 1333 MHz, men har ikke prøvd det mer enn en gang, så kan ta ein ny runde med minne frekvens på auto i BIOS. Crosair CMZ8GX3M2A1600C9 står i listen over godkjente RAM brikker, med av huket på 4 DIMM support. Brikkene jeg har er merket CMZ16GX3M4A1600C9B, Så vidt som jeg forstår skal være de samme brikkene, forskjellen er da 8 GB på 2 brikker og 16GB på 4 brikker med blue heatspreder. Ser ASUS har kommet med ny BIOS til dette hovedkortet så jeg tenkte å oppdatere det for å se om det gir noen forskjell. En BIOS-oppdatering er ikke dumt. Jeg vil også foreslå at du kjører Memtest med 2 og 2 brikker. (Jeg mener å ha hørt Loyd Case fra Maximum PC snakke om varierende erfaringer med fulle RAM slots, i en eller annen podcast ganske nylig. Jeg tror han måtte justere både det ene og det andre for å få det til å virke med 4 brikker. Jeg tror faktisk han sa noe om at det var bedre å gå for 2 brikker enn 4 brikker - men samme totale mengde RAM.) Lenke til kommentar
mbergseth Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Har nå oppdatert BIOS fra ver 0501, til 0606 og satt minne frekvens til Auto igjen (1333 MHz). Kjørt Memtest på to av de brikkene som ga feil tidligere, Nå har dem gått i over 4,5 timer uten feil, 4 pass. Skal teste de 2 andre brikkene senere, så alle 4 visst alt er ok. så får vi se om det er så enkelt som en BIOS oppdatering løste saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå