Gå til innhold

Genmanipulering

SoiRaM

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg har om genmanipulering av mennesker som tema jeg skal snakke om. Så lurte jeg på om noen kan anbefale noen gode sider?

Finner svært lite på nettet om genmanipulasjon. Håpte å finne noe om at i fremtiden kan vi kanskje få lengre liv ved hjelp av gen manipulering. Kanskje til og med noe deus ex style "augmentations" eller noe slik. :)

Takker for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og husk at vis du leser noe fra Amerikanske kilder om genmanipulert mat:

Deres FDA tilsvarer ikke det norske matsilsynet. De er underfinansiert, og i praksis kan du selge hva du vil der så lenge det ikke er gift på direkten.

De godtar bestikkelser, og de driver ikke med reguleringer på riktig nivå. De tillater bønder å dyrke genmats vis eneste "fordel" er at du kan sprøyte den med mer gift.

De har f.eks gitt selskapet bak Paracet monopol på tablettenene sine.

Lenke til kommentar

Og husk at vis du leser noe fra Amerikanske kilder om genmanipulert mat:

Deres FDA tilsvarer ikke det norske matsilsynet. De er underfinansiert, og i praksis kan du selge hva du vil der så lenge det ikke er gift på direkten.

De godtar bestikkelser, og de driver ikke med reguleringer på riktig nivå. De tillater bønder å dyrke genmats vis eneste "fordel" er at du kan sprøyte den med mer gift.

De har f.eks gitt selskapet bak Paracet monopol på tablettenene sine.

Interessant :O Mer info om gen manipulering om mennesker om dere har det kan eg bare få :) Tusen takk! :D

Lenke til kommentar

Ganske på siden av saken dette her, men jeg gidder ikke lage ny tråd.

Dette handler om at bruk av antibiotika tar livet av de nyttige bakteriene i tarmsystemet vårt. Og at disse nyttige bakteriene ikke kommer tilbake. Og barna våre blir også født uten disse nyttige bakteriene. Noe som gjør at helsetilstanden blir dårligere for hver ny generasjon.

-------------

"Gut Biota Never Recover from Antibiotic Use: Loss Extends to Future Generations.

(...)

Emerging research shows that the harmful effects of antibiotics go much further than the development of drug resistant diseases. The beneficial bacteria lost to antibiotics, along with disease-inducing bacteria, do not recover fully. Worse, flora lost by a mother is also lost to her babies. The missing beneficial gut bacteria are likely a major factor behind much of the chronic disease experienced today. The continuous use of antibiotics is resulting in each generation experiencing worse health than their parents."

http://healthfreedoms.org/2011/09/04/gut-biota-never-recover-from-antibiotic-use-extends-to-future-generations/

Lenke til kommentar

Ganske på siden av saken dette her, men jeg gidder ikke lage ny tråd.

Dette handler om at bruk av antibiotika tar livet av de nyttige bakteriene i tarmsystemet vårt. Og at disse nyttige bakteriene ikke kommer tilbake. Og barna våre blir også født uten disse nyttige bakteriene. Noe som gjør at helsetilstanden blir dårligere for hver ny generasjon.

Mener du at tarmfloraen arves ??

(vel, da har du puttet den i feil hull ;) )

Til TS, dette er hjemmesiden til GenØk. Senter for biosikkerthet. Kanskje du kan finne noe der.

Endret av netroM
Lenke til kommentar

Mener du at tarmfloraen arves ??

(vel, da har du puttet den i feil hull ;) )

Jeg syntes også dette hørtes rart ut. Nå googlet jeg, og fant en artikkel fra Wired om saken. De skriver at rapporten om dette står på trykk i "Nature".

Men litt ned i artikkelen leser jeg noe som kanskje kan forklare hva som menes :

"Couple that with the increasingly large percentage of children born by Caesarean section — who by skipping their trip through the birth canal miss their first exposure to friendly bacteria — and the result, he says, is that “each generation… could be beginning life with a smaller endowment of ancient microbes than the last.” "

http://www.wired.com/wiredscience/2011/08/killing-beneficial-bacteria/

Altså ved keisersnitt blir ikke barnet utsatt for bakteriene i fødselskanalen.

Det er kanskje noe tilsvarende hvis den fødende har tatt så mye antibiotika at visse bakterier nærmest er utryddet. At da blir heller ikke barnet utsatt for disse på vei gjennom fødselskanalen(?)

Edit : Dette ble vel en kjedelig post for en sånn komiker som deg. Men det kan jo være kjekt noen ganger å finne ut av ting også, eller.. :)

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Okei, begynner å ha litt. HVordan skal jeg fremstille udødelighet? Altså pga genmanipulering i fremtiden så vil jo mennesker bli "udødelige" på den måten at vi fjerner de genene vi trenger for å aldre og de andre genene som tar livet av oss. Eller erstatte disse etter f.eks hvert 10ende år :)

Lenke til kommentar

jeg tror du blander genmanipulering og transplantasjon. sånne "augs" i deus ex er jo ikke genmanipulasjon, det er jo proteser som er transplantert inn i kroppen.

sånn jeg ser det er mind-uploading en mulighet til udødlighet, at man overfører sin bevissthet til en robot feks. men dette er vel flere hundre år frem i tid.

man trenger jo en kropp for å leve, hvordan tror du selv genmanipulasjon spiller inn her? at man legger inn en "repareringsoppskrift" i DNAet som reparerer skadede organer, og på den måten oppnår udødelighet?

Lenke til kommentar

jeg tror du blander genmanipulering og transplantasjon. sånne "augs" i deus ex er jo ikke genmanipulasjon, det er jo proteser som er transplantert inn i kroppen.

sånn jeg ser det er mind-uploading en mulighet til udødlighet, at man overfører sin bevissthet til en robot feks. men dette er vel flere hundre år frem i tid.

man trenger jo en kropp for å leve, hvordan tror du selv genmanipulasjon spiller inn her? at man legger inn en "repareringsoppskrift" i DNAet som reparerer skadede organer, og på den måten oppnår udødelighet?

Ja, det er jo også en ganske god idè. Jeg tror jo genmanipulasjon vil spille en viktig rolle i fremtiden. Men hvordan dette går videre frem til å være på randen av udødelighet. Da vil jeg tro at det er f.eks "augs" som er ganske så transplantert. Maskiner og lignende i kroppen. men du ser forsatt mennesklig ut. du ser ikke at dette er maskin, altså noe ala "Terminator" du har ett vev over maskindelene. Men du er forsatt ikke fullstendig maskin heller for det er større deler av kroppen som er mennesklige.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo også en ganske god idè. Jeg tror jo genmanipulasjon vil spille en viktig rolle i fremtiden. Men hvordan dette går videre frem til å være på randen av udødelighet. Da vil jeg tro at det er f.eks "augs" som er ganske så transplantert. Maskiner og lignende i kroppen. men du ser forsatt mennesklig ut. du ser ikke at dette er maskin, altså noe ala "Terminator" du har ett vev over maskindelene. Men du er forsatt ikke fullstendig maskin heller for det er større deler av kroppen som er mennesklige.

hva trenger man genmanipulasjon til hvis mye av kroppen består av overlegne mekaniske deler?

Lenke til kommentar

hva trenger man genmanipulasjon til hvis mye av kroppen består av overlegne mekaniske deler?

Du har ett ganske godt poeng der ja :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...